مانور قدرت در باران

استقلال با امضای شفر

وقتی استقلال دربی رفت را به پرسپولیس باخت، وینفرد شفر در مصاحبه‌ای گفت دوست داشته این بازی چند هفته دیرتر برگزار شود تا او بتواند با شناخت کامل از شرایط، تیمش را به مصاف حریف دیرینه بفرستد. حالا همان زمان از راه رسیده است. بازی برگشت دقیقا همان چیزی است که شفر می‌خواست. او یک نیم‌فصل فرصت داشته که همه چیز را خوب بشناسد و مهم‌تر اینکه تیم خودش را درست بسازد. حالا ما با استقلالی طرف هستیم که کاملا امضای شفر زیر آن به چشم می‌خورد؛ تیمی که ذهنیت برنده دارد و در هر شرایطی قادر به کسب پیروزی است.  استقلال در آخرین بازی آسیایی‌اش دست به کار بزرگی زد و الهلال عربستان را شکست داد. با این وجود شاگردان شفر در باد آن برد نخوابیدند و با ترکیبی متحول شده، فولاد را در هم شکستند. استقلال در بازی با تیم بالانشین فولاد خوزستان نفراتی مثل مهدی رحمتی، مجید حسینی، پژمان منتظری، امید نورافکن و بهنام برزای را در اختیار نداشت، اما کارش را در ورزشگاه غدیر توفانی شروع کرد و به سرعت قدرتش را به حریف دیکته کرد.

آبی‌ها که ظرف کمتر از ۲۰دقیقه سه گل به میزبان زدند، در ادامه بازی را کنترل کردند و حتی گل چهارم را هم زدند تا نشان بدهند چه پتانسیلی دارند. پیروزی استقلال آشکارا از قدرت فنی و توان روحی بالای آنها حکایت دارد؛ به‌خصوص که به نظر نمی‌رسد این برد اتفاقی بوده باشد. استقلال شفر پیش‌تر سپاهان اصفهان و نفت آبادان و استقلال خوزستان و پارس‌جنوبی را هم گلباران کرده بود. آنها راه خوب بردن را یاد گرفته‌اند و البته به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اشکالات فنی‌شان را هم رفع کرده‌اند. پیش‌تر گفته می‌شد مشکل استقلال در اختیار نداشتن یک مهاجم گلزن است، اما گویا این معضل هم برطرف شده. مامه بابا تیام سنگالی در بازی با فولاد ستاره زمین بود. او دو گل زد، یک گل ساخت و بارها خط دفاعی حریف را تحت فشار گذاشت تا معلوم شود استقلال این بار با زهر بیشتری آماده تقابل با پرسپولیس می‌شود. البته آبی‌ها در این بازی حسین حسینی را هم به‌دلیل دریافت سومین کارت زرد فصلش از دست دادند، هرچند منابع نزدیک به باشگاه استقلال از قبل اطمینان داده بودند که در این بازی مهدی رحمتی سنگربان آبی‌ها خواهد بود.

پرسپولیس و غافلگیری‌های اجباری

پرسپولیس هم این هفته استقلال خوزستان را شکست داد تا یک گام دیگر به سمت قهرمانی نزدیک شود. خود برانکو که همیشه می‌گوید فقط باید جام را لمس کند تا از پایان راه مطمئن شود، بعد از این مسابقه تعارف را کنار گذاشت و گفت: «این، بازی قهرمانی ما بود.» اصلا چرا راه دور برویم؛ اگر همین شنبه در دقیقه ۹۲ بازی ذوب‌آهن و پدیده تیم اصفهانی به جای اینکه گل بزند گل می‌خورد، همان روز قهرمانی پرسپولیس روی کاغذ هم قطعی می‌شد و تمام! با این همه حالا پرسپولیس برای فتح جام پیش از تعطیلات نوروز، باید روز پنجشنبه نتیجه‌ای مشابه یا بهتر از ذوب‌آهن بگیرد. ذوب در خانه پارس جم بازی دارد و اگر ببازد قهرمانی پرسپولیس تحت هر شرایطی مسجل خواهد شد. با این حال اگر شاگردان قلعه‌نویی یک یا سه امتیاز از آن بازی بگیرند، پرسپولیس هم باید حداقل همان مقدار امتیاز از استقلال بگیرد تا قهرمانی‌اش را قطعی کند.

اتفاق مهم در بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان اما تغییر سیستم پایه پرسپولیس بود. سرخپوشان که مدتها بود با سیستم ۲-۴-۴ خطی بازی می‌کردند، در این بازی برای اولین بار در زمان برانکو به روش ۱-۳-۲-۴ رو آوردند؛ اتفاقی که بعد از باخت سنگین به السد پیش‌بینی هم می‌شد. حالا پرسپولیس که واضح‌ترین آنالیز کل ایران را داشت و شهروندان عادی هم از چند روز قبل می‌دانستند با چه ترکیبی قرار است به میدان برود، به یک تیم ناشناخته و پیچیده برای شفر تبدیل شده است. اینکه آنها از چه سیستمی استفاده می‌کنند و امثال ربیع‌خواه و ماهینی در ترکیب باقی خواهند ماند یا نه، از جمله سوالات مهم پیش روی کادر فنی استقلال است. آنچه مسلم است اینکه با وضع فعلی دو تیم، انتظار یک دربی خاص و متفاوت می‌رود.