دشمنان آشنا!

جوانان شفر در آزمون دوم

قرار بود استقلال امسال کهکشانی باشد، اما به دلایل متعددی که این روزها مفصلا به آن پرداخته شده چنین اتفاقی رخ نداد. آبی‌ها مهره‌های کلیدی زیادی را همچون مجید حسینی، نورافکن، امید ابراهیمی، مامه‌تیام و جباروف از دست داده‌اند و خریدهای دانه‌درشت آنها هم در راه هستند. مهم‌ترین خرید آنها مرتضی تبریزی است که در همین ذوب‌آهن بازی می‌کرد و پیش از مصاف دو تیم انتقالش قطعی شد. دو، سه خرید خارجی دیگر استقلال هم هنوز شرایط بازی را ندارند و بعید است به مسابقه امروز برسند. استقلال و ذوب‌آهن فصل گذشته چهار دوئل بسیار حساس و جذاب با هم داشتند. بازی اول مساوی شد و علیرضا منصوریان را عزل کرد، بازی دوم را ذوب برد و اولین باخت شفر را به این مربی تحمیل کرد، بازی سوم را هم در آسیا ذوب برد، اما در بازی چهارم استقلال با هت‌تریک خیره‌کننده تیام به برتری رسید و به جمع هشت تیم برتر آسیا راه یافت؛ تیامی که امروز خبری از او در ترکیب استقلال نخواهد بود. آبی‌ها هفته پیش برابر پیکان تقریبا با تیم دوم‌شان بازی کردند که در این میان درخشش چند جوان مثل سجاد آقایی، اللهیار صیادمنش و رضا آذری مایه امیدواری بود. ذوب هم که امسال بازیکنان زیادی همچون استنلی کی‌روش، بختیار رحمانی، اکبر ایمانی و خالد شفیعی را از دست داده، در مسابقه هفته اول با یک گل از سد نساجی قائم‌شهر گذشت.

خاکریز بعدی برانکو

شرایط پرسپولیس در لیگ هجدهم بسیار خاص است. این تیم به شدت از کمبود مهره رنج می‌برد و تنها ۱۴ بازیکن شناخته‌شده دارد. البته که جوانانی مثل محمدامین اسدی، طاهرخانی و علوان‌زاده هم هستند که می‌توانند به تیم کمک کنند، اما برانکو نشان داده در میدان دادن به بازیکنان جوان و گمنام چندان سخاوتمند نیست. بنابراین او به احتمال فراوان تا پایان نیم‌فصل اول با موجودی فعلی‌اش مدارا خواهد کرد. قرمزها بازی اول را در مشهد از پدیده بردند، اما همان روز مشخص شد استراتژی اصلی برانکو در دور رفت، کسب پیروزی‌های اقتصادی است. پرسپولیس در مشهد بر خلاف رویه معمولش مالکیت توپ را رها کرد و پرس از بالا را هم کمتر به اجرا درآورد. آنها تلاش کردند هرطور شده بازی اول فصل را ببرند و به همین خاطر در دقایق زیادی از بازی به دفاع فشرده روی آوردند؛ طوری که از پیروزی نخست برانکو در لیگ هجدهم به‌عنوان «برد کی‌روشی» یاد شد.

به احتمال قریب به یقین استراتژی اصلی ایوانکوویچ در مسابقه فردا با فولاد هم همین است و آنها در پی کسب هر سه امتیاز با صرف حداقل انرژی خواهند بود. پرسپولیس امسال باید خاکریز به خاکریز و میلی‌متر به میلی‌متر پیش برود. بدشانسی سرخ‌ها این است که چهار بازیکن کلیدی آنها یعنی جلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و علی علیپور در مشهد اخطار دریافت کردند و در مسیر محرومیت زودهنگام قرار گرفتند. بنابراین انتظار می‌رود این نفرات فردا آرام‌تر و دست به عصاتر باشند. دیگر نگرانی این روزهای پرسپولیس مصدومیت مزمن شجاع خلیل‌زاده از ناحیه گردن است که به شکل غریبی خوب نمی‌شود.

او در مشهد هم با درد بازی کرد و گفته می‌شود اگر فیزیوتراپی جواب ندهد باید زیر تیغ جراحی برود که این در شرایط فعلی، بدترین خبر برای سرخ‌ها است. در سمت مقابل فولاد اهواز هم مثل پرسپولیس فصل جدید را با پیروزی آغاز کرده است. آنها در گام نخست پارس جنوبی جم را بردند. فولاد در فاز هجومی مهره‌های زهرداری همچون پریرا، حسن بیت سعید و میرزایی، بازیکن سابق سپاهان را در اختیار دارد که اگر سروش رفیعی هم در کنار آنها به میدان برود، این ترکیب می‌تواند یک چالش جدی برای ساختار دفاعی پرسپولیس ایجاد کند. سروش که در نیم‌فصل دوم برای پرسپولیس بازی خواهد کرد، به‌دلیل عدم صدور کارت بازی‌اش مسابقه هفته اول را از دست داد، اما او مشکلی برای حضور در مقابل پرسپولیس ندارد و با وجود همه حرف‌وحدیث‌های اخیر، پورموسوی گفته حتما او را بازی خواهد داد.

برنامه مسابقات هفته دوم

پنج‌شنبه، ۱۱ مرداد

پارس‌جم- نفت مسجد سلیمان..........۲۰:۳۰

ذوب‌آهن- استقلال..............................۲۰:۴۵

استقلال خوزستان- پدیده..................۲۰:۴۵

پیکان- سایپا........................................۲۰:۴۵

جمعه، ۱۲ مرداد

تراکتورسازی- نساجی.........................۲۰:۰۰

سپیدرود- سپاهان...............................۲۰:۴۵

نفت آبادان- گسترش...........................۲۰:۴۵

پرسپولیس- فولاد...............................۲۰:۴۵