کاپیتان خانه‌نشین

پیشنهاد استقلال و یک شایعه

آنچه باعث شده دوباره اسم دژاگه بر سر زبان‌ها بیفتد و سرنوشت او برای اهالی فوتبال جالب شود، خبری بود که دیروز در مورد پیشنهاد استقلال به این بازیکن بر سر زبان‌ها افتاد. استقلال که سخت به دنبال تقویت فاز هجومی‌اش بوده، ظاهرا پیش از حضور مهاجم پرتغالی جدیدش در ایران به اشکان دژاگه پیشنهاد همکاری داده، اما او این پیشنهاد را رد کرده است. در مورد نپیوستن دژاگه به استقلال البته شایعاتی هم وجود داشت مبنی بر اینکه خالکوبی‌های او باعث ممنوعیت جذب این بازیکن «از بالا» شده است؛ آنچه از ابتدا هم به نظر می‌رسید پایه محکمی نداشته باشد. مدتهاست که بازیکنان زیادی با نقش‌ونگار روی بدن‌شان در لیگ برتر بازی می‌کنند و مشکلی نبوده، بنابراین بعید است که مقامات اخلاقی و انضباطی به دنبال ایجاد چنین تحریمی برای یک بازیکن بسیار مهم مثل اشکان دژاگه باشند. دیروز هم در پی بالا گرفتن شایعات، مسوولان باشگاه استقلال ضمن تایید ارائه پیشنهاد به اشکان، دلیل اصلی عدم تحقق این انتقال را فاش کردند. ماجرا این است که اشکان گفته قصد حضور در لیگ ایران را ندارد و فعلا می‌خواهد در اروپا توپ بزند.

فرار بزرگ دژاگه

دژاگه ماه‌هاست که برای هیچ تیمی بازی نمی‌کند. در ایران هم هستند باشگاه‌هایی که پول خوب به او بدهند، اما این بازیکن همچنان ترجیح می‌دهد به جای حضور در لیگ برتر کشورمان، خانه‌نشین باقی بماند و منتظر پیشنهادهای اروپایی باشد. از قرار معلوم آنچه باعث شده اشکان این‌قدر نسبت به حضور در لیگ ایران بی‌میل باشد، هراس او از مبتلا شدن به سرنوشت دیگر بازیکنان دورگه و مهاجرزاده است؛ نفراتی مثل امیر شاپورزاده و فریدون زندی که راهی شبیه مسیر اشکان طی کردند، ابتدا سر از تیم ملی ایران درآوردند و سپس به تیم‌های باشگاهی کشورمان پیوستند، اما این انتخاب باعث تسریع روند زوال حرفه‌ای آنها شد و به نوعی فوتبال‌شان را تمام کرد. گویا اشکان به پیشنهادهای داخلی به چشم بازنشستگی زودرس نگاه می‌کند و نمی‌خواهد فعلا تن به آن بدهد، اما باید دید سرانجام پیشنهاد در خور شأنی از اروپا برای کاپیتان تیم ملی خواهد رسید؟ فراموش نکنیم هرچه روزهای بیشتری از بلاتکلیفی اشکان بگذرد، زمان باقی‌مانده از فصل جاری لیگ‌های اروپایی کاهش می‌یابد و جذب این بازیکن دیگر به‌صرفه نخواهد بود. بنابراین خطر حضور دژاگه در جام‌جهانی به‌عنوان یک بازیکن ناآماده و بدون تیم، هر لحظه بیشتر می‌شود.

آن اشتباه بزرگ

به نظر می‌رسد خود دژاگه هم در ابتلا به سرنوشت فعلی چندان بی‌تقصیر نبوده است. او سال۲۰۱۴ و پس از جام‌جهانی قبلی اروپا را رها کرد و در ازای قراردادی هنگفت و چند میلیون دلاری به العربی قطر پیوست؛ انتخابی که بیشتر از هر چیز دیگری بوی پول می‌داد و دو سال از سال‌های اوج بازیگری اشکان را گرفت. پس از آن بود که دژاگه تقریبا از بازار اروپا حذف شد. او البته در مقطعی به ولفسبورگ پیوست، اما این انتقال عجیب هم ثمری نداشت و دژاگه به ندرت به بازی گرفته شد. شاید اگر انتخاب العربی نبود، امروز خیلی چیزها فرق می‌کرد، اما اشکان به دست خودش فوتبالش را تمام کرد. حالا هم در ۳۲سالگی بخت حضور او در تیمی مناسب از لیگی معتبر چندان زیاد نیست.