پرده آخر

طبق اعلام کاخ کرملین بیش از ۱۰ رئیس‌جمهوری از کشورهای مختلف در استادیوم محل برگزاری فینال جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور خواهند داشت که این موضوع اهمیت فوتبال در بین سیاستمداران را نشان می‌دهد. فرانسه در این مسابقات پس از صعود از دور گروهی در یک‌هشتم موفق شد آرژانتین را شکست داده و این تیم را حذف کند. خروس‌ها در یک‌چهارم نهایی نیز با شکست‌دادن اروگوئه پا به مرحله نیمه‌نهایی گذاشتند. در این مرحله بازیکنان دیدیه دشان دست به‌کار بزرگی زده و موفق شدند تیم شگفتی‌ساز بلژیک را شکست داده و به فینال این مسابقات برسند. در سوی مقابل اما کرواسی پس از صعود از مرحله گروهی همه بازی‌ها را تا ۱۲۰ دقیقه کشاندند. این تیم در یک‌هشتم نهایی و در ضربات پنالتی موفق شد دانمارک سختکوش را شکست دهد.

آنها در یک‌چهارم نهایی جام نیز مقابل روسیه میزبان قرار گرفتند و در یک بازی پُربرخورد و تن‌به‌تن در وقت‌های قانونی و اضافه به تساوی ۲-۲ رسیدند تا کروات‌ها دوباره تبحر خود را در ضربات پنالتی نشان داده و روسیه را شکست دهند. اما ستاره‌های شرق‌اروپا کار بزرگ را در مرحله نیمه‌نهایی انجام دادند و درحالی‌که در طول ۹۰ دقیقه مقابل انگلیس به تساوی یک - یک رسیده بودند در وقت‌های اضافی گل پیروزی را به‌ثمر رسانده و فینالیست جام‌جهانی شدند. فرانسوی‌ها پیش از این یک‌بار در سال ۱۹۹۸ قهرمان جهان شده‌اند و دراین بازی به‌دنبال ثبت دومین قهرمانی خود هستند. اما بهترین مقام کرواسی در جام‌جهانی کسب مقام سومی است که دست بر قضا آنها نیز این عنوان را در سال ۹۸ و در فرانسه به‌دست آوردند.

تقابل ستاره‌ها

هر دو تیم بازیکنان کلیدی و تاثیرگذاری دارند که می‌توانند نتیجه بازی فینال را رقم بزنند. در تیم فرانسه که ستاره‌های بیشتری نسبت به حریف دارد،گریزمان، امباپه و ژیرو امید‌های اول گلزنی هستند. این در شرایطی است که آنها در خط‌ هافبک و دفاع خود نیز بازیکنان بزرگی مثل پوگبا، اومتیتی و واران را دارند. اما در سوی مقابل کرواسی هم بازیکنان بسیار تاثیرگذاری دارد. سرآمد آنها مودریچ و راکیتیچ هستند که در خط‌میانی بسیار خطرناک هستند. در این بازی دو ستاره فرصت تاریخ‌سازی دارند؛ مودریچ از کرواسی و واران از فرانسه. این دو ستاره در قامت تیم فوتبال رئال‌مادرید موفق شدند عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را با غلبه بر لیورپول به‌دست آورند و حالا به‌دنبال فتح جام‌جهانی هستند.

واکنش بازیکنان

گریزمان ستاره فرانسه درخصوص این بازی می‌گوید: «تمام تلاشم را می‌کنم تا فرانسه قهرمان جهان شود و از دستاوردهای بعد از آن هم استقبال می‌کنم. این به سرمربی بستگی دارد که ما با چه شیوه‌ای بازی کنیم. مودریچ و راکیتیچ هم دو بازیکن فوق‌العاده‌ و توانمند به لحاظ فنی هستند و اطمینان دارم که دیدیه دشان این را مدنظر خواهد داشت.» در سوی مقابل ایوان راکیتیچ، ستاره کرواسی هم به شوخی قول می‌دهد که اگر تیمش قهرمان شود، یک تتو روی پیشانی‌اش خواهد زد. او گفت: «قهرمان شویم، یک تتو روی پیشانی‌ام خواهم زد. چیزی که واقعا من را خوشحال می‌کند، این است که مردم تصور فینال جام‌جهانی را دارند و جشن قهرمانی بعدش. این نشان می‌دهد ما فینالیست‌های شایسته‌ای هستیم.»

اطمینان فرانسوی‌ها از قهرمانی

مسوولان تیم‌ملی فرانسه آن‌قدر به قهرمانی رقابت‌های جام‌جهانی روسیه امیدوارند که ۲ دست لباس را برای جشن قهرمانی آماده‌ کرده‌اند. مسوولان تیم با همکاری اسپانسر پیراهنی را آماده‌ کرده‌اند که روی آن ستاره دوم به نشانه قهرمانی مسابقات بعد از فتح جام‌جهانی ۱۹۹۸ نیز حک شده است.

برتری از حیث تماشاگر

کرواسی در این مسابقات از حمایت جدی تماشاگران خود بهره برد. بنابر اعلام رسانه‌ها، بازیکنان کرواسی امشب نیز توسط هزاران نفر در ورزشگاه تشویق خواهند شد. تخمین زده شده در جدال فینال ۲۰ هزار هوادار کروات تیم‌ ملی خود را تشویق خواهند کرد.