کی‌روش و برانکو روی گسل

در ورزش هم مثل سایر حوزه‌ها مدیران بازنشسته زیادی مشغول به‌کار هستند که در صورت اجرای سفت و سخت قانون جدید، باید میز و صندلی‌شان را ترک کنند. دیروز خبرگزاری‌های مختلف لیست بلند بالایی از بازنشسته‌ها را منتشر کردند که شامل حداقل ۱۳ رئیس فدراسیون می‌شد. در بین نامدارها، اسم مهدی تاج در فوتبال، علیرضا رحیمی در هندبال و بهرام شفیع در هاکی بیشتر از سایرین جلب توجه می‌کند. این درحالی است که اگر قرار باشد این قانون شامل نایب‌رئیسان و دبیران فدراسیون هم شود خیلی از افرادی که در این پست‌ها هستند هم باید بروند. علی کفاشیان، نایب‌رئیس اول فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم هر دو بازنشسته‌اند. در بین مدیران کل استان‌های وزارت ورزش و جوانان و مدیران‌عامل هم نام بازنشسته‌های زیادی دیده می‌شود که یکی از مطرح‌ترین آنها حمیدرضا گرشاسبی، سرپرست باشگاه پرسپولیس است. گفته می‌شود شورای نگهبان تا ۱۰ روز دیگر اجرای این قانون را ابلاغ می‌کند و دستگاه‌های دولتی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که آن را اجرا کنند. در این شرایط طبیعتا ورزش ایران شاهد یک خانه‌تکانی بسیار بزرگ خواهد بود؛ آنچه شاید در بخش‌هایی با استقبال مردم مواجه شود، اما در بخش‌های دیگر نگرانی آنها را به‌دنبال بیاورد.

گرشاسبی رفتنی است؟

همان‌طور که خواندید یکی از مهم‌ترین مشمولان قانون جدید، حمیدرضا گرشاسبی خواهد بود؛ مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که عملکردش طی مدت کوتاه اخیر مورد استقبال بخش زیادی از هواداران قرار گرفته است. از جمله مهم‌ترین دستاوردهای گرشاسبی در این مدت می‌توان به مختومه کردن پرونده شکایت معروف ریزه‌اسپور، تمدید قرارداد برانکو ایوانکوویچ و خرید زودهنگام چند بازیکن مهم برای دوره پایان محرومیت سرخپوشان اشاره کرد. با وجود این گرشاسبی هم حالا در آستانه خروج از باشگاه پرسپولیس قرار گرفته و شاید به همین دلیل است که بازیکنان این تیم شنبه‌شب در اقدامی هماهنگ با انتشار تصاویری از او به حمایت از سرپرست موقت باشگاه پرداخته‌اند. جالب اینجا است که علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل سابق پرسپولیس به بهانه بازنشستگی از این باشگاه کنار گذاشته شد و گرشاسبی به کمک «بند رزمندگی» توانست با وجود بازنشسته بودن جای دوست قدیمی‌اش را بگیرد، اما گویا در قانون جدید دیگر آن بند هم نمی‌تواند به گرشاسبی کمک کند.

دیروز کریم باقری، دستیار برانکو هم با اشاره به این موضوع گفته بود: «خسته شدیم از بس که شب خوابیدیم و صبح دیدیم مدیر عوض شده.» با این شرایط آینده خود برانکو هم کمی در ابهام خواهد بود. سرمربی موفق پرسپولیس بعد از مدت‌ها مذاکره حاضر به تمدید قراردادش با طرفیت همین آقای گرشاسبی شد؛ مدیری که در اوج نوسانات ارزی همین چند روز پیش توانست ۳۰۰ هزار دلار جور کند و به‌حساب برانکو بریزد تا سرمربی تیمش با آرامش و تمرکز بیشتری به‌کار ادامه دهد. حالا طبیعی است که جدایی گرشاسبی، آخرین بازمانده طرز تفکر طاهری در باشگاه پرسپولیس می‌تواند کار را برای برانکو هم سخت کند. عجیب است که تا یک مدیر کمی به زیر و بم پرونده‌های حقوقی و مسائل و بحران‌های باشگاه آشنا می‌شود، به بهانه‌های مختلف کارش را در پرسپولیس و استقلال از دست می‌دهد.

وضع کی‌روش خطری‌تر است

شرایط کارلوس کی‌روش اما از برانکو بسیار پیچیده‌تر است. اگر سرمربی پرسپولیس با این باشگاه قرارداد دو ساله قطعی دارد و مدیر جدید ملزم به اجرای آن است، قرارداد کارلوس کی‌روش هنوز به‌طور رسمی تمدید نشده و مذاکرات فشرده با این مربی برای ادامه حضور در ایران حداقل تا پایان جام ملت‌های آُسیا ادامه دارد. طبق معمول مذاکره با کی‌روش کار سختی است و او این بار هم شرایط ویژه‌ای برای تمدید قراردادش در نظر گرفته. یکی از بحث‌برانگیزترین شروط کارلوس، معافیت هفت بازیکن مشمول تیم‌ملی است که وزیر هم در این مورد نامه‌نگاری کرده. شرط دیگر او که مورد موافقت تاج قرار گرفته، تمدید خودکار قرارداد تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲، در صورت صعود ایران به فینال جام ملت‌های آسیا است.

کی‌روش البته شروط دیگری هم دارد که با توجه به رقم بسیار بالای درخواستی او (حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو در سال) و نیز قضاوت‌های متناقضی که در مورد عملکرد این مربی در تیم‌ملی وجود دارد، وضعیت خاصی را ایجاد می‌کند. مهدی تاج با این وضعیت خاص کنار آمده و عزمش برای ادامه همکاری جزم است، اما حالا می‌گویند هم او و هم علی کفاشیان بازنشسته هستند و واقعا معلوم نیست رئیس بعدی فدراسیون حاضر باشد با این شرایط کنار بیاید. یادمان باشد پنج ماه به جام ملت‌های آسیا باقی مانده، کی‌روش بدون قرارداد در پرتغال به سر می‌برد و شورای نگهبان هم به زودی تکلیف بازنشسته‌ها را روشن خواهد کرد.