پادشاه آمار

بهترین شروع برانکو

برانکو ایوانکوویچ تا کنون چهار بار فرصت داشته که فصل را با پرسپولیس شروع کند و در این بین آغاز کار او در لیگ هجدهم بهترین عملکرد این مربی در شروع یک فصل بوده است. مرد کروات در لیگ پانزدهم از دو بازی نخست تنها یک امتیاز گرفت، در لیگ شانزدهم از دو بازی چهار امتیاز کسب کرد و در لیگ هفدهم مثل امسال هر دو بازی را برد، اما از نظر تفاضل گل، عملکرد امسال برانکو بهتر از فصل قبل بوده است. سرخپوشان پارسال در بازی نخست ۲ بر صفر فولاد را بردند و در مسابقه دوم با نتیجه ۲ بر یک از سد تراکتورسازی گذشتند، اما امسال به ترتیب با نتایج یک‌برصفر و سه‌برصفر از سد پدیده و فولاد گذشتند تا بهترین استارت برانکو رقم بخورد. همچنین این برای نخستین بار است که پرسپولیس برانکو در دو هفته اول لیگ هیچ گلی دریافت نمی‌کند و عجیب اینکه این اتفاق در حضور دروازه‌بان دوم تیم یعنی بوژیدار رادوشوویچ رخ داده است. آمار کلی برانکو در پرسپولیس اما خارق‌العاده است. او با تیمش برای اولین بار در اواخر لیگ پانزدهم با پیروزی ۴بر۲ برابر استقلال به صدر جدول رسید. از آن زمان یعنی ثبت اولین صدرنشینی سرخپوشان، تیم برانکو ۵۳ هفته صدرنشین بوده و در بقیه اوقات پارس جنوبی تنها پنج هفته، استقلال خوزستان و تراکتورسازی به مدت سه هفته و سایپا، سیاه‌جامگان و استقلال تنها برای یک هفته صدرنشین بوده‌اند.

آرایش دوست‌داشتنی

پرسپولیس در بازی با فولاد از همان لحظات آغازین روی تیم حریف مسلط بود؛ تا جایی که روی یک کار تیمی تماشایی، علی علیپور قبل از دقیقه پنجم می‌توانست دروازه حریف را باز کند. پرسپولیس این بازی را هم مثل ۱۰ ماه گذشته با سیستم ۲-۴-۴ خطی آغاز کرد، اما مصدومیت غیرمنتظره کمال کامیابی‌نیا از ناحیه کتف و خروج او از زمین باعث شد برانکو از سر ناچار به آرایشی برگردد که هواداران به شدت به آن علاقه دارند؛ یعنی ۲-۴-۴ لوزی. به این ترتیب منشا به زمین آمد و کنار علیپور در خط حمله قرار گرفت، سیامک نعمتی لب خط رفت و مثل دوران حضورش در پیکان ‌هافبک راست شد، بشار هم به میانه میدان آمد و در پست اصلی‌اش یعنی بازیساز جا گرفت. همین جابه‌جایی‌ها در روزی که امید عالیشاه و بشار رسن هم خیلی خوب بودند، باعث شد پرسپولیس یک نمایش بی‌نقص تهاجمی داشته باشد؛ عملکردی با سه گل، دو تیر دروازه و چند موقعیت از دست رفته.

حالا برانکو در آزمون سختی قرار گرفته است. گفته می‌شود کمال کامیابی‌نیا با وجود اعزام به بیمارستان حتی برای بازی پنجشنبه با استقلال خوزستان هم مشکلی ندارد. بنابراین باید دید برانکو ریسک می‌کند و کار با سیستم بسیار تهاجمی ۲-۴-۴ لوزی را ادامه می‌دهد یا با خارج کردن منشا و بازگرداندن کمال کامیابی‌نیا به میدان همان رویه گذشته را در پیش می‌گیرد؟ روزگاری پرسپولیس با این چینش همه تیم‌ها را از دم تیغ می‌گذراند و حتی در آسیا هم موفق بود، اما برانکو بعد از باخت چهار بر صفر برابر الهلال برای همیشه از این آرایش دست کشید. درحال‌حاضر هم نزدیکی به بازی رفت با الدحیل که ششم شهریور برگزار خواهد شد، می‌تواند روی تفکرات فنی برانکو سایه بیندازد. منتظر بمانید و ببینید او پنج‌شنبه با چه سیستمی به مصاف استقلال خوزستان خواهد رفت.