حمله کریمی، دفاع ساکت

سورپرایزهای جادوگر

با توجه به مصاحبه‌های قبلی علی کریمی می‌شد بسیاری از سرفصل‌های مطرح‌شده توسط او را در این مناظره حدس زد. جادوگر بحث را با قرارداد تبلیغات محیطی بین فدراسیون و کانون ایران‌نوین و چگونگی نقض آن شروع کرد و در ادامه به ماجرای جمع‌آوری لباس بازیکنان تیم‌های ملی، اخراج بی‌سروصدای دستیاران ایرانی کارلوس کی‌روش و نحوه وصول پاداش صعود به جام‌جهانی گذشته کشاند. در سمت مقابل محمدرضا ساکت به برخی از این ابهامات پاسخ داد و برخی دیگر را بی‌جواب باقی گذاشت. علی کریمی اما سورپرایزهایی هم برای مخاطبان بی‌خواب برنامه نود داشت.

او به مبلغ مفقودشده حق پخش تلویزیونی بازی‌های ایران در مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی روسیه اشاره کرد و اینکه اسم یکی از کارمندان پیشین فدراسیون فوتبال در این پرونده به‌عنوان متهم مطرح شده است. اهالی فوتبال ایران برای اولین بار بود که چنین موضوعی را می‌شنیدند، درست مثل بحث عدم تایید اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا که پیش از این به ندرت رسانه‌ای شده بود. کریمی همچنین در مورد اخراج یک کارمند زن از فدراسیون فوتبال به دلایل مجهول و بازداشت یک عضو ایرانی کادرفنی تیم‌ملی در اروپا سخن گفت و خواهان روشنگری ساکت شد که طرف مقابل اظهار بی‌اطلاعی کرد. دبیرکل فدراسیون که به نظر می‌رسید از شنیدن این مطالب شوکه شده بود، تنها توانست به اعلام خبر بررسی پرونده پول مفقود شده در کمیته اخلاق بسنده کند، درحالی‌که پرونده موردنظر مربوط به دو تا سه سال پیش است و به نظر می‌رسد پیگیری آن با تاخیر همراه بوده است.

ماجرای ورود کی‌روش

مناظره کریمی و ساکت اما بی‌گمان دو بخش متفاوت داشت. نقطه عطف این گفت‌وگو جایی بود که کریمی یکی از اعضای کادرفنی تیم‌ملی به نام سباستین را به‌عنوان «پسرخوانده» کی‌روش معرفی کرد و او را مربی روزمزدی دانست که برخی بازیکنان مصدوم فقط به‌خاطر فعال شدن قرارداد او برای تمرین به کمپ تیم‌های ملی می‌روند. این جملات اما خشم سرمربی تیم‌ملی را برانگیخت تا او که بیننده برنامه نود بود یک پیامک جنجالی برای عادل فردوسی‌پور ارسال کند و خواهان قرائت آن در برنامه نود شود. متن پیامک کی‌روش که کل روند برنامه را تحت‌تاثیر قرار داد، از این قرار بود: «لطفا پاسخ من را بدهید؛ هیچ تردیدی وجود ندارد که استعداد را می‌توانید بخرید ولی شخصیت را نمی‌توانید. در لحظه‌ای مناسب جواب بی‌احترامی و دروغ‌های بزدلانه را خواهم داد. این شخص(علی کریمی) احترامش را از دست می‌دهد و ۱۲۴ بازی ملی خود را از یادها می‌برد.» پس از قرائت پیام کی‌روش بود که علی کریمی کمی از کاغذها و مدارکش فاصله گرفت و در قالب خود واقعی‌اش فرو رفت. او در حالی که به دوربین چشم دوخته بود، مطالب تندی علیه سرمربی تیم‌ملی به زبان آورد و ابراز امیدواری کرد کی‌روش در ملاقات‌های رودررو هم بتواند او را «بزدل» خطاب کند!

واکنش‌ها

طبیعی بود که مناظره جنجالی دوشنبه‌شب با واکنش‌های زیادی همراه باشد. در اولین پیامد، وقتی محمدرضا ساکت صبح دیروز برای استقبال از تیم‌ملی فوتسال راهی فرودگاه بین‌المللی تهران شد، مردم حاضر در فرودگاه در مقابل دیدگان او به تشویق علی کریمی پرداختند! بعدتر سایت فدراسیون فوتبال اسنادی را روی خروجی‌اش گذاشت که نشان می‌داد این مرجع داخلی حدود ۶ ماه پیش اساسنامه فدراسیون فوتبال را برای فیفا فرستاده و از فدراسیون جهانی خواسته اگر ایرادی بر آن وارد می‌دانند اعلام کند، اما فیفا اشکالی از اساسنامه نگرفته است. دیروز همچنین خیلی‌ها مصاحبه کردند و به مطالب مطرح شده در برنامه نود واکنش نشان دادند که شاید تندترین مصاحبه مربوط به محمد مایلی‌کهن بود. منتقد جدی کی‌روش دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: «در برنامه زنده تلویزیونی به کریمی می‌گویند بزدل، بعد می‌گویند حمله کریمی به کی‌روش! کریمی خیلی هم نجابت به خرج داد و چیزی نگفت، برای چه باید این بیگانه به بهترین بازیکن ما بگوید بزدل؟! این آقا امروز هست، اما شاید فردا، یک سال دیگر و شاید هم دو سال دیگر نباشد و از ایران برود. او سالانه بیش از دو میلیون یورو از فدراسیون فوتبال می‌گیرد.چه ایرادی دارد که قرارداد او را منتشر کنند؟ چه ایرادی دارد که مشخص شود او چند روز باید در ایران باشد و چند روز به مرخصی برود؟»

 

علی کریمی