پلیس‌بازی در روسیه

با این اوصاف همه منتظر بودند ببینند مربی پرتغالی کدام ارنج را برابر لیتوانی امتحان خواهد کرد. کنجکاوی‌ها در این مورد اما نتایج عجیبی به همراه داشت. بلافاصله بعد از شروع بازی همه خبرگزاری‌های رسمی داخل کشور یک ترکیب مشابه (تقریبا همان ۱۱نفری که جلوی ترکیه به میدان رفتند) را برای تیم‌ملی اعلام کردند، اما دیروز مشخص شد این ترکیب غلط بوده است! بنا بر اعلام سایت رسمی فدراسیون فوتبال، اسامی یازده نفری که بازی با لیتوانی را شروع کردند از این قرار بود: علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، مرتضی پورعلی‌گنجی، روزبه چشمی، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، سردار آزمون و مهدی طارمی. به این ترتیب روشن است که ترابی در پست عجیب دفاع راست به میدان رفته و حاج‌صفی دفاع چپ شده است.

همچنین تیم‌ملی با آرایش ۲-۴-۴ لوزی برابر لیتوانی صف‌آرایی کرده؛ درحالی‌که می‌دانیم در مسابقات رسمی چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد. کی‌روش در این بازی شش تعویض انجام داده. در مرموزترین اتفاق ممکن، مهدی طارمی در دقیقه۲۰جای خودش را به وحید امیری داده که دلیل این تعویض زودهنگام مشخص نیست. همچنین در آغاز نیمه دوم رامین رضاییان و میلاد محمدی در طرفین خط دفاعی جانشین ترابی و حاج‌صفی شده‌اند و کریم انصاری‌فرد و رضا قوچان‌نژاد هم جای شجاعی و آزمون را گرفته‌اند. آخرین تعویض ایران در این بازی هم در دقیقه۵۵ انجام شده و اشکان دژاگه جای جهانبخش را گرفته است. همان‌طور که می‌بینید کی‌روش با پلیس‌بازی موفق شده در فاصله کمتر از یک هفته به بازی با مراکش، ترکیب اصلی‌اش را پنهان نگه دارد.

فقط روزبه و دیگر هیچ!

در مورد ترکیب اصلی ایران در جام‌جهانی هر چیزی که مجهول باشد، دست‌کم یک مساله به وضوح آشکار است؛ اینکه زوج مرتضی پورعلی‌گنجی و روزبه چشمی در قلب خط دفاعی به میدان خواهند رفت. در این مدت انتقادات زیادی از چشمی شده و خیلی‌ها گفته‌اند او دفاع وسط خوبی نیست، اما کی‌روش در تمام مسابقات دوستانه در همین پست به چشمی بازی داده. مربی پرتغالی برای اینکه حجت را در این مورد تمام کند، دیروز در جمع خبرنگاران مصاحبه مفصلی انجام داد. بخش قابل توجهی از مصاحبه کی‌روش مربوط به تکرار همان حرف‌های قدیمی در مورد حمایت نشدن تیم‌ملی و... بود.

او اما در مهم‌ترین اظهارات روز گذشته‌اش با زبان طعنه و کنایه به تمجید بی‌سابقه از مدافع استقلال پرداخت و گفت: «البته من تجربه آنچنانی در فوتبال ندارم و تنها ۳۷ سال تجربه دارم! در باشگاه بزرگی هم کار نکرده‌ام، اما با وجود تجربه کم و محدودم می‌توانم در رابطه با انتقادهایی که از چشمی می‌شود، بگویم که او مدرن‌ترین دفاع وسطی است که ایران در ۱۰ سال گذشته مانند او نداشته است.» به این ترتیب روشن است که کی‌روش تصمیم نهایی‌اش را در مورد اعتماد تام و تمام به چشمی گرفته. خود روزبه هم دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران واکنش جالبی به انتقادات از عملکردش نشان داد: «یک سال است که در مورد تغییر پست از من سوال می‌پرسند و فکر می‌کنم این موضوع دیگر کهنه شده است. سرمربی هر جا که دستور بدهد من بازی می‌کنم. بالاخره همیشه این انتقادات برای هر بازیکنی وجود دارد، اما مهم این است که سرمربی تیم از بازیکن راضی باشد. البته تلاش می‌کنم در ادامه با انجام بازی‌های خوب نظر منتقدانم را عوض کنم.»