قراردادهایی برای پرداخت نشدن

برای نمونه شرکتی که فصل گذشته مسوولیت تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر فوتبال را برعهده داشت، ۵۹ میلیارد تومان بدهی به سازمان لیگ دارد و تنها ۱۷ میلیارد تومان پرداختی داشته است. نکته جالب این است که با وجود بدهی هنگفتی که این شرکت به سازمان لیگ دارد، ادعای خسارت نیزکرده است! «ایسنا» درهمین مورد نوشت: سازمان لیگ برای لیگ هجدهم تصمیم گرفت تا با تشکیل یک کمیسیون مسوولیت امضای قرارداد با شرکت‌های تبلیغاتی را بر عهده بگیرد تا مبالغ حاصل از آن مستقیما و بدون واسطه به حساب سازمان لیگ واریز شود تا بلافاصله باشگاه‌ها به پول برسند.

کمیته بازاریابی سازمان لیگ که سرپرستی آن برعهده صادق درودگر است، از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با اعلام چند شرط از شرکت‌های تبلیغاتی دعوت کرد تا درصورت داشتن شرایط سازمان لیگ، خود را برای بر عهده گرفتن مسوولیت تبلیغات محیطی به این سازمان معرفی کنند. پس از اعلام سازمان لیگ، چند شرکت برای حضور در مناقصه اعلام آمادگی کردند که هیچ‌گاه از آنها نامی برده نشد تا همچنان عملکرد سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی لیگ هجدهم مبهم باشد. درودگر اخیرا درباره انتخاب شرکت جدید مجری تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر گفته: «بعد از مذاکراتی که با شرکت‌های مختلف داشتیم، در نهایت با یک شرکت که ۲۵ برند طرف قراردادش هستند و توانایی بالا و عملکرد مطلوبی ‌داشته است به جمع‌بندی رسیدیم تا قرارداد را امضا کنیم. فعلا پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شده و قرار است در یکی، دو روز آینده نهایی شود.» رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ در بخش بعدی صحبت‌های خود در مورد مطالبات ۵۹ میلیاردی سازمان لیگ و باشگاه‌ها از مجری تبلیغات فصل گذشته مسابقات اعلام کرده: «ازفصل گذشته هیچ اطلاعاتی ندارم، چون اصلا نبودم و این موضوع را هم پیگیری نکردم. با توجه به اینکه آن زمان مسوولیت نداشتم، موضوع به من مربوط نمی‌شود!»

با این شرایط باشگاه‌ها باید خودشان پیگیر وصول بدهی‌های مجریان قبلی باشند و باید بدانند که با این منطق اگر به فرض محال، مسوولان سازمان لیگ تغییر کنند، مسوولان جدید پیگیر مطالبات آنها نخواهند بود؛ نکته‌ای که بسیار عجیب است زیرا سازمان لیگ با شرکت امین‌سیما کیش قرارداد امضا کرده نه باشگاه‌ها! درهرصورت، ابهاماتی که در واگذاری تبلیغات محیطی به شرکت جدید - درحالی‌که سازمان لیگ خودش می‌خواهد متولی این ماجرا باشد – و عدم معرفی تاریخ مناقصه و نام شرکت‌هایی که برای مناقصه اعلام آمادگی کرده‌اند، اهالی فوتبال را نگران می‌کند که امسال هم فوتبال ایران درآمدی از تبلیغات محیطی نخواهد داشت. در همین حال خبرگزاری مهر هم به این موضوع ورود کرده و ازسوءمدیریت مدیران فوتبال انتقاد کرده است. درحالی‌که برای فصل ۹۴-۹۳ لیگ برتر رقم قرارداد تبلیغات محیطی ۱۶۰ میلیارد تومان برای دو فصل بوده است، برای فصل هجدهم لیگ برتر این مبلغ نامعلوم! شده و سازمان لیگ هنوز در این مورد شفاف‌سازی نکرده است.

مجری قبلی تبلیغات محیطی ۵۰ میلیارد از تعهد خود را انکار کرده و باشگاه‌هایی که با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند به راحتی نسبت به این ۵۰ میلیارد تومان سکوت کرده‌اند و از سازمان لیگ نمی‌پرسند تکلیف این پول چه می‌شود. شاید هم وضع‌شان آن‌قدر خوب هست که ۵۰ میلیارد تومان برایشان پولی نیست! مگر می‌شود دراین وضعیت بد اقتصادی که باشگاه‌ها با آن درگیر هستند مدیران عامل سکوت کنند و سازمان لیگ هم واکنشی به این موضوع نداشته باشد؟ مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال باید به این موضوع ورود کند و همان‌طور که پیگیر مطالبات قبلی فوتبال از مجری تبلیغات محیطی سه فصل قبل بود، این بار هم پیگیر ۵۰ میلیارد تومان باشد که در این آشفتگی گم شد!