سکوت پرهیاهو

تصاویر منتشر شده از حضور جسته و گریخته آنها در زمین خودشان هنگام برقراری سکوت، خشم بسیاری از هواداران فوتبال در ایران را برانگیخت. این در حالی است که رفتار عجیب سعودی‌ها منحصر به بازی با استقلال ایران نبوده و پیش‌تر نیز سر زدن آن از سوی بازیکنان تیم‌ملی عربستان در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی کلی دردسر درست کرد. در آن زمان قرار بود پیش از بازی عربستان و استرالیا به احترام قربانیان حادثه تروریستی لندن یک دقیقه سکوت انجام شود، اما عربستانی‌ها درست به همین شکل رفتار کردند. وقتی موج انتقادات بالا گرفت، سخنگوی فدراسیون فوتبال استرالیا توضیح داد که عربستانی‌ها مدعی شده‌اند چنین مساله‌ای در فرهنگ آنها وجود ندارد و حاضر نیستند به شکل رایج مراسم یک دقیقه سکوت را رعایت کنند. حالا تکرار این اتفاق در بازی الهلال و استقلال هم دردسرساز شده و انتظار می‌رود در موارد مشابه همچنان شاهد جنجال‌آفرینی تیم‌های ورزشی بسیار پرحاشیه عربستان سعودی باشیم.

   شکایت بی‌فایده

بلافاصله بعد از رخ دادن اتفاق مزبور، برخی از اهالی فوتبال ایران خواهان شکایت فدراسیون فوتبال ایران از همتای عربستانی‌اش بابت این بی‌احترامی شدند. در همین راستا وزیر ورزش هم گفت موضوع را از طریق کانال فدراسیون فوتبال دنبال می‌کند. با این وجود بسیار بعید است که این شکایت به جایی برسد، چراکه ما اصلا با یک تخلف قانونی مواجه نیستیم. موضوع مثل این است که یک بازیکن زمین بخورد و مصدوم شود، اما بازیکنان تیم مقابل حاضر نشوند به منظور رعایت بازی جوانمردانه توپ را بیرون بزنند؛ آیا در این صورت کسی می‌تواند از آنها شکایت کند؟ ماجرای یک دقیقه سکوت هم جزو آداب و رسوم جاافتاده فوتبال است که مابه‌ازای قانونی ندارد؛ بنابراین شکایت ما از عربستان در این مورد خاص، صرفا یک رفتار احساسی است که هزینه‌های کاذب مالی و زمانی را به‌دنبال دارد. دیروز «ایسنا» در این مورد نوشت: حدود ۶ ماه قبل نیز بازیکنان تیم‌ملی عربستان پیش از بازی استرالیا به یک دقیقه سکوت به احترام حمله تروریستی در لندن بی‌اعتنایی کردند و به جای سکوت  به گرم کردن بدن‌های خود پرداختند. بعد از آن اتفاق، سخنگوی فیفا درباره جریمه شدن عربستان به‌خاطر بی‌اعتنایی نسبت به این موضوع، به دیلی میل گفت که کمیته انضباطی فیفا پس از بررسی تصاویر این واقعه، به هیچ صحنه‌ای که نیاز به برخورد انضباطی فیفا با عربستان باشد، برخورد نکردند.

   نامه عجیب مطهری

آنچه حواشی مربوط به این موضوع را داغ‌تر کرد، نامه بحث‌برانگیز علی مطهری خطاب به وزیر ورزش و جوانان بود. نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی در این نامه به دو نکته اشاره کرده بود؛ نخست آنکه بی‌احترامی سعودی‌ها باید پیگیری شود و نکته دوم اینکه رسم یک دقیقه سکوت جزو آداب و رسوم غربی است و مسلمانان برای اموات خود حمد و سوره می‌خوانند؛ بنابراین وقتی هر دو طرف یک بازی مسلمان هستند، لازم نیست چنین سنتی رعایت شود. انتشار این نامه مطهری در رسانه‌ها بازتاب زیادی داشت و خیلی از مردم در مورد آن نظر دادند. بخش زیادی از مخاطبان مدعی بودند در همان زمان سکوت یک دقیقه‌ای هم می‌توان حمد و سوره قرائت کرد و این مساله با رسم مزبور در تعارض نیست. نکته دیگر اینجاست که طی سال‌های اخیر به دفعات مراسم یک دقیقه سکوت پیش از مسابقات داخلی برقرار شده که برای نمونه می‌توان به وقوع این اتفاق در گرامیداشت جانباختگان حادثه پلاسکو در سال گذشته پیش از تمام مسابقات لیگ برتری و لیگ یکی و حتی رشته‌های غیرفوتبالی اشاره کرد. انتظار می‌رفت اگر نقدی وجود داشت، آقای مطهری همان زمان مطرحش می‌کردند. نهایتا نباید از یاد ببریم بازی فوتبال مملو از این قوانین و قرارهای نانوشته است که معنای خاص خودشان را دارند و رعایت آنها هم ضرری متوجه هیچ‌کس نمی‌کند.

   این هفته هم سکوت داریم

دیروز و پیش از آغاز مسابقات هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر اما روابط‌عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد قبل از همه بازی‌های این هفته یک دقیقه سکوت رعایت خواهد شد. در متن اطلاعیه مزبور آمده: با توجه به ‌سقوط هواپیما در پرواز تهران به یاسوج و جان باختن شماری از ‌هموطنان در این سانحه هوایی و همچنین احترام به شهدای چوار ‌پیش از تمامی مسابقات هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر برای شادی ‌روح آن عزیزان فاتحه‌ای قرائت می‌شود و یک دقیقه سکوت هم ‌خواهیم داشت.‌