بندبازی آقا مجید!

کی‌روش ابتدا قصد داشت پژمان منتظری را به میدان بفرستد، اما این بازیکن در بدترین زمان ممکن نیاز به دستشویی پیدا کرد(!) تا مجید حسینی به میدان برود. مجید در آن دقایق نمایش خوبی ارائه داد و بعد از آنکه چشمی مصدوم شد، در دو مسابقه پایانی برابر اسپانیا و پرتغال در ترکیب اصلی تیم‌ملی به میدان رفت. طبیعی است که وقتی ایران در سه مسابقه دو گل دریافت می‌کند، عملکرد اجزای ساختار دفاعی این تیم مورد ستایش قرار می‌گیرد. به‌خصوص وقتی پای بازیکنی مثل حسینی در میان باشد که فقط ۲۳ سال دارد و بازی در همه تیم‌های ملی پایه را هم تجربه کرده، میزان توجهات بیشتر خواهد شد. به این ترتیب مجید حسینی بعد از جام‌جهانی مشتری پیدا کرد و باشگاه ترابوزان اسپور ترکیه را خواهان خودش دید.

حسینی شوق بسیار زیادی برای قبول این پیشنهاد نشان داد، اما مشکل اینجا بود که او هنوز یک سال دیگر با استقلال قرارداد داشت؛ قراردادی با یک بند عجیب که در آن اجازه می‌داد مجید با پرداخت فقط صد هزار دلار و البته جلب رضایت باشگاه استقلال از این تیم جدا شود. حالا حسینی دنبال جدایی با پرداخت صد هزار دلار است، اما استقلالی‌ها می‌گویند شرط دوم خروج او یعنی «جلب رضایت» باشگاه محقق نخواهد شد. به هر حال حسینی بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و حتی گرو گرفته شدن پاسپورتش از سوی باشگاه استقلال، توانست به ترکیه سفر کند. او در چند روز گذشته مذاکرات زیادی با ترابوزان داشته و اگر روایت روزنامه‌های ترکیه‌ای درست از آب در بیاید، الان که این مطلب چاپ شده و شما آن را می‌خوانید، قرارداد رسمی حسینی با باشگاه ترکیه‌ای باید منعقد شده باشد.

پیگیری جدی استقلال

در این میان اما باشگاه استقلال به‌شدت پیگیر ماجرا است. آنها یکشنبه‌شب نامه‌ای برای فدراسیون فوتبال نوشتند که در آن از مهدی تاج خواسته شده بود به ترابوزان اسپور اخطار بدهد که حسینی بازیکن استقلال است و مذاکره با او قانونی نیست. رئیس فدراسیون هم بلافاصله بعد از دریافت این نامه، دستور پیگیری جدی آن را خطاب به زیرمجموعه‌اش صادر کرد. همچنین استقلالی‌ها مصر هستند که اگر ترابوزان با حسینی قرارداد بست، از این بازیکن و البته باشگاه ترکیه‌ای شکایت کنند. دیروز حتی برخی رسانه‌ها از احتمال محرومیت چهارماهه حسینی در صورت شکایت استقلال خبر دادند. همچنین غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی ورزش در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «حسینی قانونا نمی‌تواند از استقلال جدا شود و این موضوع هم دلیل دارد. در ماده ۱۱ قرارداد حسینی آمده است که او با پرداخت یکصد هزار دلار آمریکا و پس از کسب رضایت‌نامه باشگاه برای پیشنهاد اروپایی می‌تواند جدا شود. طبق همین ماده از قرارداد، جدایی او دو شرط دارد که هم صد هزار دلار آمریکا است و هم رضایت‌نامه باشگاه.» امیرحسین فتحی، سرپرست موقت باشگاه استقلال هم که به شدت پیگیر نگه داشتن حسینی است در این مورد می‌گوید: «حسینی با ما قرارداد دارد و ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم. مطمئن باشید از طریق AFC و فیفا این موضوع را  پیگیری خواهیم کرد.»

شایعه عجیب

یکشنبه‌شب اما یک خبر عجیب در سایت «۶۱ ساعت» ترکیه منتشر شد که ترجمه آن سروصدای زیادی در ایران به پا کرد. در این خبر از قول رئیس باشگاه ترابوزان اسپور نوشته شده بود: «مجید حسینی، بازیکن ایرانی که با مصادره پاسپورت خود توسط باشگاه استقلال تهران مواجه شده بود با مداخله وزیر امور خارجه ترکیه و سفارت ایران توانست بر این مشکل دیپلماتیک فائق آید. مجید حسینی به استانبول آمد و تست‌های پزشکی را پشت‌سر گذاشت. مشکل دیپلماتیک پیش‌آمده این بازیکن را با مداخله مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و نمایندگی سفارت ایران در شهر ترابوزان حل کردیم.» بعد از انتشار این خبر بسیاری از هواداران استقلال گله کردند که چرا وزارت خارجه در ماجرای بخشش جریمه پرداختی پرسپولیس به ریزه‎‌اسپور به سود این تیم عمل کرد، اما اینجا رویه‌ای معکوس را در پیش گرفت. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد مشارکت وزارت خارجه ترکیه در این پرونده صرفا به منظور خروج بازیکن از ایران اتفاق افتاده و استقلالی‌ها می‌توانند منافع احتمالی تضییع‌شده خودشان در این قرارداد را از طریق محاکم بین‌المللی پیگیری کنند؛ شبیه همان کاری که ریزه‌اسپور با پرسپولیس کرد. این مساله بستگی مستقیم به آن دارد که قرارداد حسینی تا چه حد سفت و محکم بسته شده باشد.