باید عذرخواهی کنی

گویا مربی پرتغالی آن‌قدر از موجه بودن دفاعیاتش اطمینان دارد که از همین حالا از علی کریمی خواسته خودش را برای عذرخواهی آماده کند. در بخشی از متن بیانیه کی‌روش می‌خوانیم: «از پریشانی و آشفتگی‌های ایجاد شده برای خودم و تیم‌ملی متاسفم. همان‌طور که قول داده بودم در موقعیت مناسب (زمان و مکان مناسب) به مسائل پاسخ می‌دهم. به منظور تفهیم حقیقت، برقراری دوباره نظم و عزت به تیم‌ملی و همچنین برای دفاع از خودم به این وسیله اعلام می‌کنم که امروز درخواست خود را برای شرکت در برنامه نود شبکه سه در زمان و تحت شرایط مصاحبه‌ای مشابه به آقای عادل فردوسی‌پور اعلام و ابراز داشتم. بنده بدون تردید به همه دروغ‌ها و اتهامات نادرستی که آقای علی کریمی کاملا غیرمنصفانه، غیروفادارانه و ناعادلانه به من وارد کرده یکی‌یکی پاسخ خواهم داد.

به این ترتیب و با انجام این کار از طرف من، این وظیفه و مسوولیت آقای کریمی است که از کارلوس کی‌روش و هواداران تیم‌ملی فوتبال ایران به‌خاطر گمراه کردن افکار عمومی با صحبت‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه و نیش و کنایه عذرخواهی کند. آقای کریمی وظیفه دارد که اسامی دست‌های پشت‌پرده‌ای که ایشان را با این دروغ‌ها و اطلاعات نادرست و غلط گمراه کردند و چنین وضعیت شرم‌آوری را برای همه ما به‌خصوص بازیکن سابق تیم‌ملی با ۱۲۴ بازی ملی پدید آوردند افشا و با این کار به تیم‌ملی خدمت کند. امید و یقین دارم که بعد از حضورم در برنامه نود همه ما با چهره دست‌های پشت‌پرده‌ای که به آقای کریمی اطلاعات غلط داده‌اند آشنا خواهیم شد و به این ترتیب یک بار برای همیشه تیم‌ملی متحد و منسجم ما می‌تواند در آرامش کار و روی وظایف و اهدافش تمرکز کند.»

نکات بیانیه کی‌روش

نخست آنکه کی‌روش بر خلاف رویه عجیبش در سال‌های اخیر مبنی بر اطلاع‌رسانی از طریق صفحه شخصی فیس‌بوکش، این بار بیانیه مزبور را از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر کرد. نکته دوم اینکه کی‌روش این بار از عبارت تنش‌آفرین «اتهامات بزدلانه» استفاده نکرد و صفت بحث‌برانگیز مورد اشاره را به «ناعادلانه» تغییر داد. نکته سوم این است که به‌طور کلی لحن کی‌روش در بیانیه جدیدش نرم‌تر شده و به نظر می‌رسد با فروکش کردن هیجانات و عصبانیت او در جریان پخش مناظره، این مربی سعی کرده موضع منطقی‌تری مقابل ستاره پیشین تیم‌ملی کشورمان اتخاذ کند. نکته آخر هم این است که کی‌روش در چند فراز از این بیانیه به صراحت مدعی شده دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که صحنه‌گردانی این بازی بر عهده آنها است. سرمربی تیم‌ملی کشورمان با تاکید بر اینکه به کریمی اطلاعات غلط داده شده، تصریح کرده در برنامه نود هویت این گروه پشت پرده را افشا خواهد کرد. آیا فاز جدید از روشنگری در فوتبال ایران در راه است؟

واکنش کریمی

بلافاصله بعد از انتشار بیانیه کی‌روش اما علی کریمی هم روی کانال شخصی‌اش به این موضوع واکنش نشان داد. موضع کریمی کوتاه اما بسیار مهم بود. او نوشت: «خیلی هم خوب؛ فقط من هم باشم لطفا!» این یعنی کریمی برای مناظره با سرمربی تیم‌ملی اعلام آمادگی کرده است، هرچند بسیار بعید به نظر می‌رسد عادل این بار هم کریمی را به استودیو فرا بخواند. خود کی‌روش هم در بیانیه‌اش تاکید کرده خواهان فضایی مشابه برای مصاحبه است و چون دفعه قبلی خبری از رویارویی مربی پرتغالی با کریمی نبود، این بار هم بعید است جادوگر روبه‌روی کی‌روش نشانده شود.

تعطیلی بدموقع

همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که عادل فردوسی‌‎پور دوشنبه‌شب اعلام کرد این هفته برنامه نخواهد داشت. این یعنی دوشنبه جاری خبری از نود نیست و متقاضیان مناظره و افشاگری باید تا دوشنبه هفته آینده صبر کنند. این قطعا یکی از بدموقع‌ترین تعطیلی‌های تاریخ برنامه نود است، چراکه تا دو هفته دیگر عطش هر دو طرف و افکار عمومی فروکش می‌کند و هزار و یک اتفاق دیگر به وقوع خواهد پیوست که می‌تواند مساله اتهامات مطرح شده را کاملا تحت‌تاثیر قرار بدهد.