سهم صفرتومانی فوتبال!

این وسط حسرت فوتبال وقتی پای چرتکه و ماشین حساب می‌نشیند و درآمد تلویزیون را از صدقه سرخودش محاسبه می‌کند به مراتب دردناک‌تر می‌شود. صداوسیمایی که بیش از ۱۰۰ کانال سراسری، جهانی و استانی با تبلیغاتی گران دارد که به‌صورت ثانیه‌ای پول می‌گیرند همچنان حق پخش را پرداخت نمی‌کند. خبرگزاری فارس این درآمد را محاسبه کرده و نوشته: پیش از دربی برگه تعرفه‌ای از آگهی‌های صداوسیما پخش شد که اگر این تعرفه درست باشد، در آن، آگهی پیش از شروع بازی ثانیه‌ای ۶۹ میلیون تومان و آگهی بین دو نیمه ثانیه‌ای ۱۳۵ میلیون تومان حساب شده است. در مجموع ۹۰ دقیقه بازی و زمان‌های قبل و بعد و بین دو نیمه، این مسابقه ۱۶ میلیارد تومان برای سازمان صداوسیما درآمد داشته است.البته که می‌توانید به آن عدد سرسام‌آور آگهی‌های برنامه نود که گران‌ترین برنامه تلویزیون هم هست را اضافه کنید.

دربی هم تنها بازی پربیننده نیست. بعد از همین دربی آخر چندین بازی بزرگ و سرنوشت ساز را تیم‌های بزرگ کشور انجام داده‌اند که آخرین آن یعنی استقلال مقابل العین تمام استادیوم آزادی را پرکرد واین خود گواه تعداد بالای بیننده تلویزیونی آن بوده است. این روزها که اتفاقا هم استقلال و هم پرسپولیس در اوج به سرمی برند و هر دو در کوران مسابقات آسیایی قرار دارند استقبال از فوتبال رونق دوباره گرفته است. متوجه باشید که بازی قهرمانی قرمزها در لیگ در پیش است و استقلال هم فینال حذفی را انجام خواهد داد و بعد از آن هم جام‌جهانی و داغ ماندن تب فوتبال. در این میان اما سهم خود فوتبال هیچ است. صفر مطلق. دوسال است که تلویزیون رسما شیر پرداخت را بسته است و زیر بار آن نمی‌رود. فوتبال برای آنها نقش حیوان دست‌آموز سیرک را دارد که کمترین سهم را از هیجانی که به‌واسطه آموزه‌هایش ایجاد می‌کند دارد. حتی شاید کمتر از بخور و نمیر!

به گزارش کوتاهی از میزان حق‌پخش تلویزیونی در کشورهای پیشرفته دقت کنید:

۱-در لیگ برتر انگلیس چهارسال قبل مسوولان آن حق پخش بازی‌ها را با قراردادی ۳ ساله (از فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴) به مبلغ ۵ میلیارد پوند فروختند.

۲- در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ در مجموع ۹۵۰ میلیون یورو از محل فروش حق پخش تلویزیونی نصیب سری A  ایتالیا شد.

نکته اینکه در این آمار و درآمدها، فروش حق پخش تلویزیون‌های خصوصی کابلی لحاظ نشده است. شبکه‌هایی که امتیاز پخش تصاویر را می‌خرند و به بیننده‌های خود می‌فروشند. حال اما در این میانه راه‌حل جدید به‌وجود آمده است و آن شبکه‌های اینترنتی هستند که این روزها در فضای نت کشور مشغول به فعالیت شده‌اند و حتی برخی از لیگ‌های جهانی راهم پخش می‌کنند. حتی درهمین نشست آخر مجمع فوتسال کشور هم بحث واگذاری پخش مسابقات به این شبکه‌ها مطرح شد. به‌نظر می‌رسد اگر حساسیت‌های امنیتی وفشارها به فدراسیون برای دادن حق پخش مسابقات به تلویزیون برداشته شود این شبکه‌ها می‌توانند با درآمدزایی از تبلیغات در حین پخش انحصاری مسابقات نه‌تنها سود مناسبی را نصیب خود کنند که عدد قابل‌توجهی راهم به باشگاه‌ها پرداخت کنند.