دو تصفیه‌حساب در یک روز

طعنه صریح کی‌روش

دیروز و در شرایطی که شاید خیلی هم ضروری به نظر نمی‌رسید، مصاحبه‌ای از کی‌روش روی خروجی سایت رسمی فدراسیون فوتبال رفت که با توضیحات معمول او و ابراز گلایه‌های همیشگی‌اش از وقوع نقصان در برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ملی شروع می‌شد، اما پایان آن واقعا غافلگیرکننده بود. اگر از غرولندهای کلیشه‌ای اول مصاحبه چشم‌پوشی کنیم، بخش ملتهب تازه‌ترین اظهارات کارلوس اینجاست: «نباید فراموش کنیم که تیم‌ملی چند ماه دیگر جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو دارد و من فکر می‌کنم مربی بعدی اگر بیشتر از یک یا دو تغییر انجام دهد، سورپرایز می‌شوم؛ چون تیم تقریبا آماده است و تفکر ما نه‌تنها برای جام‌جهانی بلکه برای این بود که تیم‌ملی آماده و مهیای جام ملت‌ها هم باشد. البته شاید هم مثل قبل، مربیانی برگردند که حتی اگر بازیکنان به بطری آب لگد بزنند یا بازیکنان نمی‌خواستند بازی کنند، اما باز به آنها بازی می‌دادند و اگر دوباره آن طرز تفکر برگردد و حاکم شود شاید شاهد یک‌سری تغییرات باشیم، اما اگر به این شکل نباشد، تغییر آن‌چنانی را نخواهیم داشت.»

موضوع و مرجع اشاره‌ها روشن‌تر از آن است که نیازی به توضیح بیشتر داشته باشد. کی‌روش به دلایلی که خودش بهتر می‌داند تصمیم گرفته در فاصله کمتر از دو هفته تا بازی با مراکش، با یک مصاحبه دو دشمن اصلی این ماه‌هایش را نوازش کند. او آشکارا به برانکو طعنه می‌زند و یادآوری می‌کند که علی کریمی در دوران حضور او روی نیمکت تیم‌ملی در جام‌جهانی به ساک پزشکی تیم لگد زد. کی‌روش می‌گوید تیمی فوق‌العاده را ساخته که برای جام ملت‌های آسیا نیاز چندانی به تغییرات ندارد، مگر اینکه یکی مثل برانکو به تیم‌ملی برگردد که دیسیپلین لازم را ندارد و به امثال کریمی باج می‌دهد. این یعنی تصفیه‌حساب همزمان با برانکو و کریمی؛ اما آیا دم جام‌جهانی در اردوی تیم‌ملی زمان مناسبی برای این کار بود؟

واکنش برانکو

وقتی سرمربی تیم‌ملی تلاشی برای امن کردن فضا انجام نمی‌دهد، طبیعی است که مخالفان او هم گامی در این مسیر برندارند. دیروز به یک ساعت نکشیده برانکو اولین واکنش را به مربی پرتغالی نشان داد و در مورد طعنه‌ها و اشاره‌های کی‌روش به پرخاشگری کریمی در بازی ایران و مکزیک در جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان به خبرگزاری تسنیم گفت: «نمی‌دانم منظور کی‌روش از این صحبت‌ها چیست. اگر به اتفاقات جام‌جهانی ۲۰۰۶ اشاره دارد باید بگویم که برای او در جام‌جهانی روسیه آرزوی موفقیت دارم. من افتخار می‌کنم که سرمربی بازیکنی چون علی کریمی بودم، بازیکنی که یکی از بااستعداد‌ترین فوتبالیست‌های جهان بود.» با این اوصاف به احتمال فراوان علی کریمی هم به‌زودی روی صفحات شخصی‌اش در فضای مجازی از خجالت کی‌روش در خواهد آمد. ما اما همچنان با این سوال تنها مانده‌ایم که فایده این جنگ کاذب آن هم درست در آستانه جام‌جهانی چه می‌تواند باشد؟