عذرخواهی رسمی کمیته بین‌المللی المپیک از ایران

ماجرا این بود که دو روز قبل از برگزاری این مسابقات شرکت سامسونگ اقدام به اهدای گوشی موبایل به ورزشکاران حاضر در این مسابقات کرد اما در یک حرکت سیاسی و به بهانه تحریم‌ها از دادن هدایای خود به ورزشکاران ایران و کره‌شمالی امتناع کرد. این موضوع خیلی زود از سوی مسوولان ورزشی و سیاسی ایران با واکنش همراه شد و موج عظیمی در کشور ایجاد کرد و به انتقادات تند از این شرکت انجامید. در اولین واکنش شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک کشورمان این اقدام را محکوم و برخلاف روح مسابقات المپیک دانست. بلافاصله رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک هم نسبت به رفتار مسوولان این اتفاق اعتراض کرد و دستور داد برای دلجویی از ورزشکاران ایرانی چند گوشی موبایل به آنها اهدا شود.

 در همین حال کمیته ملی المپیک کشورمان نیز با ارسال دو نامه جداگانه به کمیته بین‌المللی المپیک(IOC) خواستارعذرخواهی کتبی از ورزشکاران ایرانی شد. شرکت سامسونگ در اولین واکنش خود به این ماجرا توپ را به زمین کمیته بین‌المللی المپیک انداخت و اعلام کرد آنها مسوول پخش این گوشی‌ها بین ورزشکاران بودند. پس از وقوع  این اتفاقات کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد گوشی‌های همراه شرکت سامسونگ در اختیار ورزشکاران ایرانی هم قرار خواهد گرفت. اما مسوولان ورزشی کشورمان همچنان بر موضع عذرخواهی این نهاد تاکید دارند. فشارها تا آنجا بالا گرفت که رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ‌چانگ با ارسال نامه‌ای به سرپرست کاروان ایران در این بازی‌‌ها، بابت اتفاقات اخیر در عدم توزیع گوشی‌های سامسونگ بین ورزشکاران کشورمان رسما عذرخواهی کرد و مدعی شد ناهماهنگی در توزیع، دلیل این ماجرا بوده است و حالا با ارسال این نامه به‌دنبال دلجویی از کاروان کشورمان است. همچنین کمیته بین‌المللی المپیک هم با ارسال نامه‌ای به صالحی‌امیری از اتفاقات رخ داده پوزش خواست. به‌علاوه دیروز وزیر ورزش هم از عذرخواهی سامسونگ خبر داد.

تحریم سامسونگ در ایران

در پی توهین به ورزشکاران ایرانی از سوی سامسونگ، مردم کشورمان نیز در فضای مجازی علیه این شرکت موضع‌گیری کرده و با هشتگ تحریم سامسونگ به آن واکنش نشان دادند. کاربران ایرانی با توجه به فروش بالای محصولات این کمپانی در ایران و تبلیغات رسمی آن در بازار ایران، خواستار تحریم محصولات سامسونگ در کشور شدند. درهمین حال علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس نیز خواستار تحریم سامسونگ در ایران شد و گفت: «درحال حاضر کره‌جنوبی از واردات محصولات سامسونگ به کشورمان سود بسیاری را به دست می‌آورد، بنابراین در شرایطی که حجمی از مبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و کره‌جنوبی انجام می‌شود؛ نمی‌توان چنین رفتاری را آن هم برای مسابقات ورزشی پذیرفت، بنابراین مسوولان کشورمان و حتی مردم واکنشی دراین باره خواهند داشت؛ به‌طوری که مردم می‌توانند کمپینی برای تحریم محصولات سامسونگ ایجاد کنند.»

اقدامات دیپلماتیک

وزارت امور خارجه کشورمان نیز بلافاصله نسبت به این موضوع اعتراض و سفیر کره‌جنوبی را  احضار کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد در این دیدار مراتب اعتراض شدید این وزارتخانه و جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رفتار غیراخلاقی و مغایر با روح حاکم بر بازی‌های المپیک که شعار خود را ورای رنگ، دین، نژاد و سیاست قرار داده، به وی اعلام شده است و طرف ایرانی خواستار مراتب عذرخواهی شرکت سامسونگ از این اقدام نابخردانه شده است.

واکنش ۴ وزیر ایرانی به ماجرا

این موضوع آنقدر برای جامعه و مردم ایران اهمیت داشت که ۴ وزیر دولت نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی از ملت ایران شدند. وزیر ورزش اعلام کرده این موضوع را با دقت و به‌شدت پیگیری خواهد کرد. مسعود سلطانی‌فر در این خصوص گفت: «کمیته ملی المپیک حرکت شرکت سامسونگ را پیگیری خواهد کرد. وزارت ورزش و جوانان نیز در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرده است. ما به این موضوع حتما اعتراض خواهیم کرد.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان یکی از اولین وزرایی بود که نسبت به این اقدام اعتراض و اعلام کرد در صورت عدم عذرخواهی، گوشی سامسونگ خود را عوض خواهد کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت حتی به سبک ظریف منتظر عذرخواهی هم نماند و اعلام کرد برند گوشی موبایلش را تغییر خواهد داد: «تحریم ورزشکاران ایرانی از دریافت گوشی‌های سامسونگ در المپیک زمستانی توهین‌آمیز است و این حرکت محکوم می‌شود و باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کنند. بنده تا زمانی که عذرخواهی رسمی نشود همچون وزیر محترم امور خارجه از گوشی تلفن همراه این شرکت استفاده نخواهم کرد. این جای تعجب است که صادرات گوشی سامسونگ به ایران مشمول تحریم‌ها نشده ولی هدیه چند دستگاه گوشی به ورزشکاران المپیکی ایران با ممنوعیت مواجه می‌شود.» وزیر ارتباطات نیز پس از بی‌احترامی سامسونگ به ورزشکاران ایرانی، خواستار عذرخواهی شده و تاکید کرده در صورت رخ ندادن این اتفاق پیشنهاد عدم ثبت گوشی‌های سامسونگ در کشور را در کارگروه مربوطه مطرح و از ورود این برند به کشور جلوگیری خواهد کرد.طی چند روز اخیر ارگان‌ها و زیرمجموعه‌های وزارتخانه‌های دولت همگی با انتشار بیانیه‌هایی خواستار عذرخواهی از ورزشکاران ایرانی شده‌اند. براساس آخرین تصمیمات در صورت کوتاهی سامسونگ در عذرخواهی، عکس‌العمل ایران در قبال محصولات سامسونگ مقابله به مثل خواهد بود اما تا لحظه انتشار این خبر این اتفاق عملی نشده بود. باید دید در روزهای آینده این موضوع در چه مسیری حرکت خواهد کرد.