صد در صدر!

پرسپولیس این بازی را با گل دقیقه ۳۷ کمال کامیابی‌نیا یک‌برصفر برد تا با ۹امتیاز، صرفا به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به السد قطر روی پله دوم جدول گروه سه قرار بگیرد. سرخپوشان با این پیروزی در آستانه صعود به دور بعد قرار گرفتند و حالا برای تحقق این مهم فقط به کسب یک مساوی برابر نسف قارشی در ازبکستان نیاز دارند. علاوه بر این، برد پرسپولیس باعث شد دست فوتبال ایران در هفته چهارم بیش از این خالی نماند. هر چهار نماینده کشورمان این هفته با رقبای اماراتی بازی داشتند که سه تیم اول نتایج خوبی نگرفتند. در گروه اول تراکتورسازی با وجود ارائه نمایش خوب، به سختی از شکست برابر الجزیره گریخت و در خانه با این تیم مساوی کرد، در گروه دوم ذوب‌آهن در زمین الوحده با نتیجه عجیب  ۳برصفر شکست خورد و در گروه چهارم العین مقابل ۱۰۰ هزار هوادار استقلال این تیم را یک‌بریک متوقف کرد. این تنها پرسپولیس بود که توانست با شکست الوصل، تنها برد هفته ایرانی‌ها را رقم بزند و جدال ایران و امارات را در ایستگاه چهارم به تعادل بکشاند.

پایان سال استثنایی

از نظر نتیجه‌گیری، سال۹۶ برای پرسپولیس رویایی آغاز شد و رویایی به پایان رسید. این تیم در سال خورشیدی رو به پایان مقام قهرمانی لیگ شانزدهم را به‌دست آورد و عنوان قهرمانی لیگ هفدهم را نیز تقریبا قطعی کرد. آنها همچنین بعد از ۱۷ سال به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم رسیدند که می‌تواند تمرین خوبی برای فتح این جام، یعنی تنها کاپ دور از ویترین باشگاه باشد. پیروزی بر الوصل، نتایج پرسپولیس در سال۹۶ را هم رند کرد و مجموع امتیازات کسب‌شده از سوی این تیم را به عدد ۱۰۰ رساند. شاگردان برانکو امسال ۳۱بازی لیگی در فصل‌های شانزدهم و هفدهم برگزار کردند که ۶۷امتیاز از این رهگذر به دست آوردند. آنها همچنین ۱۳بازی را هم در لیگ قهرمانان آسیا پشت سر گذاشتند و موفق به کسب ۲۳امتیاز شدند. به اینها باید ۷امتیاز به‌دست آمده از ۳بازی جام حذفی و ۳امتیاز ناشی از مسابقه سوپرجام را هم بیفزاییم تا به آمار ۴۸بازی و ۱۰۰ امتیاز برسیم. این، بی‌تردید آماری حیرت‌انگیز برای تیم خوش‌فرمی است که برانکو ساخته و امسال همه رکوردها را شخم زد. پیروزی برابر الوصل در دوبی، آن هم درحالی‌که یک‌سوم ورزشگاه خانگی حریف کاملا به اشغال هواداران پرسپولیس درآمده بود، پایانی خوشایند برای سال طلایی سرخ‌ها به‌شمار می‌آمد.

آن روی سکه

اگرچه امسال همه چیز برای پرسپولیس شیرین بود، اما نباید از یاد ببریم که این تیم سال۹۶ را تقریبا با شیب نزولی به پایان برد. پرسپولیس مدت‌ها است طراوت گذشته را ندارد و این مساله در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل الوصل هم آشکار بود. سرخپوشان به‌خصوص در امارات خیلی بد بازی کردند و تنها ۳۵درصد از مالکیت توپ را در اختیار داشتند. پرسپولیس که فصل گذشته از نظر تعداد پاس جزو بهترین تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا بود، در این دیدار فقط ۲۸۰پاس داد، این در حالی است که حریف ضعیف اماراتی ۵۳۵ پاس بین بازیکنانش رد و بدل کرد. چنین فاصله‌ای در لیگ قهرمانان آسیا کم‌سابقه است و شاید نشان از مشکلات ساختاری پرسپولیس دارد. برانکو هنوز برای دست کشیدن از بازی با دو هافبک دفاعی متقاعد نشده. از سوی دیگر او نوراللهی را روی نیمکت نگه می‌دارد و در این مسابقه هم به وی در پست غیرتخصصی هافبک چپ بازی داد. او محسن مسلمان و بشار رسن را هم به بازی نمی‌گیرد تا بار بازیسازی روی هافبک‌های کناری بیفتد.  درست در همین شرایط، وحید امیری هم به دلایلی نامعلوم به‌شدت افت کرده؛ آنقدر که طی ۳۷دقیقه حضورش در زمین، تنها چهار پاس برای همبازیانش ارسال کرد که یکی از آنها هم غلط بوده! چرخ تیمی پرسپولیس کند می‌چرخد. گادوین منشا در اثر نیمکت‌نشینی روحیه‌اش را از دست داده و موقع حضور در میدان بیشتر به نمایش‌های انفرادی فکر می‌کند.  علی علیپور هم تیزچنگی گذشته را ندارد که قطعا بخشی از آن به‌خاطر خروج منشا از ترکیب و تنها ماندن آقای گل در خط حمله می‌شود. این خوب است که برانکو و پرسپولیسی‌ها سال ۹۶ را اینقدر رویایی به پایان بردند، اما اگر برانکو در تعطیلات فکری برای افول تیمش نکند، پرسپولیس در مراحل بعدی لیگ قهرمانان به مشکل خواهد خورد.