شگفت‌انگیز و باورنکردنی

پس از آنکه کی‌روش نام ۲۴نفر را برای حضور در اردوی تیم‌ملی در ترکیه و سپس اعزام به جام‌جهانی اعلام کرد، مشخص شد نام نفراتی همچون جلال حسینی، وریا غفوری، حسین حسینی و کاوه رضایی در این لیست قرار ندارد. همین مساله انتقادات زیادی را متوجه کادرفنی تیم‌ملی کرد؛ انتقادهایی که همگی مربوط به خانواده فوتبال بود و همه جای دنیا هم مشابه آن رخ می‌دهد. حالا اما حسن زمانی از اعتراض رسمی نمایندگان مجلس به لیست کی‌روش خبر داده و همه را شوکه کرده است. زمانی به خبرگزاری مهر می‌گوید: «حدود ۳۰ نماینده مجلس به آقای سلطانی‌فر نامه زده‌اند و خواهان تغییر در لیست تیم‌ملی هستند! کی‌روش باید بپذیرد که اشتباه کرده است. او علامه دهر نیست. چهار بازیکنی که خط خورده‌اند می‌توانستند در تیم‌ملی تاثیرگذار باشند. اگر تیم‌ملی نتیجه نگیرد کی‌روش باید پاسخگو باشد!» مشاور رئیس مجلس در پایان حتی آینده کاری کارلوس کی‌روش را هم پیش‌بینی کرد و گفت: «دیگر بعد از جام‌جهانی شاهد حضور کی‌روش نخواهیم بود. فکر نمی‌کنم فدراسیون فوتبال دیگر زمینه کار با این مربی را داشته باشد!»

وظایف کلیدی مجلس چیست؟

موضوع واضح‌تر از آن است که نیاز چندانی به بازگویی داشته باشد. بحث انتخاب بازیکن برای تیم‌ملی، یک موضوع بسیار تخصصی است. همه جای دنیا هم مسوولیت چنین انتخابی صرفا به نفری واگذار می‌شود که به‌عنوان مسوول کادرفنی برگزیده شده. از آن به بعد نه نمایندگان پارلمان، نه روسای‌جمهور و نخست‌وزیرها و نه حتی پادشاه‌ها حق مداخله در کار سرمربی را ندارند؛ چه اگر غیر از این بود خودشان باید روی نیمکت تیم می‌نشستند. در همین جام‌جهانی پیش رو سوپراستاری مثل زلاتان ابراهیموویچ با نظر سرمربی تیم‌ملی سوئد راهی به لیست نهایی پیدا نکرده؛ آیا الان مقامات سیاسی سوئد باید به او اعتراض کنند؟ شاید پادشاه اسپانیا دلش می‌خواست بازیکنی مثل موراتا که محصول آکادمی باشگاه سلطنتی رئال‌مادرید است در جام‌جهانی حاضر باشد، اما حالا که این اتفاق رخ نداده آنها باید به تصمیم لوپتگی اعتراض کنند؟ اصلا این خط و خطوط و مرزها آن‌قدر واضح هستند که حتی یادآوری‌شان هم مثل گوشزد کردن روشنایی روز و تاریکی شب است؛ همان‌قدر بیهوده و غیرضروری!

با این اوصاف باورکردنی نیست که ما در ایران حداقل ۳۰نماینده مجلس داریم که زیر نامه اعتراض به وزیر ورزش در مورد لیست تیم‌ملی را امضا می‌کنند، بی‌آنکه درک کنند حتی خود آقای وزیر و شخص رئیس فدراسیون فوتبال هم در این زمینه اختیاری ندارد! حالا ممکن است یک نماینده به خاطر اینکه بازیکن حذف‌شده احتمالا از حوزه انتخابیه او بوده، به منظور جلب رضایت مردم منطقه‌اش زیر چنین نامه‌ای را امضا کرده باشد، اما چنین اقداماتی به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز است. واقعا اگر کی‌روش چنین خبری را در فاصله دو هفته به جام‌جهانی بخواند، با خودش چه فکری خواهد کرد؟ اصلا او بعد از پایان همکاری‌اش با تیم‌ملی ایران بیرون از این مرزها در مورد ما چه خواهد گفت؟ کاش نمایندگان گرامی مجلس به جای این کارها، دنبال رفع مشکلات اقتصادی مردم باشند یا اگر قرار است در حوزه ورزش کار کنند، برای حل مشکلات ریشه‌ای همچون حق پخش تلویزیونی و کپی‌رایت خیز بردارند.


تذکر 14نماینده کرد به وزیر ورزش

دیروز و بعد از مطرح شدن بحث اعتراض 30نماینده مجلس به وزیر ورزش در مورد لیست تیم‌ملی، نماینده مهاباد توضیحات تکمیلی و دقیق‌تری را در این مورد ارائه داد. جلال محمودزاده به «ایسنا» می‌گوید: «۱۴ نماینده اکثرا از نمایندگان کرد هفته گذشته طی تذکر کتبی به وزیر ورزش، سوالی درباره علت خط خوردن وریا غفوری و جلال حسینی از ترکیب تیم‌ملی فوتبال پرسیدند. ما در تذکر خود اصلا موضوع تغییر ترکیب تیم‌ملی را مطرح نکردیم بلکه فقط خواستیم وزیر ورزش توضیح دهد که چرا این بازیکنان رده اول کشور که تا آخرین لحظات جزو ترکیب تیم‌ملی بودند، خط خوردند.»