شوک سامان

نباید ایران را انتخاب می‌کردم

قدوس در این مصاحبه ابتدا شرایط حضورش در تیم‌ملی ایران را این‌طور شرح می‌دهد: «برخی مسوولان فدراسیون فوتبال سوئد به من گفتند که از حضورم در تیم‌ملی این کشور خوشحال می‌شوند و با من تماس خواهند گرفت؛ اما بعد از آن هیچ تماسی از طرف آنها با من گرفته نشد. پس از آن به ایران رفتم تا این تیم را در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل کره‌جنوبی و سوریه همراهی کنم. وقتی به سوئد برگشتم تماس‌ها از سوی فدراسیون این کشور با من آغاز شد. واضح است که در آن زمان خوشحال بودم و غافلگیر شده بودم. این افتخار بزرگی برایم بود؛ ولی در آن برهه کمی عصبانی بودم چون آنها مرا تحت فشار گذاشتند. من در آن زمان انتخابم را کرده بودم، اما آنها از من می‌خواستند که تصمیمم را تغییر دهم. این مساله سختی بود. آنها زمانی که من می‌توانستم برای سوئد بازی کنم مرا نادیده گرفتند. آنها می‌خواستند مرا در سوئد حبس کنند و این درحالی بود که من ایران را انتخاب کرده بودم. واقعا توضیح این مسائل سخت است.»

جملات دو پهلو و بحث‌برانگیز قدوس اما اینجا است: «من در سوئد به دنیا آمده بودم و اینجا بزرگ شده بودم. اینجا درس خواندم و همه چیزم اینجا بود. به همین خاطر روشن بود که می‌خواستم برای تیم‌ملی سوئد بازی کنم. نمی‌دانم چگونه این موضوع را اصلاح کنم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد؛ چون من می‌خواهم در موارد مشابه، بازیکنان سوئد را انتخاب کنند. نمی‌دانم چگونه توضیح بدهم. هنوز هم می‌خواهم تیم‌ملی سوئد موفق باشد. می‌دانم که بازیکنان زیادی در سوئد وجود دارند که اصالتی خارجی دارند. واضح است من از همه آنها می‌خواهم که به تیم‌ملی سوئد برای رسیدن به موفقیت کمک کنند و مثل من تصمیم نگیرند. البته من از تصمیمی که گرفتم پشیمان نیستم. من واقعا از انتخاب ایران خوشحالم؛ ولی اگر می توانستم به عقب برگردم این تصمیم را نمی‌گرفتم.»

واکنش عجولانه فدراسیون

تیم رسانه‌ای تیم‌ملی اما عصر دیروز و بعد از پخش وسیع این مصاحبه، در واکنشی عجولانه مشکل را متوجه «ترجمه غیردقیق» دانست. این درحالی است که قدوس به صراحت در چندین فراز مصاحبه ادعا می‌کند اگر می‌توانست به عقب برگردد، حضور در تیم‌ملی سوئد را برمی‌گزید. حالا که مصاحبه را خواندید، بیانیه فدراسیون را هم بخوانید و البته قضاوت نهایی با خودتان: «قدوس در این مصاحبه تاکید کرده از انتخاب تیم‌ملی خوشحال است و از این انتخاب پشیمان نیست. او اعلام کرده قدم اول از طرف ایران برداشته شده و اگر سوئد زودتر اقدام کرده بود، داستان می‌توانست متفاوت باشد. بنابراین استفاده از جملاتی نظیر «اگر زمان به عقب بر می‌گشت ایران را انتخاب نمی‌کردم» صحیح نیست و قدوس از چنین جمله‌ای استفاده نکرده است.»


آیا فشار سوئدی‌ها نظر سامان را عوض کرده؟

یک فرضیه در مورد مصاحبه عجیب سامان قدوس این است که فشار افکار عمومی در سوئد بابت عدم انتخاب تیم‌ملی این کشور از سوی او، موجب تغییر ضمنی عقیده‌اش شده است. سامان در مورد شرایط بعد از تصمیمش می‌گوید: «بعد از انتخاب تیم‌ملی ایران، صفحه اینستاگرامم از سوی مردم این کشور بمباران شد و آنها مرا به‌خاطر اینکه ایران را به جای سوئد انتخاب کردم، مثل قهرمان می‌دانستند. در مقابل سوئدی‌ها از این تصمیم من ناراحت بودند. آنها به من لقب خائن دادند، من را خیانتکار دانستند و گفتند باید سوئد را ترک کنم.»