مقصر بحران استقلال کیست؟

در نقطه مقابل خریدهای استقلال هم محل بحث زیادی شد. تعدادی از جوانان جذب شده به این تیم توسط وینفرد شفر دیپورت شدند و دانه درشت‌هایی مثل میثم تیموری و مرتضی آقاخان هم مصدوم از کار درآمدند. از جمع خریدهای جدید استقلال، در بازی با پیکان محمد دانشگر، علی کریمی، روح‌الله باقری، اللهیار صیادمنش و فرشاد محمدی‌مهر به میدان رفتند و البته مجال بازی به جوانانی همچون سجاد آقایی و رضا آذری هم رسید که اتفاقا بد عمل نکردند. درحال‌حاضر هواداران استقلال این خریدها را ناکافی می‌دانند و حتی بازگشت روزبه چشمی، مهدی قائدی، داریوش شجاعیان، تیموری و آقاخان هم برای‌شان متقاعدکننده نیست. به همین دلیل هم هواداران استقلال روز جمعه به تندی علیه وزارت ورزش شعار سر دادند؛ اما آیا واقعا مسوولیت آنچه در این تیم می‌گذرد، با وزارت ورزش است؟

سهم گمشده شفر

 تیغ تیز انتقادات هواداران استقلال به سمت وزارت ورزش است و برخی از آنها عقیده دارند وزارتخانه هوای پرسپولیس را بیشتر دارد. این درحالی است که دشوار بتوان چنین مساله‌ای را قبول کرد. اگر به صرف خروج چند بازیکن از استقلال بتوان وزارت را به جانبداری متهم کرد، باید به این نکته نیز توجه کنیم که پرسپولیس هم امسال نیمی از نفرات فیکس فصل گذشته‌اش یعنی مهدی طارمی، صادق محرمی، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و وحید امیری را از دست داده است. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین عوامل رخ دادن این هرج و مرج در استقلال که به اندازه کافی به او توجه نمی‌شود، شخص وینفرد شفر است. سرمربی آلمانی خیلی دیر برای آغاز تمرینات به تهران آمد و استقلال یکی از آخرین تیم‌هایی بود که کارش را برای لیگ هجدهم استارت زد.

بعد از بازی با پیکان وقتی در این مورد از شفر سوال شد، او خبرنگار را دست انداخت و گفت: «عزیزم، من سی سال تجربه مربیگری دارم و می‌دانم چه‌کار می‌کنم.» تجربه شاید، اما به نظر می‌رسد شفر بعد از این همه سال کار در فوتبال، در استقلال دیگر انگیزه کافی را ندارد. اگر او مثل برانکو زودتر تعطیلاتش را به پایان می‌برد و به تهران بازمی‌گشت، باشگاه نمی‌توانست بازیکن مصدوم بخرد، سوپرجام لغو نمی‌شد، اردوی خارجی سر تاریخ مقرر استارت می‌خورد و مذاکره با جانشین‌های تیام و جباروف هم روند سریع‌تری پیدا می‌کرد. او اما در فاصله کوتاهی تا آغاز لیگ به ایران برگشت، در همان برهه برای تحلیل مسابقات جام‌جهانی به تلویزیون رفت و حتی چند روز مرخصی گرفت و راهی دوبی شد! حتی دستیار او یعنی ساناک هم که وظیفه طراحی تمرینات را بر عهده دارد مدتهاست غیبش زده و شفر اصلا نمی‌گوید این بنده خدا کجا رفته؟ آیا واقعا اینها تقصیر وزارت ورزش است؟

آمار تبریزی؛ فردا شاکی نشوید!

استقلالی‌ها الان برای پر کردن جای خالی مامه تیام روی جذب مرتضی تبریزی تمرکز کرده‌اند. ذوب‌آهن برای صدور رضایتنامه این بازیکن خواهان دریافت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پول نقد شده و استقلالی‌ها که پارسال رضایتنامه داریوش شجاعیان را تقریبا با پرداخت همین رقم دریافت کردند، به یک‌قدمی جذب تبریزی رسیده‌اند. الان عمده هواداران استقلال از این خرید راضی هستند؛ درست مثل امثال بختیار رحمانی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، پژمان منتظری و مجتبی جباری که در میان استقبال شدید هواداران به استقلال آمدند و لابد در زمان جذب آنها، وزیر پرسپولیسی نبود! امروز هم فضا نشان می‌دهد خرید تبریزی با استقبال استقلالی‌ها مواجه خواهد شد، اما لازم است فقط یک نکته آماری را در مورد عملکرد فصل گذشته این بازیکن یادآوری کنیم تا فردا کسی گله نکند و خرید مهاجم ذوب‌آهن، شتاب‌زده تلقی نشود. بررسی گل‌هایی که تبریزی در لیگ هفدهم زد نشان می‌دهد او تقریبا دروازه هیچ حریف بزرگی را باز نکرده است.

۱۳گل پارسال تبریزی مقابل این تیم‌ها به ثمر رسید: استقلال خوزستان (۵گل)، تراکتورسازی (دو گل)، سایپا، نفت تهران، پیکان، سپاهان، نفت آبادان و پدیده (هر کدام یک گل) تبریزی پارسال فقط مقابل استقلال خوزستان موفق به گلزنی در هر دو بازی رفت و برگشت شد. او که تا هفته ششم موفق به گلزنی نشده بود در این هفته چهار گل به استقلال خوزستان زد و در مسابقه برگشت برابر این تیم هم یک گل دیگر به ثمر رساند. چنان‌که می‌بینید در این فهرست اثری از تیم‌های بزرگ دیده نمی‌شود. البته قطعا سپاهان و تراکتورسازی اسم‌های معتبری دارند، اما هیچ‌کدام از این دو تیم فصل گذشته شرایط مناسبی نداشتند؛ طوری که هر دوی آنها فصل را در نیمه پایین جدول به پایان بردند و اصلا سپاهان به زحمت در لیگ برتر باقی ماند. تبریزی در آسیا هم با چهار گل زده بهترین گلزن ذوب‌آهن بود، اما او این چهار گل را نیز به تیم‌های حذف‌شده گروه زد؛ دو گل به لکوموتیو در دو بازی رفت و برگشت و دو گل هم به الوحده امارات در بازی اصفهان! با این شرایط آیا تبریزی در یک تیم بزرگ قادر به تکرار موفقیت‌هایش خواهد بود؟


وزارت ورزش مدیران سابق استقلال را تهدید کرد

بعد از اعتراض صورت گرفته به وزیر ورزش و جوانان از سوی شماری از هواداران استقلال، مسوول روابط‌عمومی این وزارتخانه پیغامی روی صفحه شخصی‌اش منتشر کرد. او در این پیغام برخی مدیران پیشین استقلال را تهدید کرده. شاید مازیار ناظمی عقیده دارد آنها علیه وزارت ورزش به هواداران خاطی خط می‌دهند. ناظمی نوشته: «فتحی مدیر توانایی است. باید به او فرصت داد. به‌زودی چهره‌های محبوب و خوشنام استقلالی وارد مدیریت‌های اجرایی می‌شوند. با تقویت تیم، روزهای موفق‌تری در انتظار آبی‌ها خواهد بود و البته یک توصیه و تذکر به عزیزانی که توفیق خدمت به این تیم بزرگ را به هر دلیلی الان دیگر ندارند یا از دست داده‌اند؛ استقلال سرمایه ملی است و برای حفظ آن و رضایت هواداران با کسی تعارف نداریم، ولی فعلا نصیحت می‌کنیم تا بعد!»