توقف متفاوت سرخابی‌ها

این لیگ است یا ترمینال؟

گسترش فولاد در حالی برای بازی با پرسپولیس به ورزشگاه آزادی آمده بود که این تیم بعد از حضور کادرفنی جدیدش متحول شده و نتایج خوبی به‌دست می‌آورد. در این شرایط شاید انتظار می‌رفت شاگردان کریمی برابر پرسپولیس نمایشی تهاجمی و جسورانه داشته باشند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. گسترش از همان زمان سوت آغاز بازی نشان داد برای کسب یک امتیاز به تهران آمده است. تجمع فشرده نفرات این تیم مقابل دروازه خودی، تداعی‌کننده همان سیستم معروف «اتوبوسی» بود؛ سبکی از بازی به‌شدت تدافعی که در دو هفته گذشته هم سیاه‌جامگان و نفت تهران برابر پرسپولیس ارائه کردند و این تیم را به دردسر انداختند. پرسپولیس برابر نفت امتیاز از دست داد و مقابل سیاه‌جامگان هم درحالی‌که در آستانه همین سرنوشت بود در دقیقه۹۰ با گل علی علیپور قسر در رفت.

این بار و در سومین اجرای متوالی این سناریو، نتیجه کار برای سرخپوشان حتی می‌توانست غم‌انگیزتر باشد. گسترش نه‌تنها خوب دفاع کرد و در معدود اشتباهاتش هم نان بی‌دقتی مهاجمان پرسپولیس را خورد، بلکه حتی روی یک ضدحمله سریع و با استفاده از اشتباه شجاع خلیل‌زاده در آفسایدگیری به گل هم دست پیدا کرد. آنها تا ثانیه‌های پایانی از این گل مراقبت کردند، اما نهایتا آخرین فشارهای پرسپولیس نتیجه داد و روی پاس شایان مصلح، سیامک نعمتی دروازه را باز کرد. نکته جالب اینجاست که هر دو بازیکن، تعویضی بودند. به هر حال پرسپولیس درحالی باز هم در وقت‌های تلف‌شده به گل رسید و نتیجه را عوض کرد که به نظر می‌رسد تاکتیک بسیاری از تیم‌ها برای رویارویی با شاگردان برانکو، به هم نزدیک شده باشد؛ جایی که اغلب آنها سعی می‌کنند با دفاع متراکم از رسیدن سرخ‌ها به موقعیت گل جلوگیری کنند.

این وضعیت چنان شده که بعد از بازی با گسترش، برخی از هواداران پرسپولیس در فضای مجازی با طعنه به تعدد تیم‌هایی که به‌طور بسته دفاع می‌کنند، نوشته بودند: «ترمینال هم به اندازه لیگ ایران اتوبوس ندارد!» آنچه اما در مواجهه با این سیستم می‌تواند به کار پرسپولیس بیاید، فرصت‌طلبی مهاجمان است؛ چیزی که در بازی با گسترش فولاد نشانی از آن دیده نشد. در این بازی گادوین منشا در ادامه فصل کم‌گلش چند فرصت خوب گلزنی را از دست داد که مهم‌ترین آنها ریباند شوت محسن مسلمان در دقایق آغازین بازی بود. علیپور هم که فعلا بهترین گلزن لیگ است در این بازی تیزچنگ نبود و یک بار بعد از دریبل دروازه‌بان تیم تبریزی سردرگم شد و توپ را از دست داد. مجموعه این مسائل باعث شد برانکو عادت حرف نزدنش در مورد بازیکنان خاص را پس از این بازی کنار بگذارد و به‌طور ویژه به علیپور و منشا هشدار بدهد که باید حریص‌تر باشند. او حتی از وحید امیری هم به‌عنوان گزینه بازی در خط حمله نام برده تا به هر دو فورواردش هشدار داده باشد. این نکته از آن جهت جالب است که طارمی هم به‌طور رسمی از پرسپولیس جدا شده و سرخپوشان تا زمستان سال آینده باید با همین دو مهاجم به کار ادامه بدهند. آیا واقعا این بضاعت برای کامروایی پرسپولیس در لیگ و آسیا کافی است؟

استقلال قدر پنالتی عجیب را ندانست

مسابقات لیگ دیروز با سه بازی پیگیری شد که در مهم‌ترین آنها استقلال در مشهد به مصاف پدیده رفت. مطابق خبرهایی که رسیده بود، شفر در این بازی حسینی رکوردشکن را نیمکت‌نشین کرد و مهدی رحمتی را در ترکیب اصلی‌اش قرار داد. مربی آلمانی همچنین در غیاب داریوش شجاعیان و محسن کریمی تصمیم گرفت با سه هافبک دفاعی همزمان به میدان برود که استراتژی عجیبی بود. در نهایت این بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید. بهترین فرصت بازی را محمدرضا خلعتبری برای پدیده در مقابل دروازه خالی از دست داد و البته در دقیقه۸۷ هم داور بازی در یک تصمیم بسیار جنجالی یک ضربه پنالتی به سود استقلال گرفت که امید ابراهیمی آن را از دست داد. در دو بازی دیگر دیروز نفت تهران ۴ بر یک سیاه‌جامگان مشهد را شکست داد و سپیدرود هم در رشت با حساب ۲ بر یک از سد سپاهان اصفهان گذشت.