دربی آسیایی؛ شاید در نیمه‌نهایی

پرسپولیس- الدحیل

مسلما در غرب آسیا هیچ تیمی دلش نمی‌خواست به الدحیل بخورد. نماینده قدرتمند قطر تیمی است که امسال هم لیگ را برده، هم جام‌حذفی را فتح کرده و هم در تمام مسابقات لیگ قهرمانان آسیا اعم از جدی و تشریفاتی به پیروزی دست یافته است. الدحیل در مرحله یک‌هشتم نهایی ظرف یک هفته هشت گل به العینی زد که خودش شش گل به استقلال زده بود! به این ترتیب کاملا روشن است که سرخپوشان کار بسیار سختی برابر این تیم پیش‌رو خواهند داشت. شاید تنها خوش‌شانسی پرسپولیس این است که آنها در بازی برگشت میزبان خواهند بود و مصادف با شب تاسوعا باید در آزادی به مصاف تیم قطری بروند. پرسپولیس اگر بتواند از بازی رفت به سلامت بگذرد و کار را به تهران بکشاند، آنگاه ممکن است حضور پرشمار هواداران سرخپوش به یک برگ برنده برای نماینده کشورمان تبدیل شود. الدحیل تیم خوبی است، اما تجربه بازی در جهنم آزادی را ندارد. این تیم فصل گذشته با نام لخویا در مرحله یک‌هشتم نهایی به پرسپولیس خورد و در مجموع دو بازی رفت و برگشت یک بر صفر شکست خورد. پرسپولیس در بازی رفت با این تیم میزبان بود که به خاطر محرومیت این باشگاه، هیچ هواداری در ورزشگاه حضور نداشت. آخرین سفر لخویا به ایران، به چهاردهم فروردین امسال برمی‌گردد که آنها در اصفهان یک بر صفر برابر ذوب‌آهن به پیروزی دست یافتند. آنها البته در سال۹۳ و در دوران حمید درخشان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان یک بار در ورزشگاه آزادی به مصاف پرسپولیس رفتند، اما در روزی که فقط نیمی از ورزشگاه پر شده بود ۳برصفر شکست خوردند. به این ترتیب می‌شود امیدوار بود پرسپولیس در صورت عبور سالم از بازی رفت، از اتمسفر خاص ورزشگاه آزادی برای صعود بهره ببرد. دیروز اما مسوولان دو باشگاه دو واکنش متفاوت به این قرعه نشان دادند. برانکو از الدحیل به‌عنوان سخت‌ترین قرعه ممکن یاد کرد، اما نماینده باشگاه قطری در مالزی به خبرگزاری فارس گفت رویارویی با پرسپولیس را به قرعه‌های دیگر ترجیح می‌داده!

استقلال- السد

در قرعه‌کشی همه چیز برای استقلال عالی پیش رفت، غیر از اینکه آنها ترجیح می‌دادند به جای بازی رفت در مسابقه برگشت میزبان باشند. استقلال درحالی به السد قطر خورده که این تیم با وجود کیفیت بالایش نشان داده در ورزشگاه آزادی و تحت فشار هواداران دچار مشکل می‌شود. آنها در دو سال گذشته در این استادیوم دو شکست تلخ را برابر استقلال و پرسپولیس تجربه کردند و حالا آماده هت‌تریک می‌شوند! السد که از گروه پرسپولیس به‌عنوان تیم دوم بالا آمد، در مرحله یک‌چهارم نهایی در مجموع دو بازی رفت و برگشت ۴بر۳ الاهلی عربستان را شکست داد. این تیم سه ستاره در سه خط دارد؛ مرتضی پورعلی‌گنجی ایرانی، ژاوی نامدار که از تصمیمش برای بازنشستگی منصرف شده و البته بغداد بونجاح که به لطف علیرضا بیرانوند درحال‌حاضر با ۹گل زده آقای گل آسیاست! السد در هشت بازی این فصل لیگ قهرمانان ۱۵گل زده و خط حمله خوبی دارد. بنابراین استقلال برای تضمین صعود حتما باید دروازه‌اش را در آزادی بسته نگه دارد. درحال‌حاضر اولویت استقلال باید نگه داشتن ستارگانی مثل مامه‌تیام، جباروف و فرشید اسماعیلی باشد.

برنامه مسابقات

دیروز همچنین قرعه‌کشی این مرحله برای شرق آسیا هم برگزار شد که آنجا چونبوک موتورز کره‌جنوبی با تیم هموطنش یعنی سوون سامسونگ برخورد کرد و کاشیمای ژاپن هم به تیانجین چین خورد. مثل دور گروهی، بازی‌های غرب آسیا در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه و بازی‌های شرق در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. برنامه کامل مسابقات به این شرح است:

دوشنبه، ۵شهریور

استقلال ایران – السد قطر

سه‌شنبه، ۶ شهریور

الدحیل قطر – پرسپولیس ایران/  کاشیما ژاپن - تیانجین چین

چهارشنبه، ۷ شهریور

چونبوک موتورز - سوون سامسونگ

دوشنبه، ۲۶ شهریور

السد قطر – استقلال ایران

سه‌شنبه، ۲۷ شهریور

پرسپولیس - الدحیل/  تیانجین چین - کاشیما ژاپن

چهارشنبه، ۲۸ شهریور

سوون سامسونگ - چونبوک موتورز