«قربانی» گرام!

این اولین بار نیست که نوجوان ۱۷ساله استقلالی در این تیم حاشیه‌ساز می‌شود؛ چه اینکه پیش‌تر اعتراض او به عدم حضورش در میدان، خشم وینفرد شفر را برانگیخت و کار به تبعید موقت قائدی به تیم‌های پایه کشید. البته بازیکن جوان و تکنیکی استقلال سخت اصرار دارد که این عکس‌ها و متن‌ها ساختگی هستند، اما تشخیص اینکه او درست می‌گوید یا نه، چندان برای مخاطب عادی آسان نیست. دیروز یکی از سایت‌های ورزشی مدعی شده بود پیش از این نیز مواردی مشابه از تحرکات مجازی قائدی به علیرضا منصوریان گزارش شده بود که سرمربی پیشین استقلال با تذکر به وی موضوع را جمع کرد. به هر تقدیر فضای تمرین دیروز استقلال به‌طور کامل تحت تاثیر همین اتفاق بود و بازیکنان بزرگتر استقلال سعی می‌کردند به همبازی جوان‌شان دلداری بدهند. به‌طور همزمان اما موجی از حمایت بازیکنان سایر تیم‌ها و از جمله کاپیتان دوم پرسپولیس از قائدی هم شکل گرفت. حسین ماهینی که اصالتا همشهری قائدی است، سعی کرد در این باره از او حمایت کند و یک پست اینستاگرامی هم در همین راستا منتشر کرد.

چنانچه پیش‌تر نیز گفتیم واقعا تشخیص اصالت یا عدم اصالت این تصاویر و پیام‌ها آسان نیست، اما آنچه قطعی می‌نماید آن است که فضای مجازی هر روز بیشتر از قبل به قربانگاه ستاره‌های ایرانی تبدیل می‌شود. کافی است اتفاقات دو، سه سال اخیر را خیلی سریع گوشه ذهن‌تان مرور کنید تا اسم تعداد زیادی از فوتبالیست‌های مشهور کشور را به یاد بیاورید که اخیرا با مشکلات مشابه روبه‌رو بوده‌اند. شاید بهترین مثال از این دست سوشا مکانی باشد که لو رفتن برخی تصاویر از او منجر به محرومیت ۶ ماهه وی از سوی کمیته اخلاق هم شد. مکانی در پی همین حکم فوتبال ایران را ترک کرد و بعد از گذراندن دورانی نه‌چندان موفق در لیگ‌های سطح پایین اسکاندیناوی اخیرا به لیگ برتر بازگشت. به علاوه سردار آزمون و سعید عزت‌اللهی هم چند ماه پیش با مشکلاتی از همین دست مواجه شدند و افشای برخی چت‌های آنان خیلی مساله‌ساز شد. به این لیست باید بازیکنانی مثل محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و وریا غفوری را هم بیفزایید که بی‌توجهی‌شان به کارکرد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار دست‌شان داد.

در مجموع به نظر می‌رسد خیلی از بازیکنان سرشناس فوتبال ایران هنوز با شمشیر دولبه این فضا آشنا نیستند و درک نمی‌کنند که اینستاگرام و تلگرام و نظایر آن همان‌طور که پل ارتباطی با هواداران و وسیله افزایش جادویی شهرت محسوب می‌شوند، می‌توانند یک تله واقعی هم باشند. بنابراین روز به روز به فهرست قربانیان سرشناس این وسایل در ایران افزوده می‌شود؛ بی‌آنکه کسی بداند چرا هیچ‌وقت چنین مشکلاتی برای امثال جلال حسینی، وحید امیری، پژمان منتظری یا امید ابراهیمی پیش نمی‌آید؟!