رازهای اقتدار

مسلما یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی خاص و قاطعانه پرسپولیس، حفظ اسکلت تیمی و کادرفنی این تیم بود. برانکو ایوانکوویچ که از فروردین۹۴ به پرسپولیس آمده، به تازگی وارد چهارمین سال فعالیتش در پرسپولیس شد تا باثبات‌ترین مربی خارجی تاریخ باشگاه لقب بگیرد. همین مساله باعث شد پرسپولیس بر خلاف همیشه قربانی آزمون و خطا نشود و مقطع ابتدایی فصل را به‌راحتی از دست ندهد. چه امسال و چه پارسال جمع‌آوری امتیازات اول فصل نقش بسیار مهمی در قهرمانی پرسپولیس داشت. این تیم از همان ابتدا فاصله‌ای قابل‌توجه با رقبا ایجاد کرد و همین مساله باعث می‌شد سایر تیم‌ها خیلی زود از رسیدن به پرسپولیس ناامید شوند. غیر از خود برانکو که هدایت تیم را به عهده دارد، بازیکنان اصلی پرسپولیس هم با کمترین تغییر کنار هم ماندند و هیچ زمانی صرف ایجاد هماهنگی بین آنها نشد.

با توجه به آنچه ذکر شد، پرسپولیس برای تکرار موفقیت‌های فعلی‌اش در فصل آینده با چالش‌های مهمی دست به گریبان است. نخستین چالش، می‌تواند حفظ همین اسکلت برای لیگ هجدهم باشد. درحال‌حاضر قرارداد بسیاری از بازیکنان کلیدی پرسپولیس در شرف پایان است که از جمله آنها می‌توان به محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده، کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری و وحید امیری اشاره کرد. اگر قرار باشد حتی نیمی از این بازیکنان پرسپولیس را ترک کنند، هارمونی چند سال اخیر تیم به‌هم می‌خورد و اوضاع پیچیده خواهد شد. در کنار این نباید فراموش کنیم استقلال هم به‌عنوان رقیب سنتی سرخ‌ها این روزها شرایط خوبی دارد و می‌تواند فصل بعد را با آمادگی بالا شروع کند. در دو سال اخیر که پرسپولیس به آسانی قهرمان شده، استقلال امتیازات کلیدی زیادی را در آغاز راه از دست داده و تا خواسته خودش را جمع کند، کار از کار گذشته است. آنها اما اگر بتوانند وینفرد شفر را نگه دارند، از اول فصل آینده رقیبی جدی و بسیار خطرناک برای سرخپوشان به‌حساب خواهند آمد.

از دیگر رازهای موفقیت پرسپولیس می‌توان به حفظ نظم و دیسیپلین بالا در این مجموعه اشاره کرد. شواهد حاکی از آن است که چارچوب سازمانی در پرسپولیس به خوبی رعایت شد و با اعطای اختیار تام به برانکو در مسائل فنی، باشگاه همه تصمیمات او را پذیرفت. اگرچه تغییر مدیریت در مجموعه‌های موفق توصیه نمی‌شود، اما حمیدرضا گرشاسبی هم از زمان مدیرعاملی در پرسپولیس مثل علی‌اکبر طاهری با برانکو تعامل کرد. حتی در حواشی اخیر به‌خاطر نیمکت‌نشینی تعدادی از ستاره‌های اصلی تیم هم کادر مدیریتی تابع دیدگاه‌های کادر فنی بود. به علاوه نباید از یاد ببریم این دوران، دوران یکی از نسل‌های طلایی پرسپولیس است. گردهمایی بازیکنان باکیفیتی مثل بیرانوند، جلال حسینی، محمد انصاری، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، علی علیپور، گادوین منشا، محسن مسلمان، احمد نوراللهی و بشار رسن اتفاق مهمی بود که به موفقیت‌های دنباله‌دار سرخپوشان منجر شد. در هر تیمی گاهی یک نسل از بازیکنان به این شکل در کنار هم قرار می‌گیرند و اسباب موفقیت آن را می‌سازند. حالا در پرسپولیس هم این اتفاق رخ داده و بازیکنان سازنده این نسل علاوه بر توانایی‌های فنی، در هر فرصتی صمیمت‌شان با هم را به رخ می‌کشند؛ از جمله در همین حرکت جالب آب پاشیدن غیرمنتظره روی سر برانکو هنگام نشست خبری سرمربی سرخپوشان در پایان بازی با پدیده!