به سمت ثبات

ماندگارهای قطعی

درحال‌حاضر تکلیف قطعی کادرفنی برخی از تیم‌های لیگ برتری روشن شده. در پرسپولیس که برانکو قراردادش را به مدت دو سال دیگر تمدید کرد و اگر پیشنهادهای اغواکننده خارجی او را در مسیر جدایی قرار ندهد، ادامه همکاری پروفسور با سرخپوشان قطعی به نظر می‌رسد. در پیکان تهران هم مجید جلالی کارش را برای ادامه همکاری تمام کرد و فصل آینده نیز سرمربی این تیم خواهد بود. جلالی در میانه‌های لیگ هفدهم ناکامی‌های زیادی را تجربه کرد؛ تا جایی که ۹ هفته پیاپی موفق به کسب پیروزی نشد، اما حمایت باشگاه از این مربی ادامه یافت تا او دوباره روی ریل موفقیت برگشت. در مجموع به نظر می‌رسد پیکان خودش را با جلالی به هدف نزدیک می‌بیند. آنها تیمی در قواره قهرمانی نیستند و صرفا به حضور در نیمه بالای جدول و حداکثر کسب سهمیه آسیایی رضایت خواهند داد. قرارداد تراکتورسازی با ساغلام ترکیه‌ای هم که چند ماه پیش بسته شده و تا پایان فصل آینده اعتبار دارد. اگرچه این مربی نتایج خوبی در لیگ قهرمانان آسیا کسب نکرده، اما سبک بازی تراکتور مورد علاقه هواداران است و نوید روزهای خوبی را در آینده می‌دهد. به این ترتیب آنها احتمالا با ساغلام ادامه خواهند داد تا توپ‌هایی که امروز گل نمی‌شوند، فردا راه چارچوب را پیدا کنند. همچنین قرارداد علی دایی با سایپا نیز دو ساله است و به نظر می‌رسد مانعی برای ادامه حضور این مربی روی نیمکت نارنجی‌ها وجود نداشته باشد. دیروز مدیرعامل سایپا با تقدیر از فعالیت علی دایی در لیگ هفدهم گفته بود از نظر باشگاه اجرای فصل دوم قرارداد نیز قطعی است، مگر اینکه خود دایی نخواهد در این تیم بماند.

تمایل باشگاه برای ادامه همکاری

در این بین برخی موارد هم وجود دارد که در آنها باشگاه کم‌وبیش برای همکاری علاقه‌مند است، اما سرمربی هنوز جواب قطعی نداده. مهم‌ترین مصداق از این مورد، استقلال تهران است. آبی‌های پایتخت بعد از جذب وینفرد شفر نتایجی مافوق تصور گرفتند. آنها در لیگ به تکرار عنوان نایب‌قهرمانی فصل گذشته نزدیک شده‌اند و البته پرسپولیس را هم برده‌اند. همچنین در آسیا نیز استقلال فقط یک پیروزی تا صعود از مرحله گروهی فاصله دارد. مجموعه این مسائل در کنار نمایش‌های خوب شاگردان شفر باعث شده باشگاه به‌شدت مایل به ادامه همکاری با مربی آلمانی باشد. استقلالی‌ها حتی عقیده دارند قرارداد شفر یک‌ونیم ساله است و برای فصل بعد خود به خود تمدید خواهد شد، اما مربی آلمانی این موضوع را قبول ندارد. به هر تقدیر همه چیز در این مورد مشروط به اعلام نظر نهایی شفر خواهد بود. در اصفهان هم وضعیت ذوب‌آهن به همین ترتیب است. این باشگاه که بعد از شروع ضعیف قلعه‌نویی پای او ایستاد، در نیم‌فصل دوم نتایج خوبی به دست آورده و اخیرا پیشنهاد تمدید قرارداد به امیر داده؛ هر چند این مربی هنوز تصمیم نهایی‌اش را نگرفته است. در تبریز نیز گسترش‌فولاد عینا همین شرایط را با فیروز کریمی دارد و بعید به نظر می‌رسد قرارداد طرفین تمدید نشود. کریمی بعد از نتایج اسفبار لوکا بوناچیچ هدایت گسترش را بر عهده گرفت و به وضعیت این تیم سر و سامان داد. از آبادان هم خبرهای مشابهی در مورد صنعت نفت و فراز کمالوند به گوش می‎‌‎رسد. اگرچه این مربی در طول فصل مشکلات زیادی با مدیران باشگاه داشت، اما به هر حال نتایج خوب او قابل کتمان نیست و شنیده می‌شود دو طرف در آستانه تمدید قرارداد هستند.

بلاتکلیف‌ها

سیاه‌جامگان و استقلال خوزستان که گزینه‌های سقوط هستند و فعلا نمی‌توان در موردشان حرفی زد. نفت تهران هم بعد از حضور هومن افاضلی زیر و رو شده و اگر در لیگ برتر بماند بعید است در کادرفنی تغییرات داشته باشد. در جم اما مهدی تارتار بعد از سپری کردن یک نیم‌فصل درخشان با پارس جنوبی در نیمه دوم لیگ دچار افول شد و فعلا سرنوشتش معلوم نیست. در اصفهان سپاهانی‌ها سخت به دنبال جذب مربی خارجی بودند، اما چون در این مسیر ناکام ماندند منصور ابراهیم‌زاده را روی نیمکت نشاندند که فعلا نتایج خوبی گرفته، اما هنوز عطش سپاهانی‌ها برای جذب مربی بزرگ پابرجاست. فولاد خوزستان هم با سیروس پورموسوی فراز و نشیب‌های زیادی داشته و معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار این همکاری باشد. در مورد پدیده مشهد و رضا مهاجری هم باید گفت فعلا تکلیف کل باشگاه روشن نیست، چه برسد به تکلیف کادرفنی! شرایط طوری است که به نظر می‌رسد پدیده‌ای‌ها تیم‌داری را رها کرده‌اند. باشگاه مشهدی شش امتیاز به خاطر بدهی به پراهیچ از دست داده و در آستانه کسر شش امتیاز دیگر و حتی سقوط به دسته اول است، اما هنوز کسی در مشهد درباره این موضوع موضع صریحی هم نمی‌گیرد.