تاوان درخشش جهانی!

پرسپولیس نگران دو نفر

نگرانی پرسپولیس در مورد سرنوشت دو نفر است؛ یکی وحید امیری که بازیکن ‌آزاد است و با باشگاه قرارداد ندارد و یکی علیرضا بیرانوند که اگرچه سه سال دیگر از قراردادش با پرسپولیس باقی‌مانده، اما هر لحظه ممکن است پیشنهادی سنگین برایش از راه برسد. اوضاع در مورد امیری کاملا وخیم است. کمتر کسی فکر می‌کرد او در جام‌جهانی فیکس شود و شاید اگر مصدومیت مهدی طارمی در مسابقه اول نبود اصلا بازی به وحید نمی‌رسید. او اما در مسابقه با مراکش فیکس شد و چنان نمایش فوق‌العاده‌ای ارائه داد که دو بازی دیگر را هم در زمین ماند. وحید تقریبا ۲۷۰ دقیقه بازی کرد و با دوندگی بی‌امانش یاری زیادی به پیاده‌سازی سبک بازی مورد علاقه کارلوس کی‌روش رساند. او با قدرت بدنی بالا باعث مصدومیت بهترین بازیکن مراکش در مسابقه اول شد و در بازی دوم هم سر لایی‌اش به جرارد پیکه و سانتر استثنایی‌اش برای مهدی طارمی شهرت جهانی پیدا کرد.

با این اوصاف رسیدن پیشنهاد جدید به امیری اصلا دور از انتظار نیست؛ به‌خصوص که او بازیکن آزاد است و باشگاه خواهان وی حتی یک ریال هم پول رضایت‌نامه نخواهد پرداخت. وحید البته در مراسم استقبالی که خرم‌آبادی‌ها برایش ترتیب داده بودند گفت در آسیا فقط برای پرسپولیس بازی می‌کند. به این ترتیب روشن است که او انتظار پیشنهاد اروپایی را می‌کشد. شاید تنها مانعی که در مسیر حضور امیری در قاره سبز وجود دارد، سن بالای او باشد. امیری به‌زودی ۳۱ساله می‌شود و اروپایی‌ها به ندرت بازیکنی در این سن را از آسیا جذب می‌کنند. در نقطه مقابل بیرانوند سن و سال و قد و قامت خوبی دارد، اما مشکل او این است که تحت قرارداد پرسپولیس به‌شمار می‌آید و مشتریان وی باید مبلغ سنگینی بابت رضایت‌نامه بپردازند. به این ترتیب بیرانوند شاید از نظر قانونی نتواند از پرسپولیس جدا شود، اما تجربه نشان داده او اگر دلش با تیم نباشد اوقات تلخی می‌کند و حاشیه می‌سازد؛ درست مثل وقتی که می‌خواست از نفت تهران به پرسپولیس بیاید و درست مثل یک مقطع که قصد داشت از پرسپولیس به اروپا برود.

استقلال و دغدغه حفظ فرمانده

استقلال در جام‌جهانی چهار نماینده داشت که بین آنها پژمان منتظری اصلا بازی نکرد و روزبه چشمی بعد از مسابقه اول مصدوم شد. بنابراین این دو نفر در حاشیه امنیت هستند، اما وضع دو نفر دیگر فرق دارد. مجید حسینی که چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه در قلب خط دفاعی تیم‌ملی بازی کرد، نمایش مطمئنی در این تورنمنت داشت. سن و سال پایین حسینی و اینکه او مدارج ملی را یک به یک طی کرده و حالا سابقه بازی برابر اسپانیا و پرتغال در جام‌جهانی را هم دارد، باعث می‌شود کار استقلال برای نگه داشتن این بازیکن سخت شود. حسینی البته با استقلال قرارداد دارد، اما گفته می‌شود در قرارداد او بند آزادسازی به ارزش ۲۰۰ هزار دلار در نظر گرفته شده که می‌تواند مقدمات جدایی وی و به‌خصوص انتقالش به لیگی همچون قطر را فراهم کند.

دغدغه مهم‌تر استقلالی‌ها و شفر اما نگه داشتن امید ابراهیمی است. سرمربی آلمانی شیفته بازی این فوتبالیست است و لقب «فرمانده» را به او داده. امید که در تیم‌ملی خیلی دیر به او اعتماد شد، در جام‌جهانی عالی عمل کرد. البته او هم مثل وحید امیری به‌خاطر سن بالایش در رادار اروپایی‌ها نیست، اما ظاهرا قطری‌ها مصرانه خواهان جذب این بازیکن هستند و گفته می‌شود همین حالا او در قطر آماده امضای یک قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری است. اگر ابراهیمی برود، جام‌جهانی برای استقلال بسیار گران تمام شده؛ به‌خصوص که آنها امید نورافکن را هم در پست هافبک دفاعی از دست داده‌اند و روزبه چشمی نیز با مصدومیتی مجهول دست به گریبان است.