این درحالی است که طی ماه‌های گذشته در فوتبال جهان و مسابقاتی که از این فناوری استفاده شده گزارش‌هایی مبنی بر وجود برخی اشکالات در این فناوری گزارش شده است. فیفا اما چند روز قبل از برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال، دستورالعمل استفاده از کمک داور ویدئویی را به کشورهای عضو خود ارسال کرده است. سیدرضا غیاثی سخنگوی کمیته داوران فوتبال کشورمان متنی را در مورد دستورالعمل این فناوری در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است. در این دستورالعمل که به تازگی در بورد بین‌المللی فوتبال مطرح شده نحوه تصمیم‌گیری داوران با حضور کمک داور ویدئویی بیان شده است. دراین دستورالعمل به‌طور دقیق مشخص می‌شود که داوران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه چگونه با استفاده از این تکنولوژی قضاوت خواهند کرد. برای اطمینان از اینکه داور مقام رسمی کلیدی در مسابقه است (نه کمک داور ویدئویی)، همیشه تصمیم‌گیری با داور خواهد بود. تصمیم داور فقط زمانی می‌تواند تغییر یابد که مرور ویدئویی صحنه اشتباه واضح را نشان دهد؛ به عبارت دیگر تصمیم اتخاذ شده صحیح نباشد.

نکته کلیدی این است که موارد قابل بازنگری شامل تصمیمات مبنی بر اعلام پنالتی /  عدم اعلام پنالتی، کارت قرمزهای مستقیم (نه کارت زردهای دوم) خواهد بود. در تمامی این صحنه‌ها، کمک داور ویدئویی فقط بعد از آنکه داور تصمیم خود را اتخاذ کرد (از جمله زمانی که دستور به ادامه بازی می‌دهد) مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا اگر صحنه مهمی را از دست بدهد به عبارت دیگر توسط داوران دیده نشود. با این حال تصمیم اولیه داور تغییر نخواهد کرد مگر اینکه مرور ویدئو آشکارا نشان دهد که تصمیم به وضوح اشتباه بوده است. فیفا همچنین  تاکید کرده بازیکنان و مقامات رسمی تیم‌ها نباید دور داور جمع شده یا در صورت بازبینی تصمیم، فرآیند بازبینی و تصمیم نهایی به تاثیرگذاری روی داور اقدام کنند. بازیکنی که از «علامت بازبینی» استفاده کند، اخطار(کارت زرد) خواهد گرفت. با این حال تاکید شده چنانچه پس از آنکه صحنه‌ای بازبینی شد بازی ادامه پیدا کند، هر تنبیه انضباطی به عمل آمده (هر تنبیه انضباطی) که در مدت زمان پس از صحنه نیاز باشد لغو نمی‌شود، حتی اگر تخلف اولیه تغییر کرده باشد(به‌جز اخطار/  اخراج برای جلوگیری از یک حمله موثر یا فرصت آشکار گل).

کشتن هیجان فوتبال

غیاثی سخنگوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشورمان جزو آن دسته از کارشناسانی است که این فناوری را به سود فوتبال می‌داند. او در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت: «یقینا این فناوری به فوتبال کمک خواهد کرد، بیشترین تاثیری که ویدئو چک در فوتبال خواهد گذاشت در ۴ مدل است. اول در بحث پنالتی، دوم در بحث گل که آیا آفساید بوده است یا سالم، سوم روی کارت قرمز مستقیم ممکن است داور اشتباهی کند و چهارم در بحث شناسایی فردی که کارت قرمز باید بگیرد یا کارت زرد. این ۴ مورد مطمئناً به داور کمک خواهد کرد تا قضاوت درستی داشته باشد. درست است که ویدئو چک هیجان را از فوتبال می‌گیرد اما مطمئن باشید عدالت برقرار می‌شود.»