سلام به جذابیت

محرومیت با چهار کارت زرد

اولین قانون مربوط به شیوه محرومیت بازیکنان است. به این ترتیب در لیگ هجدهم هر بازیکن برای تحمل اولین محرومیتش از بازی باید چهار کارت زرد دریافت کند. نخستین محرومیت بازیکنان از هر مسابقه با چهار کارت زرد و محرومیت‌های بعدی با سه کارت زرد اتفاق خواهد افتاد. این درحالی است که در فصل گذشته محرومیت اول بازیکنان با دریافت سه کارت زرد و محرومیت‌های بعدی با دو اخطار به وقوع می‌پیوست. به این ترتیب سازمان لیگ یک کارت زرد به این قانون افزوده و خودش را به استانداردهای روز فوتبال اروپا نزدیک کرده است. در بسیاری از کشورهای جهان محرومیت از هر بازی با دریافت پنج کارت زرد اتفاق می‌افتد و تازه خیلی از مواقع باشگاه‌ها می‌توانند با اعتراض به هر کارت زرد، درخواست بازبینی داشته باشند.

به این ترتیب زیاد پیش می‌آید که یک بازیکن پنج یا شش اخطار بگیرد، اما با باطل شدن یکی، دو کارت زردش همچنان محروم نشود. در ایران قانون بازبینی اصلا وجود ندارد و بنابراین کارشناسان همیشه عقیده داشتند خوب است که لااقل تعداد کارت‌ها برای محرومیت بالاتر برود. در فوتبال امروز باشگاه‌ها برای در اختیار داشتن بازیکنان هزینه‌های بسیار هنگفتی تحمل می‌کنند و عادلانه نیست که مدام آنها را به دلیل محرومیت از دست بدهند. در ایران برای سال‌های طولانی هر بازیکن با دریافت دو اخطار محروم می‌شد، اما چند سال بعد از شروع لیگ حرفه‌ای این قانون به سه کارت زرد تبدیل شد و حالا کف اولین محرومیت با چهار اخطار است. پیش‌بینی می‌شود اجرای این قانون باعث افزایش جذابیت مسابقات شود. به یاد بیاورید که پیش از این بازیکنان در آستانه محرومیت پرسپولیس و استقلال در آستانه دربی چقدر دست به عصا می‌شدند و این مساله از جذابیت مسابقه کم می‌کرد، اما حالا از حجم این بازیکنان کاسته خواهد شد.

سهمیه زیر ۲۵ سال

قانون جدید بعدی به افزایش تعداد بازیکنان بزرگسال باشگاه‌ها مربوط می‌شود. در لیگ برتر ایران باشگاه‌ها فقط مجاز به در اختیار داشتن ۱۸ بازیکن بزرگسال هستند و البته بازیکنان بالای ۲۳ سال بزرگسال محسوب می‌شوند. این قانون همیشه محل اعتراض باشگاه‌ها، به‌ویژه تیم‌هایی بوده که در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته‌اند. آنها معتقدند درحالی‌که رقبا مدام خود را تجهیز می‌کنند، در ایران اعمال چنین قوانینی دست و پای باشگاه‌ها را می‌بندد. حالا سازمان لیگ یک گام بلند برای اصلاح این کاستی برداشته. البته تعداد بازیکنان بالای ۲۳ سال همان ۱۸ نفر باقی‌مانده، اما سازمان لیگ اجازه داده هر باشگاه سه بازیکن را هم به‌عنوان سهمیه بازیکنان زیر ۲۵ سال در اختیار داشته باشد؛ مشروط بر اینکه این بازیکنان تا پایان فصل ۹۷-۹۶ با باشگاه‌ها قرارداد داشته باشند.

به روایت روشن‌تر هر تیم می‌تواند سه بازیکنی را که قبلا در اختیار داشته و حالا سن‌شان بین ۲۳ و ۲۵ سال است، خارج از سهمیه بازیکنان امید و بزرگسال در بخش بازیکنان زیر ۲۵ سال نگه دارد. به‌عنوان مثال این قانون به باشگاهی مثل پرسپولیس کمک می‌کند تا از بین نفراتی مثل علی علیپور، سیامک نعمتی، احسان علوان‌زاده و آدام همتی سه نفر را در لیست زیر ۲۵ سال نگه دارد و مجبور به حذف آنها نشود. پیش از این پرسپولیس به‌خاطر جذب نفراتی همچون شیری، شریفی، ترابی و احتمالا رفیعی، دو نفر را باید از لیست بزرگسالانش خط می‌زد.