معجزه «بازی دوم» در راه است؟

در چنین فضایی اصلا عجیب نیست که موج بزرگی از خوشبینی و امیدواری اردوی تیم‌ملی را در بر گرفته باشد. اخبار و نقل قول‌هایی که طی دو روز گذشته از بازیکنان در اردوی تیم‌ملی منتشر شده، به وضوح نشان از روحیه بسیار بالای شاگردان کی‌روش دارد؛ آنقدر که آنها بدون ترس از اسپانیا، نوید تداوم روزهای خوب تیم‌ملی را می‌دهند. مسلما برای تیم‌ملی ایران که همیشه از فقر بازی‌های تدارکاتی بزرگ رنج برده، اعتماد به نفس و نترسیدن از تیم‌های بزرگ حکم «کیمیا» را دارد و حالا برد لحظه آخری برابر مراکش موجب شده چنین الماسی به اردوی تیم‌ملی راه یابد. اسپانیا در روز نخست برابر پرتغال تن به تساوی داد و با چند بحران همزمان مواجه شد. از یک‌سو تردیدها در مورد تصمیم فدراسیون فوتبال این کشور در زمینه عزل لوپتگی و جانشینی فرناندو هیه‌رو با او اوج گرفته و از سوی دیگر داوید دخه‌آ بعد از اشتباه مرگبارش روی یکی از گل‌های پرتغال، رودرروی منتقدان و رسانه‌های اسپانیایی قرار گرفته است. او که یکی از بهترین گلرهای حال‌حاضر جهان به شمار می‌آید، بعد از آن اشتباه به دفاع از خودش پرداخته و جنگ لفظی عجیبی را با رسانه‌های کشورش استارت زده است. خلاصه فارغ از تفاوت کیفی کهکشانی دو تیم، فعلا هرچقدر هوای اردوی ایران آفتابی است، هوای آن طرف ابری به نظر می‌رسد. آیا حماسه‌ای دیگر در راه است؟

ایران؛ ستاره بازی‌های دوم

آنچه امیدواری‌ها را در مورد احتمال موفقیت تیم‌ملی کشورمان برابر اسپانیا افزایش می‌دهد، سابقه تاریخی مطلوب تیم‌ملی ایران در بازی‌های دوم مرحله گروهی ادوار جام‌جهانی است. در جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین، تیم‌ملی ما در دومین بازی‌اش به مصاف اسکاتلند رفت و با کسب نتیجه مساوی یک بر یک برابر این تیم، اولین امتیاز تاریخ جام‌های جهانی‌اش را دشت کرد. درست ۲۰سال بعد در بازی دوم جام‌جهانی ۹۸فرانسه، تیم‌ملی ایران پیروزی قرن را برابر آمریکا به‌دست آورد و آن شب تاریخی را برای مردم کشورمان رقم زد. بازی دوم در جام‌جهانی ۲۰۰۶ چندان برای ایران خوش‌یمن نبود، چراکه تیم‌ملی ایران تحت‌تاثیر اختلاف علی دایی و برانکو، دو بر صفر برابر پرتغال تن به شکست داد. با این وجود بازی دوم جام‌جهانی ۲۰۱۴ برای تیم‌ملی ایران تبدیل به بهترین بازی ملی تاریخ کشورمان شد؛ جایی که شاگردان کارلوس کی‌روش با وجود شکست یک بر صفر و لحظه آخری برابر آرژانتین، نمایشی استثنایی و فراموش‌نکردنی ارائه دادند و چشم همه جهانیان را خیره کردند. در مجموع برآیند نمایش‌های ایران در مسابقات دومش، نشان می‌دهد می‌شود به بازی با اسپانیا امیدوارتر از همیشه بود. ما انگار بعد از آنکه موتورمان در بازی اول روشن شد و پیش از آنکه خسته و فرسوده گام به مسابقه سوم بگذاریم، می‌توانیم نمایشی بی‌نقص در بازی دوم ارائه بدهیم و این یعنی زنگ خطر برای ماتادورها.

ستاره‌های امیدوار

درست مثل هواداران، ستاره‌های تیم‌ملی هم شعف و امید زیادی برای بازی با اسپانیا دارند و این بهترین خبر ممکن است. به‌عنوان مثال علیرضا بیرانوند در مصاحبه با روزنامه بسیار معتبر ماکا، چاپ مادرید گفته است: «ما الان تمام تمرکزمان روی بازی با اسپانیا است. همه می‌دانند که اسپانیا یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال است. اما آنچه را که می‌توانم به شما بگویم این است که اسپانیا مقابل ما بازی آسانی نخواهد داشت. ما در این بازی خواهیم جنگید و تا ثانیه‌های آخر بازی تمرکز خودمان از دست نخواهیم داد. اسپانیا تیم خوبی است. حتی اگر این تیم سرمربی خود را یک ساعت مانده به بازی هم اخراج می‌کرد با مشکلات بزرگی مواجه نمی‌شد، چون آنها بازیکنانی عالی دارند. ولی ما نمی‌خواهیم بیشتر از این روی این موضوع متمرکز شویم. ما فقط می‌خواهیم در این دیدار روی نمایش خودمان تمرکز کنیم. ما باید آمادگی بیشتری نسبت به بازی مراکش در دیدار با اسپانیا داشته باشیم. ما می‌خواهیم کار بزرگی انجام دهیم. شگفتی‌سازی خواهیم کرد و از این گروه سخت و پیچیده به مرحله بعد صعود خواهیم کرد.»