فوق تخصص جنگ‌های روانی

ما آن سال آمریکا را در نبرد قرن برده بودیم و شاداب از این فتح‌الفتوح فوتبالی دنبال تکرار برتری برابر آلمان بودیم تا به دور بعد برسیم، اما ژرمن‌ها در نیمه دوم کارمان را تمام کردند. حالا اما شرایط ایران از آن روز هم بهتر است. ما در سال۹۸ مقابل آلمان سید یک قرار گرفتیم، اما امروز تیم سید یک گروه‌مان را رد کرده‌ایم و روز آخر باید با تیم سید دو یعنی پرتغال بازی کنیم؛ تیمی که اگرچه عنوان پرطمطراق قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ را یدک می‌کشد، اما خود هوادارانش هم می‌دانند که آن افتخار با چاشنی اقبال به دست آمد و حال و روز سلسائوی اروپا در روسیه زیاد خوش نیست. پرتغال با یک مساوی برابر اسپانیا و یک پیروزی خفیف و توام با خوش‌شانسی مقابل مراکش به بازی با ایران رسیده. آنها چهار گل زده‌اند که هر چهار گل را کریس رونالدو به‌ثمر رسانده و غیر از گل‌های ستاره رئال‌مادرید، کل تیم پرتغال فقط یک موقعیت گل داشته است! به علاوه کی‌روش هم پرتغالی است و پیش از حضور در ایران هدایت تیم‌ملی این کشور را بر عهده داشته؛ پس می‌بینیم که امیدواری زیادی برای صعود ایران وجود دارد و ما می‌توانیم با کسب یک برتری حداقلی، رویای ۴۰ساله صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی را عملی کنیم.

یورش هدف‌دار سینیور به داوری

کی‌روش اما از ۲۴ساعت بعد از بازی ایران و اسپانیا شروع به یورش علیه داوران کرده و هر روز هم لحنش را تندتر می‌کند. سرمربی تیم‌ملی می‌گوید متوجه فلسفه کمک‌داور ویدئویی نمی‌شود. او که قبلا گفته بود فیفا از قصد برای اسپانیایی‌ها داورانی از آمریکای جنوبی انتخاب می‌کند که همزبان آنها هستند، دیروز در تازه‌ترین اظهاراتش داور اروگوئه‌ای را به رفتار دوگانه با بازیکنان دو تیم متهم کرده. بخشی از حرف‌های کی‌روش را بخوانید: «نگران این مطلب هستم. برای بازی مقابل اسپانیا همان‌طور که متوجه شدید داورانی از آمریکای جنوبی انتخاب شدند. بازیکنان اسپانیا دائما صحبت می‌کردند و او را تحت تاثیر قرار می‌دادند. رفتار داور با این تیم با محبت و متاثر از رفتار آنها بود. در عوض وقتی با بازیکنان ما صحبت می‌کرد یا کارت می‌داد، یا بسیار خشن بود. داور چهارم در کنار خط کار را به‌جایی رساند که به ناظر بازی گفتم داور می‌خواهد من را بزند. متوجه این رفتار نمی‌شوم و نمی‌دانم علت خلق سیستم VAR چیست.» واقعیتش آن است که انتقادات کی‌روش چندان روشن و واضح نیست. اشکالاتی که او از داور بازی ایران و اسپانیا گرفته محکمه‌پسند به‌نظر نمی‌رسد. به علاوه مردود اعلام شدن گل عزت‌اللهی اصلا ربطی به ویدئوچک نداشت و کمک داور حاضر در کنار زمین بلافاصله پرچم زد. حتی در تصاویر اولیه هم آفساید بودن گل ما مشخص بود، اما ذوق قابل درک بازیکنان از اینکه دروازه اسپانیای بزرگ را باز کرده‌اند همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. کی‌روش مربی باهوشی است و خودش هم خوب می‌داند اینها انتقاداتی نیستند که مخاطب حرفه‌ای فوتبال را راضی کند. دست او خالی است، اما مرد پرتغالی آگاهانه در پی سنگین کردن فضا برای داور بازی بعدی تیم‌ملی کشورمان مقابل پرتغال است. او تا لحظه شروع بازی آنقدر این گلایه‌ها را تکرار خواهد کرد که داور مسابقه بعدی تحت تاثیر قرار بگیرد.

جنگ قاره‌ای

با اینکه کی‌روش پرتغالی است، اما برای موفقیت خودش و تیم‌ملی ایران حتی به منافع این کشور هم رحم نمی‌کند. او علاوه بر راه انداختن جنگ داوری، اخیرا اظهارات دیگری هم در مورد سود بردن اروپایی‌ها از قوانین فیفا راه انداخته: «واقعا همه چیز به سود تیم‌های اروپایی است. آیا تیم‌های آسیایی مثل ایران می‌توانند ۴ روز یکبار در چنین مسابقات مهمی به میدان بروند؟ در چنین شرایطی در جام‌جهانی تیم‌های اروپایی تیک‌آف می‌کنند و خود را از بقیه تیم‌ها جدا می‌کنند. قبل از جام‌جهانی طبق تقویم فیفا تیم‌ها فقط ۱۵ روز برای آماده‌سازی فرصت دارند؛ آیا این فرصت برای تیم‌هایی غیراروپایی کافی است؟ این شرایط منصفانه نیست.» مطمئن باشید تا ۴۸ساعت آینده و آغاز بازی با پرتغال، لحظه به لحظه بر حجم این تنش‌های روانی افزوده خواهد شد. کی‌روش استاد جنگ‌های روانی است.


کی‌روش: گفتند پا روی مملکتت نگذار

در آستانه بازی ایران و پرتغال، کارلوس کی‌روش حملات روانی زیادی علیه اردوگاه تیم حریف ترتیب داده است. او دیروز در گفت‌وگو با یک سایت پرتغالی درباره پیام هموطنانش به وی پیش از این دیدار گفت: «پیام‌های زیادی را دریافت کردم. طبیعی است من آنجا دوستان دائمی زیادی دارم و برخی به من گفتند پایت را روی مملکتت نگذار؛ ولی به آنها گفتم که من خودم هستم.»