آندره مارکو، داور سرشناس ایتالیایی که وظیفه کارشناسی داوری مسابقه تیم‌های ملی آلمان و مکزیک را برعهده داشت، راجع به قضاوت تیم داوری این دیدار گفت: «روی صحنه‌ای که گفته می‌شود روی خدیرا خطا اتفاق افتاد، حالت ۵۰-۵۰ بود و اگر طوری نگاه بشود که پشت پای او زده شده، شاید می‌شد خطا گرفت ولی داور نزدیک صحنه بود. فغانی در این صحنه که برخورد هکتور هررا با سامی خدیرا اتفاق افتاد، از حرف کسی(کمک داور ویدئویی) استفاده نکرد و گفت چون من صحنه را دیدم، تصمیمم را گرفته‌ام؛ بنابراین می‌توان به او اعتماد کرد که این صحنه را درست تشخیص داده است. اما تصمیم خوب فغانی زمانی بود که در زمان برخورد توپ با دست مارکو رویس اعلام هند و پنالتی نکرد و کاملا طبق قوانین تصمیم گرفت چراکه مارکو رویس در حرکت و توپ در مسیر بدن او بود که نمی‌توانست کاری انجام دهد و عمدی باشد.

در کل قضاوت او بدون نقص بود و نمره خوبی از فیفا خواهد گرفت.» بابک رفعتی داور ایرانی - آلمانی که سابقه زیادی در قضاوت رقابت‌های باشگاهی آلمان دارد، به نقد عملکرد فغانی پرداخت. او گفت: «فغانی دوندگی زیادی در این بازی با ریتم تند داشت. قضاوت او باعث شکست آلمان نشده است. فغانی در مجموع قضاوت خوبی داشت اما تنها در برخی از جزئیات کوچک عملکردش مناسب نبود.» در همین حال دو پیشکسوت داوری فوتبال ایران هم نسبت به قضاوت فغانی صحبت کردند. محمد فنایی به «ایسنا» گفت: «با توجه به توانایی‌های فغانی،‌ فیفا قضاوت مهمی را به او سپرد. او قضاوت خوبی داشت و تنها کارناپسند او هل دادن تونی کروس‌ هافبک تیم آلمان بود. فغانی تصمیم‌های درستی گرفت اما منصوری دو آفساید را نتوانست اعلام کند و روی فرم نبود. اتفاق خاصی هم در محوطه جریمه دو تیم نیفتاد زیرا اگر اشتباهی رخ می‌داد کمک‌داورهای ویدئویی به فغانی اعلام می‌کردند. »

حیدر سلیمانی هم می‌گوید: «فغانی قضاوت بسیار خوبی داشت اما روز خوب منصوری نبود و او از اعلام سه آفساید عاجز ماند. فغانی شش استارت قابل‌توجه را در این دیدار زد که یکی از آنها تقریبا با استارت کریستیانو رونالدو در دیدار اسپانیا و پرتغال برابری می‌کرد. همچنین در صحنه اعتراض تونی کروس، ‌هافبک آلمانی از موضع بالا اعتراض خود را به فغانی اعلام کرد که داور ایرانی می‌توانست راه بهتری را برای آرام کردن این ‌هافبک در پیش بگیرد.» سایت میرر انگلیس هم درخصوص هل دادن کروس توسط فغانی نوشت: «در این بازی فغانی که خطای هند تونی کروس را اعلام کرده بود به نزدیک شدن این بازیکن به خودش با دست اعتراض کرد و او را کمی به سمت عقب راند. این حرکت با اعتراض تونی کروس همراه بود که با جمله «چه‌کار می‌کنی» واکنش نشان داد.» این سایت با انتشار دو عکس از این برخورد نوشته: «برو عقب. به من نزدیک نشو تونی!» این درحالی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی از اقصی نقاط جهان به عملکرد علیرضا فغانی واکنش نشان دادند که نشان می‌داد بسیاری از آنها تحت‌تاثیر نحوه قضاوت این داور ایرانی در این دیدار قرار گرفته‌اند.