نبردی برای بازگشت به قدرت

برای پرسپولیس همه چیز در اسفندماه خیلی بد پیش رفته است. آنها روز اول از ماه آخر سال ۳بریک به السد قطر باختند، سپس در ورزشگاه آزادی تیم فانوس به‌دست استقلال خوزستان را با یک گل و به سختی از پیش‌رو برداشتند و نهایتا با قبول شکست در دربی، رویای کسب دو عنوان قهرمانی در یک سال خورشیدی را بر باد رفته دیدند. حال و احوال خیلی از پرسپولیسی‌ها در این چند روز خراب بوده و هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه یک پیروزی آسیایی در خانه، اوضاع را رو به راه کند. پرسپولیس امروز شرایط خوبی برای کسب برتری دارد. رقیب آنها چندان سرسخت نیست و حتی گفته می‌شود چند بازیکن اصلی‌اش را در اختیار ندارد. اتفاقات تعیین‌کننده اما در اردوگاه پرسپولیس رخ خواهد داد. خیلی چیزها بستگی به تصمیمات برانکو در این بازی خواهد داشت. بعد از دربی انتقادات بسیار زیادی از ترکیب، تعویض‌ها و تصمیمات برانکو به عمل آمد. تصاویر منتشر شده از تمرینات اخیر سرخپوشان هم نشان می‌داد ایوانکوویچ در این چند روز ابدا حال و روز خوبی نداشته است.

امشب بیشتر توجه‌ها معطوف به این است که برانکو برای ارنج چه خواهد کرد؟ آخرین اخبار دریافت شده اما چندان برای هواداران «فوق‌العاده» نیست. در حقیقت اگرچه برانکو ظاهرا رضایت داده محسن ربیع‌خواه را برای اولین بار به خاطر مسائل فنی روی نیمکت بنشاند، اما احمد نوراللهی جانشین او نخواهد شد. این حسین ماهینی است که در ترکیب باقی می‌ماند تا در کنار کمال کامیابی‌نیا زوج هافبک‌های دفاعی را بسازد. از قرار معلوم پرسپولیس در این بازی هم مثل دربی با تک مهاجم یعنی علی علیپور بازی می‌کند و پشت‌سر او هم وحید امیری، فرشاد احمدزاده و بشار رسن (یا سیامک نعمتی) به میدان خواهند رفت. در حقیقت هواداران پرسپولیس بعد از نمایش ناامیدکننده در دربی انتظار تغییرات بیشتری را داشتند، اما حالا باید به همین مقدار رضایت بدهند.

البته همین که ربیع‌خواه نیست، شاید غنیمت فنی بزرگی باشد؛ به ویژه که احمد نوراللهی هم احتمالا از نیمه دوم به ترکیب اضافه خواهد شد. بازی‌های خانگی در لیگ قهرمانان به خودی خود بسیار مهم هستند، اما باخت غافلگیرکننده پرسپولیس برابر السد قطر، بازی امشب را حیاتی‌تر هم کرده. سرخپوشان اگر قصد صعود دارند و به ویژه اگر می‌خواهند به‌عنوان تیم اول بالا بروند، باید این بازی را ببرند. نکته عجیب اینکه السد قطر بلافاصله بعد از کسب پیروزی پرگل برابر پرسپولیس، دو بازیکن کلیدی‌اش یعنی مرتضی پورعلی‌گنجی و ژاوی هرناندس را به‌دلیل مصدومیت برای چند هفته از دست داد. بازی پرسپولیس و الوصل امشب از ساعت ۱۷:۱۵ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد و دیگر بازی این گروه بین نسف قارشی و السد قطر از ساعت ۱۷ در ازبکستان برگزار می‌شود؛ رقابتی که در آن پیروز نشدن السد می‌تواند برای سرخپوشان حیاتی باشد.

طلسم را بشکن

دیگر نماینده ایران یعنی تراکتورسازی هم در گروه اول مسابقات امشب از ساعت ۱۸:۳۰ در امارات میهمان الجزیره خواهد بود. تراکتور تنها تیم ایرانی است که تا پایان هفته دوم لیگ قهرمانان گل نزده و امتیاز به‌دست نیاورده. بسیار امیدواریم که شاگردان ساغلام امشب این دو طلسم را بشکنند و دست پر از زمین ضعیف‌ترین تیم گروه بیرون بیایند. تراکتور اگر به صعود فکر می‌کند، از همین امشب باید پیروزی‌هایش را استارت بزند. اگرچه تیم تبریزی در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر در خانه به تیم ۹نفره پیکان باخت و همه را ناامید کرد، اما واقعا در دو بازی اول آسیایی‌اش سزاوار شکست نبوده. آنها باید الاهلی عربستان را می‌بردند، اما با بدشانسی یک‌برصفر باختند. تراکتور همچنین برابر الغرافه هم شایسته کسب حداقل یک امتیاز بود، اما درخشش فوق‌العاده گلر تیم قطری و برخی اشتباهات مبتدیانه بازیکنان نماینده کشورمان منجر به ثبت شکست سه گله در دوحه شد. به هر حال امشب تراکتور بوی برد می‌دهد و امیدواریم با توجه به نزدیکی رقابت در این گروه، بچه‌های کشورمان با کسب یک پیروزی به جدول برگردند. همزمان با بازی تراکتور، دیگر مسابقه این گروه هم بین الغرافه قطر و الاهلی عربستان برگزار خواهد شد که مساوی‌اش می‌تواند برای ما عالی باشد.