هشت امتیاز سوخته

پرسپولیس؛ اقتدار سرخ

چنان‌که انتظار می‌رفت پرسپولیس برای پیروزی در اولین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا کار سختی نداشت. سرخپوشان با وجود اینکه فصل گذشته تا مرحله نیمه‌نهایی این تورنمنت پیش رفتند، اما به‌دلیل برخوردهای پیاپی به تیم‌های عربستانی مدت‌ها نتوانستند در خانه و در حضور هواداران خودی بازی کنند. این مهم سرانجام روز سه‌شنبه بعد از بیشتر از ۹ماه برای شاگردان برانکو محقق شد و قرمزها به مصاف نسف‌قارشی رفتند. نماینده ازبکستان بعد از پیروزی ۵بریک برابر الفیصلی اردن در پلی‌آف راهی مرحله گروهی شده بود و اگرچه در طول بازی چند خطر روی دروازه بیرانوند ایجاد کرد، اما نهایتا به آسانی و با سه گل مغلوب میزبان شد. به‌نظر می‌رسد تیم برانکو اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و به‌خاطر پیروزی‌های پیاپی و صعود فصل گذشته به نیمه‌نهایی، خیلی راحت در میادین بین‌المللی حاضر می‌شود. این پیروزی اما دو نکته ویژه داشت؛ یکی دبل کردن علی علیپور با دو گل زیبا بود که حکم جشن دعوت این بازیکن به تیم‌ملی را پیدا کرد و دیگری باقی‌ماندن ستاره‌های سرشناس روی نیمکت ذخیره‌ها. ترکیب کنونی پرسپولیس دارد جواب می‌دهد و بنابراین فعلا راهی برای بازگشت امثال مسلمان، بشار، کامیابی‌نیا، نوراللهی، نعمتی و مصلح به ترکیب اصلی وجود ندارد. در دیگر بازی گروه سوم اما السد قطر در امارات با نتیجه ۲بریک الوصل را شکست داد و پایین‌تر از پرسپولیس روی پله دوم ایستاد. از ابتدا پرسپولیس و السد به‌عنوان بخت‌های صعود از این گروه شناخته می‌شدند و به‌نظر می‌رسد نتیجه مصاف سه‌شنبه بعد دو تیم در دوحه، بسیاری از مسائل را روشن خواهد کرد.

استقلال؛ پاداش مبارزه

بازی استقلال و الریان در قطر با سر زدن یک اشتباه عجیب از بهترین بازیکن تیم حریف شروع شد. تاباتای تکنیکی و خلاق در دقیقه ششم مسابقه به اشتباه دروازه تیم خودی را باز کرد تا کار برای میزبان سخت شود. در ادامه اما تاباتا یک پاس گل داد و یک گل زد تا تیمش جلو بیفتد و نهایتا با انجام یک خطای خشن از زمین اخراج شد تا همه‌کاره میدان لقب بگیرد! استقلال که بازی یک‌برصفر برده را ۲ بر یک عقب افتاده بود، در ادامه مسابقه برای جبران نتیجه روی دروازه حریف فشار آورد. آبی‌ها آنقدر تلاش کردند که در نهایت دو دقیقه پیش از پایان کار با سانتر امید ابراهیمی و ضربه سر علی قربانی کار را به تساوی کشاندند. استقلال در آمار تفکیکی مسابقه هم خیلی از حریفش سر بود، اما در روزی که می‌توانست برنده باشد فقط به یک امتیاز بسنده کرد؛ هرچند همین هم مزد تلاش قابل تحسین شاگردان شفر بود. گروه استقلال سخت است، اما خوش‌شانسی آنها این بود که الهلال و العین با هم مساوی کردند تا همه تیم‌های این گروه یک امتیازی شوند. بازی سه‌شنبه بعد استقلال و الهلال در عمان، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

ذوب‌آهن؛ باخت تاکتیکی

ذوب‌آهن یکی از دو بازنده ایران در روز نخست بود و شاید تنها بازنده‌ای که عادلانه شکست خورد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در گام نخست، سخت‌ترین بازی مرحله گروهی را پیش‌رو داشتند و باید با الدحیل، صدرنشین مقتدر لیگ قطر مصاف می‌دادند. آنها با یک گل از حریف پیش افتادند، اما در ادامه الدحیل که همان لخویای سابق است توپ و میدان را در دست گرفت و با درخشش بازیگردان اصلی‌اش بعنی نام‌تائه‌هی کره‌ای سه گل به ذوب زد. در دیگر بازی این گروه لکوموتیو تاشکند با نتیجه عجیب ۵برصفر الوحده امارات را در هم کوبید تا یک خط و نشان اساسی کشیده باشد.

تراکتورسازی؛ صد حیف!

در گروه اول مسابقات تراکتورسازی درحالی یک بر صفر مغلوب الاهلی عربستان شد که سزاوار این شکست نبود. این بازی به میزبانی تراکتور در عمان برگزار شد تا باز هم به‌خاطر عدم برخورداری از حق میزبانی تاوان بدهیم. قطعا اگر این بازی در ایران برگزار می‌شد، شرایط دیگری رقم می‌خورد. در دیگر مسابقه این گروه اما الجزیره امارات ۳بر۲ الغرافه قطر را برد. بازی بعدی تراکتور در تبریز با الغرافه خواهد بود و طبعا تقابل شاگردان ساغلام با مهدی طارمی جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.