این نهاد از مدت‌ها پیش به باشگاه‌های آسیایی هشدار داده که در صورت عدم تسویه‌حساب با طلبکاران و عدم تراز صورت‌های مالی، باشگاه‌ها با محرومیت‌های سنگین مواجه خواهند شد. در این میان اعلام شده باشگاه استقلال بیشترین خطر را برای حذف از لیگ قهرمانان دارد و اگر تصمیم درستی گرفته نشود کام هوادارانش تلخ خواهد شد. استقلال درحالی بدهی‌های انباشته فراوانی دارد که برای فصل آینده نیز مطابق آنچه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده برای تمدید قرارداد بازیکنان فعلی و خرید‌های خود باید هزینه‌های گزافی را بپردازد. از همین‌رو این باشگاه روز شنبه از تماشاگران خود درخواست کرده با توجه به نیاز مبرم به منابع مالی بیشتر در این برهه از زمان جهت تقویت تیم و جلوگیری از لغو مجوز حرفه‌ای‌گری توسط AFC به شماره حساب این باشگاه پول واریز کنند! این درحالی است که باشگاه پرسپولیس فصل قبل از تماشاگران خود چنین درخواستی را داشت و در نهایت پولی کمتر از یک میلیارد تومان جمع‌آوری شد.

این درحالی است که کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال کشور نیز به باشگاه استقلال هشدار داده که در صورت عدم‌پرداخت مطالبات یا کسب رضایت از شاکی، امکان ثبت قرارداد بازیکنان جدید را نداشته و حتی ممکن است از پنجره نقل‌وانتقالات نیز محروم شود. در همین حال روزبه وثوق‌احمدی، رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال مجددا به مدیران باشگاه استقلال هشدار داده است. وی دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: «پرونده‌هایی وجود دارد که باشگاه‌ها باید آن را حل‌وفصل کنند. ابتدا شرایطی گذاشتیم و برای پرونده‌هایی که رای‌شان صادر و حکم‌شان قطعی شده است، ۳۰ روز مهلت پرداخت دادیم، به‌عنوان مثال، پرسپولیس سه پرونده دارد که جمع بدهی‌های قطعی‌اش شش میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۱۶۶ هزار ریال است، استقلال هم ۸ پرونده دارد که جمع بدهی‌های قطعی آنها نیز چهار میلیارد و ۲۷ میلیون و ۸۷۱ هزار ریال است.

تا زمانی که این پرونده‌ها حل‌وفصل نشود، قرارداد بازیکنان جدیدشان قابل ثبت نیست. استقلال و پرسپولیس در صورتی که مبلغ بدهی‌ها را پرداخت نکرده یا با اشخاص مصالحه نکنند، مجوز حرفه‌ای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نمی‌گیرند، کاری که سال گذشته کردیم و باشگاه استقلال مجبور شد با طلبکارانی که رای‌شان قطعی بود، تسویه کند.» وی درخصوص اینکه با این شرایط بازیکنان تحت هر شرایطی با بستن قراردادهای هنگفت به پول‌شان می‌رسند، گفت: «بازیکن می‌داند که وقتی پولش را نگیرد، باید حق رسیدگی به کمیته تعیین وضعیت را بپردازد، یک سال دوندگی کرده و با شکایت از باشگاه مقابل هوادارانش قرار بگیرد. بنابراین، بازیکن هم باید قراردادی ببندد که باشگاه از انجام تعهداتش برآید.»