جنگ صدرنشینی

پرسپولیس؛ انتقام و مهم‌تر از آن

امروز پرسپولیس از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی میزبان السد قطر خواهد بود. سرخپوشان با کسب پیروزی در این دیدار با هر نتیجه‌ای می‌توانند صدرنشینی‌شان را قطعی کنند. اهمیت این مساله از آن جهت است که اگر پرسپولیس در گروه خودش اول شود، به تیم دوم گروه اول برخورد خواهد کرد. در گروه اول که همان گروه تراکتورسازی است، انتظار می‌رود الاهلی عربستان اول شود و الجزیره امارات روی پله دوم قرار بگیرد. به این ترتیب پرسپولیس اگر امروز السد را در تهران با هر نتیجه‌ای شکست بدهد و صدرنشین شود، به احتمال فراوان در مرحله یک‌هشتم نهایی رقیب الجزیره خواهد شد که حریف بسیار آسانی به‌نظر می‌رسد. الجزیره تیم هفتم لیگ ۱۲تیمی امارات است که ۲۲امتیاز با صدرجدول فاصله دارد. این تیم در پنج بازی مرحله گروهی فقط دو برد خفیف برابر الغرافه داشته و غیر از علی مبخوت تکنیکی، ستاره دیگری ندارد. آنها هشت گل زده‌ و هفت گل خورده‌اند که نشان می‌دهد ساختار دفاعی بسیار آسیب‌پذیری دارند.

به علاوه اگر پرسپولیس در مرحله بعد به الجزیره بخورد، از رنج برگزاری بازی در زمین بی‌طرف هم معاف است. همه اینها نشان می‌دهد بازی با السد برای سرخ‌ها چقدر مهم است و صدرنشینی در گروه سوم چطور می‌تواند سکوی پرتاب آنها به جمع هشت تیم برتر آسیا باشد. البته متاسفانه بازی‌های روز آخر گروه پرسپولیس یک روز زودتر از گروه الاهلی و الجزیره برگزار می‌شود و سرخپوشان فرصت انتخاب حریف‌شان را نخواهند داشت، اما عقل حکم می‌کند آنها همه زورشان را برای بردن السد و تثبیت صدرنشینی در تهران به‌کار بگیرند. در گروه اول الجزیره تنها در صورتی صدرنشین خواهد شد که بازی برگشت را از الاهلی عربستان ببرد؛ اتفاقی که بسیار بعید به نظر می‌رسد. غیر از این، بازی با السد برای پرسپولیس جنبه انتقامی هم دارد، چراکه آنها در مسابقه رفت یک شکست تلخ و سنگین را با نتیجه سه بر یک برابر حریف تحمل کرده‌اند. پرسپولیس در این بازی محسن ربیع‌خواه و فرشاد احمدزاده را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و البته محسن مسلمان هم کماکان با تصمیم برانکو دور از ترکیب اصلی خواهد بود.

استقلال؛ در آستانه صدرنشینی

اگر پرسپولیس برای صدرنشینی در گروه خودش باید السد را ببرد، برای استقلال چنین بایدی وجود ندارد. به لطف نتایج خوبی که آبی‌ها در پنج بازی قبلی مرحله گروهی به‌دست آورده‌اند، این تیم فقط یک نفس تا تثبیت صدرنشینی فاصله دارد. استقلال هم‌اکنون با ۹امتیاز در صدر جدول گروه چهارم ایستاده و تنها با کسب یک نتیجه مساوی برابر الهلال عربستان صدرنشینی‌اش را قطعی خواهد کرد. حتی اگر استقلال مساوی کند و العین بازی با الریان را ببرد، باز دو تیم هم‌امتیاز خواهند شد و در این صورت چون استقلال در مجموع دو بازی رفت و برگشت نتیجه بهتری نسبت به تیم اماراتی گرفته، بالاتر از العین خواهد ایستاد. درحال‌حاضر تنها اتفاقی که می‌تواند مانع از صدرنشینی استقلال شود، شکست این تیم برابر الهلال و پیروزی العین برابر الریان است؛ دو اتفاقی که سخت ممکن است در کنار هم رخ بدهد.

مساله کلیدی اما اینجاست که صدرنشینی در این گروه برای استقلال فوق‌العاده حیاتی به‌نظر می‌رسد. درحال‌حاضر در گروه دوم که رقبای این گروه از دل آن بیرون خواهند آمد، الدحیل قطر صدرنشینی‌اش را قطعی کرده است. بنا به اذعان بسیاری از کارشناسان، الدحیل (یا همان لخویای سابق) درحال‌حاضر بهترین تیم غرب آسیا محسوب می‌شود؛ تیمی که در هر دو بازی رفت و برگشت ذوب‌آهن را شکست داد و قطعا در مرحله یک‌هشتم نهایی لقمه گلوگیری برای حریفش محسوب خواهد شد. به همین دلیل استقلال برای گریز از چنگ رقیب قدرتمند قطری حتما باید در گروه خودش اول شود. در این صورت آنها در مرحله بعد به مصاف یکی از دو تیم ذوب‌آهن یا لکوموتیو تاشکند خواهند رفت که قطعا حریفی آسان‌تر برای شاگردان شفر محسوب می‌شوند. بازی استقلال و الهلال امشب از ساعت ۲۰:۱۵ برگزار خواهد شد.

24 (2)