فعلا تبریک نگویید!

نکات آماری

شکستی که پرسپولیس به پیکان تحمیل کرد، نخستین باخت خانگی این فصل شاگردان جلالی در ورزشگاه شهر قدس بود. همچنین پرسپولیس با این پیروزی به روند اخیر خودش در مورد کسب چهار امتیاز از هر دو بازی ادامه داد. در حقیقت پرسپولیس از هفته پانزدهم به بعد به‌طور مرتب یک بازی را برده و بازی بعدی را مساوی کرده است. آنها که هفته قبل به زحمت برابر گسترش‌فولاد به نتیجه مساوی دست پیدا کردند، این هفته پیکان را بردند و حالا لابد در مسابقه هفته آینده برابر سپاهان بار دیگر باید تن به مساوی بدهند! از همه جالب‌تر اما آمار حیرت‌انگیز پرسپولیس در مسابقات خارج از خانه است. سرخپوشان تا اینجای فصل از ۱۱بازی بیرون خانه مجموعا ۲۹امتیاز به دست آورده‌اند؛ ۹پیروزی و فقط دو تساوی برابر سپاهان و فولاد که پرسپولیس در هر دوی آنها هم تا دقایق پایانی از تیم حریف پیش بوده است.

علی علیپور با دو گلی که در این بازی زد ۱۴گله شد و از نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش یعنی مرتضی تبریزی چهار گل جلو زد. در جدول پاسورها هم محسن مسلمان حاشیه امنیت مطلوبی دارد. اگرچه او این هفته پاس گل نداد، اما رقبایش هم کم‌کاری کردند تا مسلمان همچنان با ۹پاس گل و ۵اختلاف نسبت به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌هایش عنوان بهترین گلساز لیگ هفدهم را در اختیار داشته باشد. پرسپولیس همچنین با ۳۵گل زده بهترین خط حمله را در اختیار دارد و از این نظر پنج گل از ذوب‌آهن، یعنی دومین خط حمله برتر لیگ بیشتر زده است. با وجود اینکه دروازه قرمزها در هر دو بازی آخر گشوده شده، آنها کماکان با ۹گل خورده بهترین خط دفاعی را هم در اختیار دارند؛ هرچند در این زمینه استقلال با ۱۰گل خورده به‌شدت به آنها نزدیک است و شاید سیدجلال، بیرانوند و رفقا این عنوان را به زودی از دست بدهند. شرایط امروز پرسپولیس در مقایسه با جدول لیگ فصل قبل در پایان هفته بیست‌ویکم نیز نشان می‌دهد پرسپولیس یک امتیاز بیشتر دارد و پنج گل هم بیشتر زده است. همه اینها یعنی شرایط تیم پروفسور خوب است و حتی بحران بزرگی مثل محرومیت طارمی و بعد جدایی او و نیز ممنوعیت جذب بازیکن برای باشگاه خللی در کار سرخ‌ها به وجود نیاورده. با این همه، هنوز برای تبریک گفتن کمی زود است.

نگرانی‌ها

ممکن است احساس قهرمانی زودرس برای پرسپولیس مثل یک «سم مهلک» عمل کند. این همان مساله‌ای است که خود برانکو هم در نشست خبری بعد از بازی با پیکان به آن اشاره کرد. حقیقت آن است که جدول فعلی لیگ برتر سر و شکل فریبنده‌ای دارد. همین حالا اگر فولاد خوزستان بازی عقب‌افتاده‌اش را در اهواز از پیکان ببرد، به ۹امتیازی پرسپولیس خواهد رسید که قطعا عرصه را بر این تیم تنگ می‌کند. دیگر تیمی که سرخپوشان نباید از آن غافل شود، ذوب‌آهن است. در جدول دور برگشت لیگ هفدهم، درحال‌حاضر این شاگردان امیر قلعه‌نویی هستند که روی پله اول قرار گرفته‌اند. ذوب از شش بازی نیم‌فصل دوم پنج پیروزی و یک مساوی به‌دست آورده و بسیار آماده نشان می‌دهد. این درحالی است که پرسپولیس در جدول دور برگشت با کسب ۱۲امتیاز از شش بازی و به‌خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال شفر در رتبه سوم قرار دارد. برگردیم به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده پرسپولیس یعنی فولاد. سرمربی این تیم سیروس پورموسوی است که دو سال پیش در لیگ پانزدهم عضو کادرفنی استقلال خوزستان بود و قهرمانی را از پرسپولیس گرفت. در آن زمان استراتژی اصلی استقلال خوزستان دفاع و ضدحمله بود و حالا همین سیاست در فولاد اجرا می‌شود. سرخپوشان اهوازی کاملا در سایه به‌دنبال پرسپولیس هستند و غفلت احتمالی تیم برانکو که به‌زودی باید وارد لیگ قهرمانان آسیا هم بشود، ممکن است به قیمت یک جام برای آنها تمام شود.

قهرمانی پیش از نوروز؟

مدت‌هاست که پرسپولیسی‌ها در رویای تثبیت عنوان قهرمانی‌شان تا پیش از پایان سال خورشیدی به سر می‌برند و قصد دارند اولین قهرمان زمستانی تاریخ لیگ برتر لقب بگیرند و جام را با «کاپشن» روی استیج ببرند. این یک رویای شیرین است، اما امتیازاتی که پرسپولیس طی چند هفته اخیر برابر نفت تهران و گسترش‌فولاد در ورزشگاه آزادی حراج کرد، امکان تحقق این رویا را به حداقل رساند. تا عید، چهار هفته دیگر از بازی‌های امسال برگزار می‌شود و پرسپولیس تنها در صورتی قهرمان خواهد شد که در پایان هفته بیست‌وپنجم فاصله‌اش را با تیم دوم جدول به ۱۶امتیاز برساند. سرخپوشان در این چهار هفته با سپاهان و استقلال خوزستان و استقلال تهران در ورزشگاه آزادی و با نفت آبادان در زمین حریف بازی خواهند داشت. آنها باید هر چهار بازی را ببرند و البته منتظر لغزش فولاد و ذوب‌آهن باقی بمانند.