دریافتی فغانی از روسیه

خداحافظی نمی‌کنم

قبل از برگزاری جام‌جهانی برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که داور برجسته ایران بعد از این بازی‌ها خداحافظی خواهد کرد، خود فغانی اما این شایعه را تکذیب کرده است. علیرضا فغانی دراین مورد گفت: «همچنان هستیم و به داوری ادامه می‌دهیم، کجا از اینجا بهتر؟! تا جایی که احساس کنیم می‌توانیم کمک کنیم، خواهیم بود و اگر هم نشد، ان‌شاءالله در جایگاهی دیگر.» فغانی درباره عملکرد تیم داوری ایران در جام‌جهانی روسیه نیز به خبرگزاری تسنیم گفت: «دوست داشتیم بازی فینال جام‌جهانی را سوت بزنیم اما همین که بعد از چند سال تیم داوری از آسیا در این سطح از فوتبال جهان قضاوت کرده هم خوشحال‌کننده است.

چیزی که یاد گرفتیم این است که در تورنمنت‌های فیفا باید قدم به قدم جلو برویم.» داور بین‌المللی فوتبال کشورمان ساختار فوتبال ایران را با فیفا مقایسه کرد و از غیرسیستماتیک بودن مدیریت در فوتبال ایران به نوعی انتقاد کرد: «در فیفا همه بخش‌ها به‌صورت درجه یک برگزار می‌شود، اما در ایران زیاد به‌دنبال اجرای قوانین و کار سیستماتیک نیستیم. الان در تیم‌ملی ما هم فقط درگیری وجود دارد، ژاپن نیستیم که همه چیز اتوماتیک‌وار به‌صورت برنامه چهار‌ساله و هشت ‌ساله مشخص باشد. یک‌سری مشکلات وجود دارد و خودمان هم به‌لحاظ مدیریتی مشکل داریم.»

همه می‌گفتند فینال حق شما بود

اما یکی از کمک‌داورهای موفق ایران در جام نیز از حسرت عدم حضور در فینال صحبت کرده است. رضا سخندان گفت: «هیچ کدام از بازی‌ها راحت نبود و روز آخر با وجود اینکه ۳۰ داور تاپ حضور داشتند، قضاوت بازی رده‌بندی به ما رسید. امیدوارم دوره‌ بعدی یا هر تورنمنتی حضور پیدا کردیم، فینال را قضاوت کنیم. داوران سرشناسی داشتیم که یک یا دو بازی بیشتر قضاوت نکردند. وقتی اعلام شد بازی رده‌بندی به تیم داوری ایرانی رسیده، همه شوکه شدند و گفتند فکر می‌کردند فینال برای ما خواهد بود.»

ایجاد اعتبار برای داوری ایران

رئیس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال کشورمان از موفقیت داوران ایرانی تقدیر کرد و آن را ایجاد اعتبار برای فوتبال ایران دانست. حسین عسگری در مورد نحوه قضاوت علیرضا فغانی گفت: «همان‌طور که همه انتظار داشتند و به خصوص ما دست‌اندرکاران داوری، علیرضا فغانی این بازی‌ها را بسیار خوب و قاطع قضاوت کرد و آمادگی جسمانی خوبش یکی از نکات برجسته داوری است. فغانی در این جام از ویدئوچک استفاده نکرد که آن هم به‌خاطر تجربه بالایش در قضاوت بود. علیرضا فغانی و تیمش اعتبار خوبی در فیفا و AFC برای داوری ما ایجاد کردند که این مساله سالیان سال در یادها خواهد ماند.» وزیر ورزش و جوانان هم در پیامی از تلاش‌های تیم داوری ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه تقدیر کرد. سلطانی‌فر نوشت: «دیدن قضاوت‌های شایسته، منصفانه و فنی شما اعتباری ارزشمند برای فوتبال ایران بود، خدا قوت و تشکر می‌کنم.»

دستمزد داوران چقدر است؟

در رقابت‌های جام‌جهانی داوران براساس پست‌های خود در زمین و تعداد بازی‌هایی که در آن حضور داشته‌اند، حقوق دریافت می‌کنند. ‌«ایسنا» در این خصوص نوشت: داوران اصلی و با تجربه در بازی‌های جام‌جهانی امسال ۷۰‌هزار دلار دریافت می‌کنند و بابت هر بازی که سوت زده‌اند نیز سه هزار دلار به آنها پرداخت می‌شود. کمک‌داوران بازی‌ها ۳۵ هزار دلار دریافت می‌کنند و هر بازی دو هزار دلار ‌اضافه می‌گیرند. با این شرایط به‌نظر می‌رسد سهم فغانی از ۴ قضاوت خود چیزی حدود ۳۵۰‌میلیون تومان باشد.