چراغ سبز تاریخی

مطابق انتظار برانکو و زلاتکو کرانچار دو مربی کارنامه‌دار لیگ برتر مقابل این تقاضا موضع گرفتند. در این میان یک بگومگوی جزئی بین کرانچار و کی‌روش پیش آمد. قبل از آن هم برانکو با یادآوری مدرک تحصیلی بالایش در حوزه مربیگری تلویحا ادعا کرده بود هیچ‌کس نمی‌تواند به خوبی خود او مراحل ریکاوری بازیکنان را زیر نظر بگیرد. به یاد بیاورید جمله مهمی را که برانکو اولین بار در مواجهه با این پیشنهاد به زبان آورد: «مگر بازیکنانم الان بد آماده می‌شوند؟ وحید امیری همین حالا از ژاوی و اینیستا آماده‌تر است.» به این ترتیب به‌نظر می‌رسید راه بسته است و هیچ منفذی برای توافق بین برانکو و کی‌روش وجود ندارد. در این میان حتی اختلاف‌نظر کرانچار با سرمربی تیم‌ملی هم باعث سنگینی کفه ترازو به سود برانکو می‌شد و همه اینها وقوع توافق را محال می‌نمود، اما دیروز ورق برگشت و برانکو در گفت‌وگو با رسانه‌ها رسما با پیشنهاد کی‌روش موافقت کرد. به این ترتیب از همین هفته بازیکنان پرسپولیس بعد از حضور در هر مسابقه راهی کمپ تیم‌های ملی می‌شوند تا به مدت ۳۶ ساعت در اختیار کی‌روش باشند.

به‌خاطر منافع ملی

برانکو که عادت دارد هفته‌ای یکی، دو بار بعد از پایان تمرینات تیمش در جمع خبرنگاران حاضر شود و به سوالات آنها جواب بدهد، دیروز هم چنین کرد. او با تایید تصمیمش برای موافقت با پیشنهاد کی‌روش گفت: «افشین پیروانی گفت از فدراسیون یک نامه رسمی آمده و می‌خواهند که بازیکنان را بعد از بازی‌ها به اردوی تیم‌ملی ببرند. ما این موضوع را در راستای منافع و نتایج تیم‌ملی می‌پذیریم با این آرزو که تیم‌ملی نتایج خوبی بگیرد و همه امیدواریم که به مرحله بعدی جام‌جهانی صعود کند.» به این ترتیب روشن می‌شود که افشین پیروانی نقش موثری در این زمینه داشته است. پیروانی پیش‌تر در مقطعی مدیر تیم‌ملی بود و رابطه نزدیکی با کی‌روش داشت. حالا همان رابطه زمینه حضور هفتگی بازیکنان پرسپولیس در اردوی تیم‌ملی را فراهم کرده است.

از جنس تعامل

برانکو گام بسیار بزرگی به سمت کی‌روش برداشت و با پذیرفتن یک پیشنهاد نامتعارف، ضمن کمک به بهبود روند آماده‌سازی تیم‌ملی کشورمان، روحیه بازیکنان ملی‌پوش پرسپولیس را هم افزایش داد. این بازیکنان سال گذشته از ناحیه درگیری برانکو و کی‌روش لطمه روحی شدیدی خوردند، اما حالا می‌توانند خوشحال باشند که مربی کروات چنین کمک بزرگی به آنها کرده است. برانکو چند روز قبل هم با مرخصی یک ماهه بشار رسن به منظور حضور در تیم‌ملی امید عراق موافقت کرد؛ درحالی‌که این مسابقات در تقویم فیفا نیست و پرسپولیس می‌توانست آن را قبول نکند. برانکو اما گفت به عواطف و روحیه بشار اهمیت می‌دهد و نمی‌خواهد به زور او را نگه دارد؛ نگاهی منعطف که حالا شامل ملی‌پوشان ایرانی هم شده است.

تمجید باورنکردنی

همه می‌دانند که در این مدت بین برانکو و کی‌روش چه مشکلاتی وجود داشته است. این دو، سال گذشته به شدت با هم درگیر شدند و کار به‌جایی رسید که کی‌روش از آن به بعد دیگر اسم برانکو را هم نیاورد. سینیور که عادت دارد همه ساله قهرمانی لیگ را به تیم فاتح جام تبریک بگوید، پارسال اسم برانکو را در پیامش ننوشت و فقط به «کادر فنی» اشاره کرد. با این وجود دیروز برانکو به شکلی حیرت‌انگیز از کی‌روش تمجید کرده است. سایت ورزش‌سه از قول برانکو نوشته: «قطعا ما از کیفیت آقای کی‌روش و نتایج فوق‌العاده‌اش در سال‌های حضور در ایران اطلاع داریم و می‌دانیم که ایشان قصد دارند در جام‌جهانی بهترین نتیجه را بگیرند. وظیفه حمایت صددرصدی از تیم‌ملی است و همه این اطمینان را از من داشته باشند که تمام تلاشم را برای موفقیت تیم‌ملی در جام‌جهانی به سهم خودم خواهم کرد. هدف بزرگ ما پیروزی ایران در جام‌جهانی و صعود به دور دوم است و در این زمینه به همراه سایر مربیان لیگ، کنار آقای کی‌روش خواهیم بود. حالا که نامه رسمی به دست‌مان رسید هم مشکلی نیست و با برنامه‌های کی‌روش و تیم‌ملی موافقت می‌کنیم. آقای کی‌روش درباره موضوع اعتماد صحبت کردند و ما قطعا از نظر فنی به ایشان اطمینان داریم. من دیروز هم در تمرین پرسپولیس به بازیکنان گفتم که حمایت صددرصدی از تیم‌ملی وجود خواهد داشت.»