ستاره بخر، به هر قیمتی!

جنگ چهره‌های شناخته‌شده

بین اسمی‌ها، چراغ اول را شاید فرهاد مجیدی روشن کرد. ستاره سال‌های نه‌چندان دور استقلال که مدتی شایعه حضورش در کنار شفر مطرح بود و به همین مناسبت فیتیله انتقادات را پایین کشید، با منتفی شدن آن مساله بار دیگر به تندی به مدیران استقلال تاخته و آنها را فاقد صلاحیت برای ادامه کار در این مجموعه دانسته است. اظهارات مجیدی با واکنش منفی ملکی، یکی از اعضای هیات‌مدیره مواجه شد؛ تا جایی که او در خیابان بین هواداران معترض ادعا کرد پست مجیدی توسط خود این بازیکن نوشته نشده! این مساله کاپیتان پیشین استقلال را خشمگین‌تر کرد؛ تا جایی که او در پستی جدید خواهان «استعفای دسته‌جمعی» مدیران باشگاه شد. این اما فقط مجیدی نبود که از این شرایط برای اعتراض استفاده کرد.

علی فتح‌الله‌زاده که چند دوره سابقه مدیریت در استقلال را داشته، دیروز هم از فرصت بهره برد و مصاحبه تند جدیدی علیه مسوولان این باشگاه انجام داد. فتح‌الله‌زاده تلویحا متهم شده به اینکه به افراد تجمع‌کننده در خیابان سئول خط می‌دهد. او در این مورد به خبرگزاری فارس می‌گوید: «شایعه خنده‌داری شنیدم که گفته‌اند افرادی که در تصاویر تجمع حضور دارند همیشه تکراری هستند و مشخص است از کجا می‌آیند. اگر این افراد مشخص هستند، چرا آنها را دستگیر نمی‌کنید؟ چرا به پلیس فتا و جاهای دیگر نمی‌گویید که این افراد از یک‌جا خط می‌گیرند و با آنها مقابله نمی‌کنید؟ وقتی خود هیات‌مدیره باشگاه (حسن زمانی) می‌گوید من از نقل و انتقالات رضایت ندارم، شما خودتان نمی‌خواهید مسائل را بپذیرید؟ من از برادر عزیزم جناب آقای داورزنی خواهش می‌کنم به هر جایی از این نقطه ایران‌زمین که دوست دارد برود و از هواداران استقلال نظر بگیرد که آیا آنها از شرایط این باشگاه راضی هستند یا خیر.»

واکنش وزارتخانه

در این میان اما محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش ادعا می‌کند این وزارتخانه اصلا برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در باشگاه استقلال ندارد: «من این مساله را از شما می‌شنوم. باشگاه‌های ما مجمع و هیات‌مدیره دارند و عملکرد مدیران باشگاه‌ها در این مجامع مورد ارزیابی قرار گرفته و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود. وزارت ورزش و جوانان فقط نقش حمایتی دارد و تاکنون هم تلاش شده تا از این باشگاه‌ها به نحو احسن حمایت شود.» داورزنی شایعه اعمال تبعیض بین سرخابی‌ها را هم رد می‌کند: «اینکه بگوییم وزارت ورزش به سمت باشگاه خاصی گرایش دارد کم لطفی است. در دو تا سه سال گذشته وزارت ورزش هرچه در توان داشته به این دو باشگاه کمک کرده است. ما نمی‌توانیم به آنها کمک نقدی کنیم اما در حوزه‌های دیگر تلاش شده تا این دو باشگاه شرایط خوبی داشته باشند.»

اظهارنظر جانشین احتمالی

در این چند روز اما خیلی جاها از امیرحسین فتحی به‌عنوان گزینه جانشینی افتخاری و مدیرعاملی استقلال نام برده شده. با این وجود فتحی که الان عضو هیات‌مدیره آبی‌ها است به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «اگر صحبتی از طرف من مطرح شده، آن را تکذیب می‌کنم. من بی‌اطلاع هستم. سوابق بنده موجود است و تا جایی که صلاح باشد، در خدمت خواهم بود. این شایعات را در فضای مجازی می‌خوانم. برخی‌ها لطف دارند من را در پست‌های بالاتر قرار می‌دهند و برخی‌ها هم کم لطفی می‌کنند. نه ارتباطی با کسی دارم نه دنبال بالا بردن پستم هستم.»

ستاره بخر؛ فقط همین!

فضایی که الان علیه مدیریت استقلال ایجاد شده بیش از هر چیز دیگری نشان‌دهنده اهمیت خبرهای خوش فوری و زودگذر در فوتبال ایران است. فارغ از اینکه مدیریت امثال افتخاری و توفیقی چه کیفیتی دارد و اصلا از اول مناسب این سمت‌ها بوده‌اند یا نه، بدون تردید اگر آنها همین امروز دو ستاره اسمی بخرند فضا به‌شدت به سودشان تعدیل خواهد شد. البته که یکی از وظایف مدیران باشگاه‌ها خرید بازیکن کارآمد است، اما عطش و شتابی که در ایران برای این موضوع وجود دارد، با عرف بین‌المللی همخوانی ندارد. اینجا فضا طوری است که مدیران باشگاه اگر می‌خواهند دو روز بیشتر بر مسند کار باقی بمانند و حداقل چهار تا برنامه میان‌مدت پیاده کنند، حتما باید اول چند بازیکن اسمی بخرند و رضایت هواداران را جلب کنند، وگرنه خیلی زودتر از حد تصور جایگاه‌شان را از دست خواهند داد.

اصولا همین عطش هواداران هم باعث شده سست‌ترین و پرایرادترین قراردادهای ممکن عمدتا فقط به طول یک فصل با بازیکنان بسته شود و مدیر باشگاه صرفا دنبال گرفتن عکس یادگاری با بازیکنان باشد. دو سال پیش همین فشارها باعث شد بازیکنی مثل کاوه رضایی با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فقط برای یک فصل استقلالی شود و در پایان فصل هم برود. همین فشارها باعث می‌شود استقلال تیام را ولو به قیمت عقد یک قرارداد معیوب استخدام کند. همین الان اگر استقلالی‌ها مثلا مرتضی تبریزی را جذب کنند، کمی انتقادات را کاهش خواهند داد؛ اما آیا در این فشار شدید می‌توان با بازیکن قراردادی بست که منافع باشگاه را تامین کند؟ یکی مثل تبریزی امروز تحت فشار شدید با قرارداد نامتعارف به استقلال می‌آید و فردا به پشتوانه همین قرارداد بد، به یک دردسر جدید برای باشگاه تبدیل می‌شود. این چرخه قطعا تا زمان تغییر نگاه هواداران در فوتبال ایران ادامه خواهد یافت.