موعد حساب وکتاب فرا رسید

تعجب از حضور نظامیان در فوتبال

هنگام بررسی شرایط باشگاه تراکتور بازرسان کنفدراسیون فوتبال آسیا به موردی برخورد کردند که تعجب آنها را در پی داشته است. در همین خصوص آرش شکرریز کارشناس حقوقی و وکیل و نماینده چند بازیکن از این سه باشگاه درباره جلسه‌اش با نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا به خبرگزاری مهر گفت: «پرسپولیس و تراکتورسازی گام بلندی برای توافق با طلبکاران و پرداخت مطالبات آنها برداشته‌اند ولی در استقلال کوتاهی شده بود. امروز متوجه شدم طبق قانون کنفدراسیون فوتبال آسیا هیچ نیروی نظامی نمی‌تواند تیمداری کند. برای نمایندگان AFC جای سوال داشت که چطور باشگاه تراکتورسازی به سپاه واگذار شده و نظامیان تیمداری می‌کردند. جا دارد عزیزان ما در مجلس برای ورزشکاران سرباز و قهرمانان قانون جدیدی وضع کنند. نیروهای نظامی حتی حق حضور در هیات‌مدیره را هم ندارند.» این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که اگر AFC متوجه واقعیت‌های ایران درارتباط با گرفتن پرونده حرفه‌ای باشگاه‌ها شود چه اقدامی صورت می‌دهد، گفت: «آنها گزارش را به کمیته انضباطی و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC ارجاع می‌دهند و به‌صورت قاطعانه تصمیم می‌گیرند.

AFC از این به بعد خودش اقدام به صدور پروانه حرفه‌ای برای باشگاه‌ها می‌کند. بازرس AFC ایمیلش را به من داد و گفت آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهم تا اگر کسی مطالبات مشخصی دارد، مستنداتش را ایمیل کند. او گفت که تا روز دوشنبه در هتل پارسیان اوین است و طلبکاران می‌توانند حضوری هم به وی مراجعه کنند.» در همین راستا خانم وین سربازرس تایلندی که در تهران است از طلبکاران این سه باشگاه خواسته به این آدرس ایمیل Overduepayables@the-afc.com شکایات خود را ارسال کنند تا کنفدراسیون آسیا با دقت این پرونده‌ها را بررسی کند. در ادامه بازرسان به باشگاه پرسپولیس رفته و مدارک مالی آنها را نیز مورد بررسی قرار خواهند داد. در نهایت گزارش‌های این بازرسان به کمیته حقوقی AFC ارجاع خواهد شد تا آنها برای باشگاه‌های ایرانی تصمیم بگیرند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد درآینده نزدیک مدل باشگاهداری در فوتبال ایران تغییرخواهد کرد، چراکه درغیر این صورت این نهاد تصمیم‌گیرنده در فوتبال آسیا سختگیری‌های خود را افزایش داده و چه بسا که به محرومیت باشگاه‌های بدهکار منجر شود. اما این درحالی است که تقریبا همه باشگاه‌های فوتبال در ایران با انباشت بدهی‌ها مواجه هستند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آنها هم کمبود منابع درآمدی از طریق حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و کپی رایت محصولات است.

سیستم اداره دولتی

یکی دیگر از مشکلات موجود در فوتبال ایران اداره کردن باشگاه‌های فوتبال از سوی دولت است که این موضوع در بیشتر باشگاه‌ها و خصوصا پرسپولیس و استقلال دیده می‌شود. طبق قوانین فوتبال اداره باشگاه‌ها از سوی دولت‌ها ممنوع است و باشگاه‌ها باید ضمن استقلال مالی از هرگونه دخالت دولتی نیز مبرا باشند. دراین خصوص دولت‌های مختلف در ایران شعار خصوصی‌سازی باشگاه‌ها را داده اما عملا این اتفاق میسر نشده است؛ چنان که مزایده واگذاری دو باشگاه مطرح و پرهوادار کشور نیز با شکست مواجه شد. حالا مسوولان باشگاه تراکتورسازی تبریز هم برای فرار از مشکلات مالی و بدهی‌ها درصدد خصوصی کردن این باشگاه هستند و در پی ایجاد مقدمات این کار هستند. بر این اساس آگهی مزایده باشگاه تراکتورسازی دیروز در روزنامه «دنیای اقتصاد» به چاپ رسید. بعد از انجام حسابرسی‌های مالی و کارشناسی‌هایی که لازم به انجام بود، در نهایت الیاسی(سرپرست باشگاه) به وعده‌اش درباره خصوصی‌سازی عمل کرد و آگهی مزایده باشگاه تراکتورسازی به چاپ رسید تا متقاضیان کسب مالکیت باشگاه تراکتورسازی اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند. اگر واگذاری این باشگاه به بخش‌خصوصی اتفاق بیفتد بی‌گمان فصل جدیدی از اداره و مدیریت باشگاهی در فوتبال ایران رخ خواهد داد.