بازگشت «دبه» به ادبیات فوتبال ایران

حال اما بار دیگر «دبه» به ادبیات فوتبال ایران بازگشته است. این بار هم پای یک خارجی و یک تیم بزرگ در میان است با این تفاوت که این بار شفر سرمربی استقلال متهم است که می‌خواهد درقراردادش با این تیم «دبه» کند. این اظهار نظر عجیب مربوط به جباری اسطوره باشگاه استقلال و عضو کمیته فنی باشگاه است. او براین باور است که شفر به تحریک اطرافیانش قصد بازارگرمی دارد: «نباید این همه حرف و حدیث ایجاد شود. از روز اول صحبت‌هایی با شفر شده بود که برای سال آینده چه توافقی صورت بگیرد، اما اطرافیان شفر درحال شارژ و تحریک او هستند تا «دبه» کند. کسانی که شفر را راهنمایی می‌کنند، ضداستقلال هستند. این آقایان حواس‌شان باشد که اینها می‌روند، اما باشگاه و هواداران می‌مانند.» در ادامه او پرسشی را مطرح می‌کند که اتفاقا گره داستان در همان است: «چرا روزی که شفر به ایران آمد، این صحبت‌ها مطرح نبود؟ به نظرم، شفر باید روی حرف‌هایش بایستد. درست است که استقلال نتیجه گرفته، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. شفر هنوز کاری نکرده است.» در جواب به این سوال باید پرسید چرا روزی که شفر به ایران آمد به گونه‌ای با او قرارداد بسته نشد تا امکان «دبه» کردن را از سرمربی آبی‌ها بگیرد؟

شاید استقلالی‌ها می‌ترسیدند قرارداد سنگین و طولانی‌مدت با او ببندند و بعد به دردسر رویانیان و مانوئل ژوزه دچار شوند. اما آبشخور هر دوگاف یکی است اینکه ما آداب بستن قرار داد حرفه‌ای را نمی‌دانیم. رفتار شفر حرفه‌ای است. مربی‌ای که شاید بازارش را از دست داده بود به کشوری تازه رفته و با عددی پایین‌تر از استانداردهایش قرار داد کوتاه‌مدت بسته است. اما او راه موفقیت در استقلال را کشف کرده و تیم زهوار در رفته منصوریان را احیا و البته خود را به‌شدت در دل هواداران تیم جا کرده است پس چرا حالا که او ابتکار عمل را در دست دارد و درمذاکرات تمدید قرارداد دست بالا در اختیارش است از آن استفاده نکند. جالب اینکه اما در درون باشگاه هم اتفاق‌نظر در مورد برخورد با شفر وجود ندارد و تلقی‌ها و تفاسیر درمورد رفتار و خواست او متفاوت است. اگر جباری او را به «دبه» متهم می‌کند زمانی عضو هیات‌مدیره باشگاه درخواست‌های او را منطقی می‌داند.

زمانی دیروز به خبرگزاری فارس گفته: «شفر هم به استقلال عشق دارد و هم هواداران این تیم را دوست دارد. خوشبختانه مدیریت هم کاملا هماهنگ عمل کرده و هرچند در این مدت مباحث حاشیه‌ای به‌وجود آمد اما این مسائل برای قرارداد فصل آینده شفر جمع خواهد شد. مربی بزرگی مثل شفر نباید دغدغه اینترنت، خودرو یا مسائل دیگر را داشته باشد.» ستار همدانی، دیگر عضو کمیته فنی باشگاه هم برای تقبیح لفظ «دبه» دلایلی آورده بود: «امروز همه با عشق به ورزشگاه می‌روند تا بازی استقلال را ببینند. ما باید خروجی را در نظر بگیریم و بعد صحبت کنیم. اگر بر فرض مثال بگوییم شفر را نمی‌خواهیم و‌ دنبال مربی دیگری برویم، همان تغییر و تحولاتی که در تیم‌های دیگر ایجاد شد و تغییری صورت نگرفت، برای استقلال هم اتفاق می‌افتد. نتیجه‌ای که نیاز بود، گرفته شده و بازیکن باکلاسی چون تیام به استقلال آمده است که می‌تواند به تیم کمک کند. به این زاویه نگاه نکنیم که شفر می‌خواهد دبه ‌کند، اگر قرارداد شفر قطعی بود، این حرف‌ها درست بود ولی چون قرارداد سال دوم باز است، مطرح کردن این حرف‌ها جالب نیست و تیم را به حاشیه می‌برد. امیدوارم مدیران تصمیمات قاطعی بگیرند و این مشکلات را حل کنند.»

این‌بار چه‌کسی می‌برد

بار قبل فوتبال ایران بهای سنگینی برای «دبه» کردن رویانیان داد؛ بهایی دلاری و حیثیتی. باشگاه بزرگ پرسپولیس تا آستانه کسر امتیاز رفت و تا سال‌ها عدد بزرگ آن قرارداد به جیب باشگاه فشار آورد وجایگاه فوتبال ایران راهم نزد فیفا و افکارعمومی فوتبال تنزل بخشید. بار قبل ما نتوانستیم دبه کنیم و بازنده پرونده بودیم، این‌بار هم شکست در پروژه تمدید با شفر می‌تواند باشگاه استقلال را با چالشی بزرگ مواجه کند. چالشی که با رفتن شفر باشگاه را مقابل هواداران قرار خواهد داد. استقلالی‌ها بعد از عصر افول با قلعه‌نویی و تجربه تلخ با منصوریان کم‌تجربه بار دیگر با شفر مزه غرور را چشیدند. اتفاقی که پیش از این در پرسپولیس با برانکو رخ داد و تیم‌ملی با کی‌روش تجربه کرد. اگر این‌بار هم بارفتن به سراغ موضوع با کلید واژه «دبه» حاصلش باخت ما باشد، گواه دیگری است بر ناکارآمدی مدیریتی که بر فضای فوتبال ایران حاکم است.