تغییر موج بزرگ

در دو سال گذشته محسن ربیع‌خواه یکی از بازیکنانی بود که به‌شدت در کانون توجه قرار داشت. در شرایطی که نسلی از بهترین بازیکنان پرسپولیس کنار هم بازی می‌کردند و نتایج فوق‌العاده‌ای هم به‌دست آورده بودند، بسیاری بر این باور بودند که ربیع‌خواه از نظر فنی وصله ناجور این تیم است و اصرار برانکو برای بازی کردن او بیشتر رنگ و بوی «لجبازی» دارد. با این همه گوش مربی کروات به هیچ نقدی بدهکار نبود و او در این سال‌ها از ربیع‌خواه در پست‌هایی مثل دفاع چپ، دفاع میانی و هافبک دفاعی استفاده کرد. در نهایت اما این فقط مصدومیت شدید بود که باعث شد دوران ربیع‌خواه در پرسپولیس حداقل تا پایان نیم‌فصل لیگ هجدهم به پایان برسد. حالا همین مساله باعث تغییر فضای افکار عمومی شده و ایرانی‌ها که معمولا سابقه مفصلی در اتخاذ مواضع احساسی دارند، در فضای مجازی به تجلیل از این بازیکن می‌پردازند.

این وسط خیلی‌ها حتی نقدهای فنی به‌عمل آمده توسط خودشان در گذشته‌ای نزدیک را زیرسوال می‌برند و از هافبک مصدوم سرخپوشان حلالیت می‌طلبند؛ آنچه با فضای فوتبال حرفه‌ای همخوانی ندارد و بیشتر ناشی از شرایط کیفی جامعه ماست. همسو با این جو، بازیکنان پرسپولیس هم در فضای مجازی به حمایت از ربیع‌خواه پرداخته‌اند و باشگاه هم وعده داده قرارداد این بازیکن برای فصل بعد تمدید خواهد شد. تا پیش از آسیب‌دیدگی، با توجه به محرومیت پرسپولیس از جذب بازیکن در پنجره تابستانی و البته رضایت همه‌جانبه برانکو از شرایط ربیع‌خواه قرار بود قرارداد این بازیکن تمدید شود که حالا همان قصه پا برجاست. البته از این مورد آخر اصلا نمی‌توان خرده گرفت، چراکه سنت تمدید قرارداد با بازیکنی که به‌خاطر یک تیم با مصدومیت شدید مواجه شده باشد، همه‌جای دنیا وجود دارد.

پرسپولیس بدون ربیع‌خواه

چنان‌که گفتیم محسن ربیع‌خواه در این دو سال سوژه انتقادات زیادی بوده و نام او کلیدواژه نقد برانکو محسوب می‌شده است. حالا قطعا آسیب‌دیدگی این بازیکن فرصتی برای تغییر تاکتیک پرسپولیس محسوب می‌شود، اما بعید است این تغییرات دقیقا همانی باشد که هواداران توقع دارند. در حقیقت عمده پرسپولیسی‌ها دل‌شان می‌خواهد تیم‌شان مثل گذشته فقط با یک هافبک دفاعی بازی کند و در میانه میدان نوبت به کسانی مثل محسن مسلمان برسد، اما برانکو مدت‌ها است تصمیم قطعی‌اش را برای بازی با دو هافبک دفاعی گرفته و آن را تغییر هم نخواهد داد. او حتی به گزینه بازی همزمان نوراللهی و کمال کامیابی‌نیا هم علاقه‌ای ندارد و انتظار می‌رود در مسابقات باقی‌مانده فصل از زوج کامیابی‌نیا و حسین ماهینی در میانه میدان استفاده کند.