سیاهی‌لشکرها در پک؟

سه تن از مهم‌ترین این نفرات، امید ابراهیمی، وحید امیری و مجید حسینی بودند که اولی سر از الاهلی قطر درآورد و دومی و سومی راهی ترابوزان اسپور شدند. البته تا لحظه تنظیم این مطلب خبر قطعی پیوستن حسینی به ترابوزان اعلام نشده، اما به‌نظر می‌رسد کار در این مورد نهایی شده باشد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که پرسپولیس و استقلال به واسطه حضور در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا در سه ماه آینده روزهای بسیار حساسی را پیش‌رو خواهند داشت و به همین دلیل تمام تلاش‌شان را به کار گرفتند تا هر طور شده این بازیکنان را حداقل به مدت نیم‌فصل در اختیار داشته باشند، اما پاسخ هر سه نفر منفی بود و لیگ ایران سه تن از بهترین بازیکنانش را از دست داد.

به این لیست می‌شد روزبه چشمی را هم اضافه کرد که بعد از جام‌جهانی هر دو پایش را در یک کفش کرد تا از استقلال برود، اما به نظر می‌رسد کناره‌گیری رضا افتخاری از استقلال شانس بقای روزبه در جمع آبی‌پوشان را افزایش داده باشد. به این ترتیب از جمع بازیکنانی که برای ایران در جام‌جهانی بازی کردند، حالا فقط علیرضا بیرانوند در پرسپولیس باقی‌مانده که او هم تا سه سال دیگر با سرخپوشان قرارداد دارد. بعد از بازگشت بیرو از جام‌جهانی، باشگاه یک بند به قرارداد او اضافه کرد که این دروازه‌بان بعد از پایان نیم‌فصل اول لیگ هجدهم می‌تواند در ازای پرداخت ۶۰۰ هزار دلار جدا شود. به این ترتیب بیرانوند راضی شد تا زمستان در پرسپولیس باقی بماند.

پای کی‌روش وسط است؟

موج خروج بازیکنان تیم‌ملی از لیگ ایران، باعث شده تحلیل‌ها و فرضیه‌های زیادی در این مورد مطرح شود. در این میان برخی عقیده دارند پیوستن این بازیکنان به لیگ‌های خارجی تحت‌تاثیر مشورت مستقیم کارلوس کی‌روش صورت می‌گیرد. مربی پرتغالی همیشه انتقادهای زیادی از سطح کیفی لیگ ایران داشته و این مساله در روزهای منتهی به جام‌جهانی روسیه به شکل بی‌سابقه‌ای اوج گرفت. کی‌روش سه ماه قبل از جام‌جهانی یک بیانیه بسیار تند در طعنه به سطح فنی مسابقات باشگاهی ایران صادر کرد. او در این مدت همیشه با مربیان تیم‌های داخلی درگیری داشته و طیف بزرگی از منتقدان او را همین مربیان تشکیل می‌داده‌اند.

حالا تحلیل‌گران عقیده دارند کی‌روش برای اینکه از حجم تنش‌ها بکاهد و خودش را از شر کشمکش دائمی با مربیان باشگاهی خلاص کند، سعی کرده بدنه تیمش را از ایران خارج کند. او که همیشه به لژیونرها بیشتر بها می‌داده، حالا معدود بازیکنان نخبه باقی‌مانده در لیگ داخلی را هم به سمت خارج از مرزها سوق داده. به این ترتیب انتظار می‌رود دی‌ماه که لیست ۲۳نفره تیم‌ملی برای حضور در جام ملت‌های آسیا اعلام شد، شاهد بیشترین نرخ بازیکنان لژیونر در این تیم باشیم و لیگ برتر، تورنمنت کم‌نماینده‌ای را پشت‌سر بگذارد. البته مخالفان کی‌روش و آنهایی که خیلی به او بدبین هستند، عقیده دارند او از تخلیه لیگ ایران یک هدف ثانویه هم دارد و آن ضربه زدن به تیم‌های داخلی در لیگ قهرمانان آسیا است؛ آنچه طبیعتا عملکرد تیم‌ملی را موجه‌تر از قبل جلوه خواهد داد.

اردو با سیاهی‌لشکرها؟

این ماجرا اما یک بخش مهم دیگر هم دارد. وقتی عمده ملی‌پوشان و حتی تعداد زیادی از بازیکنان ذخیره و نیمکت‌نشین تیم‌ملی از لیگ داخلی خارج شوند، طبیعتا تحویل گرفتن آنها برای برگزاری اردوهای ملی هم دشوار خواهد شد. کی‌روش طی دوران حضورش در ایران هرگز به روزهای موسوم به «فیفا دی» قناعت نکرده و همیشه خواهان برگزاری اردوهای مفصل‌تر برای تیم‌ملی شده. درست به همین دلیل در طول هفت سال گذشته تعطیلات و وقفه‌های لیگ برتر افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حالا هم کی‌روش برای ماه‌های آینده همین برنامه را مد نظر دارد و گفته می‌شود خواهان پنج میلیون دلار بودجه شده تا برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ملی را پیاده کند. این درحالی است که عمده ملی‌پوشان ما لژیونر هستند و باشگاه‌های خارجی هم مطابق قوانین فیفا، بازیکنان را فقط در فیفادی و ۴۸ ساعت پیش از مسابقات رسمی آزاد می‌کنند.

با این اوصاف باید دید کی‌روش برای اردوهای خارج از تقویم فیفا چه تصمیمی دارد و آیا باز قرار است با دعوت از بازیکنان غیرمهم لیگی، برنامه را با سیاهی‌لشکرها پر کند و دست آخر اغلب آنها را خط بزند؟ در یک سال گذشته مسابقات لیگ بارها به بهانه برگزاری اردوی تیم‌ملی تعطیل شد، اما نهایتا بازیکنانی مثل جلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا، علی علیپور، وریا غفوری، حسین حسینی و... که با رنج بسیار در ریکاوری‌های هفتگی هم شرکت می‌کردند، از فهرست مسافران جام‌جهانی خط خوردند. با موج اخیر مبنی بر لژیونر شدن بازیکنان، انتظار می‌رود این ریکاوری‌های هفتگی (در صورت اجرا) سوت و کورتر از قبل هم بشود. همه این‌ها البته گمانه‌زنی رسانه‌ای است و باید منتظر شنیدن مواضع رسمی کی‌روش باشیم.