کمک مالی بی‌سابقه به فوتبال

اما دیروز نیز در همین خصوص خبری در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌دهد این کشور برای ارتقای فوتبال خود بسیار مصمم است و این زنگ خطر بزرگی را برای فوتبال ایران و سایر کشور‌های قاره به‌صدا درمی‌آورد. محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اعلام کرد که همه هزینه‌های خارجی باشگاه‌ها را به همراه حقوق ملی‌پوشان و داوران خارجی پرداخت خواهد کرد تا تیم‌های باشگاهی این کشور هیچ‌گونه مشکل مالی نداشته باشند. در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا دو تیم ازعربستان به‌خاطر بدهی‌های خود نتوانستند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند و کنار گذاشته شدند. با این تصمیم ولیعهد بودجه زیادی به تیم‌های عربستانی تعلق خواهد گرفت و آنها مثل فصل قبل مشکلی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت.

خبر دیگر درباره فوتبال عربستان اینکه سازمان لیگ این کشور تصمیم گرفت که لیگ این کشور را از «لیگ حرفه‌ای عربستان» به «لیگ ستارگان عربستان» تغییرنام دهد. به‌نظر می‌رسد پول‌هایی که ولیعهد به باشگاه‌های عربستانی اختصاص داده تغییرات گسترده‌ای را در آنها به‌وجود خواهد آورد. این‌ها را می‌توان نشانه‌هایی واضح از جهش سعودی‌ها در فوتبال قاره توصیف کرد. این درحالی است که فوتبال ترکیه نیز تقریبا به همین شیوه توانست سطح خود را به استاندارد‌های روز دنیا برساند. آنها ابتدا بدهی‌های باشگاه‌ها را پرداخت کردند و سپس با تزریق وام‌های کلان با بهره‌های بسیار پایین به باشگاه‌ها بستر را برای خصوصی‌سازی آنها واستقلال مالی‌شان مهیا کردند و به این شکل فوتبال خود را توسعه دادند. با این شرایط به نظر می‌رسد سعودی‌ها نیز به‌شدت به‌دنبال توسعه و ارتقای فوتبال خود هستند.

خطر ایجاد اتحادیه فوتبال عرب

اما دیگر اتفاقی که اخیرا در اطراف فوتبال عربستان رخ داد، تشکیل اتحادیه فوتبال جنوب‌غرب آسیا بود. به این ترتیب عربستان به‌همراه ۱۱ کشور دیگر عرب، اتحادیه‌ای جدید به‌نام اتحادیه فوتبال جنوب‌غرب آسیا را شکل دادند. با این شکل در چند سال آینده قدرت فوتبال ایران تضعیف و فوتبال عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس قدرتمند‌تر خواهند شد. در همین خصوص حسن غفاری، رئیس پیشین روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: «به‌صورت غیررسمی خیلی از کشورها با یکدیگر لابی می‌کنند. هزینه‌های زیادی هم می‌شود و به‌طور مثال کشورهای فقیرتر را به کشورشان دعوت می‌کنند، برای آنها اردو می‌زنند، کمک‌های مادی می‌کنند تا بتوانند رای نهایی آنها را برای مجامع بین‌المللی بخرند. این ما هستیم که همیشه در این‌خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم، درحالی‌که ما هم باید لابی با برخی کشورها که فوتبال‌شان از ما پایین‌تر است را آغاز کنیم.»