واکنش‌های متفاوت به دو وداع

گوچی؛ قلب شکسته فرشته نجات

بر خلاف انتظارها در خلال سه مسابقه ایران در جام‌جهانی روسیه حتی یک دقیقه بازی هم به رضا قوچان‌نژاد نرسید. به این ترتیب مهاجم دوست‌داشتنی تیم‌ملی کشورمان درحالی‌ که ایران در این تورنمنت حداقل در یک مقطع ۹۰دقیقه‌ای از اسپانیا و پرتغال عقب بود و به گل نیاز داشت، فرصت درخشش در خط حمله را پیدا نکرد. از همان ابتدا کاملا روشن بود که گوچی از این اتفاق ناراحت شده است. ابتدا همسر او پستی در این مورد منتشر کرد و سپس خود رضا در فرودگاه تهران گفت: «هرگز در عمرم این‌قدر آماده بازی نبودم.» با این اوصاف کمتر کسی فکر می‌کرد او در فاصله شش ماه تا فرا رسیدن جام ملت‌های آسیا خبر خداحافظی‌اش را اعلام کند، اما گوچی این کار را کرد. پیام وداع رضا با لحنی محترمانه، اما گلایه‌آمیز تنظیم شده بود. او از کسانی که «نور» در اختیار دارند خواسته آن را روی تاریکی‌ها بیندازند و برای مردم روشنگری کنند. قوچان‌نژاد اعلام کرده نمی‌خواهد به برخی ابهامات جواب بدهد و نهایتا بدون ذکر نام کارلوس کی‌روش نوشته‌اش را به پایان برده است؛ آنچه به وضوح ناراحتی او از اتفاقات رخ داده را نشان می‌دهد.

خداحافظی گوچی اما با واکنش دلسوزانه بسیاری از هواداران تیم‌ملی مواجه شد. رضا تنها ۳۰سال دارد و در شش سال گذشته گل‌های بسیار مهمی برای تیم‌ملی کشورمان زده. او در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل گل‌های دو پیروزی سرنوشت‌ساز تیم‌ملی کشورمان برابر قطر در دوحه و کره‌جنوبی در اولسان را به‌ثمر رساند و به نوعی یک‌تنه تیم‌ملی را به جام‌جهانی برد. در مسابقات مرحله نهایی نیز رضا تنها گل ما به بوسنی را زد تا تیم کشورمان برای اولین بار بدون گل زده این تورنمنت را ترک نکند. پس از آن گوچی در جام ملت‌های آسیا هم خوش درخشید. او گل پیروزی‌بخش برابر امارات و گل لحظه آخری بازی با عراق را به ثمر رساند و آن مسابقه را به ضربات پنالتی کشاند. به علاوه قوچان‌نژاد همیشه بازیکن بسیار کم‌حاشیه‌ای بوده و مجموعه این مسائل باعث شده مردم در فضای مجازی ضمن حمایت از این بازیکن، از او بخواهند به تیم‌ملی برگردد.

سردار؛ تو چه می‌گویی؟

در نقطه مقابل اما خبر خداحافظی سردار آزمون بازتاب خوبی در جامعه فوتبال نداشت. در شرایطی که نمایش‌های سردار در جام‌جهانی با انتقادهای بسیاری همراه شده بود، این بازیکن به بهانه دلخوری از انتقادات و البته برخی مشکلات خانوادگی اعلام کرد از حالا دیگر در خدمت تیم‌ملی نخواهد بود! او پس از انتشار پستی در این رابطه، در مراسم استقبال ترتیب داده شده در گنبد کاووس هم حرف‌هایش را تکرار کرد. این تصمیم آزمون اما واکنش‌های تندی را برانگیخت؛ به‌خصوص که او گفته از چهار ماه قبل از جام‌جهانی به خداحافظی فکر می‌کرده و خیلی‌ها از او پرسیده‌اند با این تمرکز پایین چرا در مسابقات مهم روسیه حاضر شده است؟ در واقع سردار در این سال‌ها آنقدر حاشیه داشته که افکار عمومی کم‌کم خسته شده‌اند. آنها خداحافظی آزمون را باور نمی‌کنند و آن را بخشی دیگر از رفتارهای ناپخته این مهاجم جوان به شمار می‌آورند.

کی‌روش چه می‌کند؟

حداقل تا لحظه تنظیم این مطلب کارلوس کی‌روش هنوز هیچ واکنشی به این دو خداحافظی نشان نداده، اما به هر حال او در بد مخمصه‌ای گرفتار شده است. یکی از مهم‌ترین فرازهای دوران کاری حضور کارلوس در ایران، برخورد قاطع او با خداحافظی مهدی رحمتی،‌ هادی عقیلی و علی کریمی از تیم‌ملی بود؛ جایی که او دیگر هیچ‌یک از این سه بازیکن را به تیم‌ملی برنگرداند. اگر فکر کنیم کار رحمتی و عقیلی با چاشنی پشت کردن به تیم‌ملی همراه بوده، در مورد علی کریمی وضع فرق داشت. او تحت‌تاثیر خداحافظی غریبانه مهدوی‌کیا اعلام کرد خودش را از فوتبال بازنشسته می‌کند، اما پشیمانی بعدی جادوگر فایده‌ای نداشت و کی‌روش رسما اعلام کرد ملاک اصلی برای او، خداحافظی اول است. حالا مربی پرتغالی اگر از این دو بازیکن دل بکند، شاید در جام ملت‌های آسیا به مشکل بخورد و اگر آنها را برگرداند، اصولش را نقض کرده است.