قرمز بهتر بود یا آبی؟

خیلی نزدیک به هم

پرسپولیس و استقلال هر دو، سه بازی انجام داده‌اند. پرسپولیس دو برد و یک باخت دارد و شش امتیازی است، استقلال هم یک برد و دو مساوی دارد و پنج امتیاز کسب کرده. پرسپولیس تا اینجای مسابقات شش گل به ثمر رسانده و استقلال پنج گل زده است. پرسپولیس ۱۸ شوت در داخل چارچوب دروازه رقبا داشته؛ درحالی‌که این عدد برای استقلال ۱۳ شوت است. در آیتم دقت شوت‌زنی هم پرسپولیس بهتر از رقیب دیرینه‌اش عمل کرده؛ به‌طوری‌که دقت شوت‌های پرسپولیس ۵۶درصد بوده و دقت شوت‌های استقلال ۴۳درصد. از شش گلی که پرسپولیس زده چهار تای آنها پاس گل داشته، درحالی‌که از پنج گل استقلال، سه تای آنها با پاس گل به‌ثمر رسیده است. جالب است که دو گل دیگر استقلال را بازیکنان حریف وارد دروازه خودشان کرده‌اند. در فاز دفاعی، پرسپولیس سه گل دریافت کرده و استقلال چهار گل خورده است.

پرسپولیس در دو بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشته و استقلال تنها در یک بازی چنین دستاوردی داشته است. پرسپولیسی‌ها در ۱۹۴ دوئل برنده شده‌اند و استقلالی‌ها در ۱۴۶ دوئل؛ این درحالی است که سرخ‌ها ۴۶ تکل موفق داشته‌اند و آبی‌ها ۴۱ تکل موفق. به‌طور کلی در نسبت موفقیت در دوئل‌ها هم پرسپولیس با حساب ۵۵درصد به ۴۶درصد عملکرد بهتری نسبت به استقلال داشته است. پرسپولیس در این سه بازی مجموعا ۱۱۴۸ پاس سالم داده؛ درحالی‌که این رقم برای استقلال ۱۱۰۳ پاس سالم است. همچنین شاگردان برانکو ۱۱ سانتر موفق داشته‌اند و شاگردان شفر ۹ تا. به علاوه سرخپوشان در دور رفت کلا ۳۹ دریبل موفق داشته‌اند و آبی‌ها ۳۴ بار توانسته‌اند با موفقیت از سد بازیکنان مقابل عبور کنند. پرسپولیسی‌ها ۳۹ بار توانسته‌اند از بازیکنان حریف خطا بگیرند؛ درحالی‌که این رقم برای استقلال تنها ۲۷ بار بوده است. نهایتا هم اینکه قرمزها ۵۱ بار خطا کرده‌اند و چهار اخطار گرفته‌اند؛ درحالی‌که آبی‌ها با ۵۳ خطا، پنج بار کارت زرد داور را مقابل چشم‌شان دیده‌اند.

   نکات مهم

چنان که می‌بینید، پرسپولیس در پایان دور رفت تقریبا در تمام آیتم‌ها وضعیت بهتری نسبت به استقلال داشته است. حالا گاهی اختلاف مثل فاکتور پاس‌های سالم، ناچیز و در حد ۴۰ پاس است، گاهی هم مثل آیتم خطاهای گرفته از بازیکنان حریف با اختلافی ۱۲ موردی مواجه هستیم که از بازی تکنیکی‌تر پرسپولیس حکایت دارد. با این همه نباید دو نکته را از یاد ببریم؛ نخست اینکه حتی اگر الهلال بدون شش ستاره فصل قبلش ضعیف‌تر شده باشد، باز گروه استقلال سخت‌تر از گروه پرسپولیس است. نکته دیگر اینکه پرسپولیس در دور رفت دو بازی خانگی داشت و در ورزشگاه آزادی به مصاف آسان‌ترین تیم‌های گروه یعنی نسف قارشی و الوصل رفت. این در حالی است که استقلال در دور رفت دو بازی را در زمین حریفان و یک مسابقه را در زمین بی‌طرف برگزار کرد. استقلال در دور برگشت در ورزشگاه آزادی میزبان العین امارات و الریان قطر خواهد بود و انتظار می‌رود در خیلی از آمار تفکیکی مسابقات خودش را به پرسپولیس برساند. قطعا مقایسه آمار تفصیلی دو تیم بعد از پایان دور برگشت جالب‌تر خواهد بود که آن زمان هم همین کار را خواهیم کرد.