شب سنگ، شب جنگ

نگاه فنی

پرسپولیس بعد از کسب دو پیروزی در دو هفته نخست لیگ هجدهم برابر استقلال خوزستان به میدان می‌رفت؛ مسابقه‌ای که انتظار می‌رفت در آن، گرمای هوا و دفاع فشرده تیم خوزستانی اصلی‌ترین رقبای پرسپولیس باشند که همین اتفاق هم رخ داد. واقعیت آن است که پرسپولیس برانکو معمولا در مقابل تیم‌هایی با دفاع اتوبوسی مشکل دارد و این مساله به‌ویژه با جدایی ستاره‌های خلاق و اثرگذار همچون مهدی طارمی، رامین رضاییان و محسن مسلمان چشمگیرتر هم شده است. بر این اساس سرخ‌پوشان با وجود مالکیت توپ نتوانستند موقعیت‌های مطلوب گلزنی به وجود بیاورند و نهایتا دو امتیاز کلیدی را از دست دادند. نکته ابهام‌برانگیز تفکرات برانکو اما به استفاده از دو هافبک دفاعی در این دیدار مربوط می‌شد. در شرایطی که پرسپولیس با مصدومیت کمال کامیابی‌نیا در بازی هفته قبل برابر فولاد به ناچار تغییر سیستم داد و تنها با یک هافبک دفاعی بهترین نمایش ممکن را ارائه کرد، واقعا عجیب بود که برانکو برای بازی با تیم تدافعی استقلال خوزستان به همان ترکیب سابق برگشت. او دوباره منشا را نیمکت‌نشین کرد و کمال کامیابی‌نیا را در ارنج اصلی قرار داد. عجیب اینکه حتی وقتی منشا به میدان رفت هم هیچ‌کدام از هافبک‌های تدافعی پرسپولیس بیرون نرفتند تا این تیم عملا ۹۰ دقیقه کامل با حداکثر عناصر دفاعی مقابل تیمی بازی کند که برنامه خاصی برای حمله نداشت! به نظر می‌رسد قصه تکراری اصرار برانکو به استفاده از چینش ۲-۴-۴ خطی و بازی با دو هافبک دفاعی در همه مسابقات، حالا حالاها ادامه خواهد داشت.

حواشی باورنکردنی؛ سنگباران سرخ‌ها

این بازی اما بیش از داخل زمین به خاطر اتفاقات رخ داده در بیرون میدان و روی سکوها خبرساز شد؛ جایی که برخی از هواداران استقلال خوزستان با پرتاب سنگ بارها جریان مسابقه را متوقف کردند و باعث شدند بازی شکل طبیعی خودش را از دست بدهد. ریشه اصلی این اتفاقات مربوط به هفته گذشته بود. در هفته دوم پرسپولیس میزبانی از فولاد را بر عهده داشت و در روزی که با سه گل این تیم را شکست داد، شاهد درگیری‌هایی هم روی سکوهای ورزشگاه بود؛ جایی که تعدادی از هواداران تیم میهمان که در ضلع شمالی ورزشگاه مستقر بودند با برخی از پرسپولیسی‌ها درگیر شدند. پس از مسابقه هم کلیپی کوتاه از شعارهای نژادپرستانه هواداران پرسپولیس علیه فولادی‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که البته بسیاری آن را ساختگی و جعلی می‌دانند. هر چه بود اتفاقات آن هفته و ماجرای این کلیپ باعث شد هواداران فوتبال در اهواز برای «تلافی» به ورزشگاه بیایند و این اتفاقات بد رقم بخورد.

بازگشایی یک پرونده قدیمی؛ بوقچی‌ها

ظاهرا اما اتفاقات ورزشگاه غدیر اهواز بهانه خوبی دست برخی بازیکنان پرسپولیس داد که به یک معضل قدیمی و زخم کهنه در این باشگاه و البته کل فوتبال ایران اشاره کنند؛ تاخت‌وتاز بوقچی‌ها که البته سال‌هاست به‌طور خودخوانده «لیدر» خطاب می‌شوند. چند سال پیش یکی از بوقچی‌های سرشناس باشگاه پرسپولیس که روی سکوها از مردم تشویق می‌گرفت، در ارتقایی باورنکردنی رسما رئیس کانون هواداران باشگاه شد تا میزان قدرت «حنجره» در فوتبال ایران مشخص شود! طی این سال‌ها همیشه روایت‌های غیررسمی از مشکل‌تراشی و حاشیه‌سازی‌های لیدرها در پرسپولیس وجود داشته و حالا به بهانه اتفاقات رخ داده در اهواز، همه چیز جنبه رسمی و رسانه‌ای پیدا کرده است. ابتدا این حسین ماهینی بود که بعد از بازی علیه لیدرها شورید.

کاپیتان دوم سرخ‌ها گفت: «در بازی قبلی یکسری اتفاقات افتاد و به خاطر حرف‌وحدیث‌های مربوط به آن می‌دانستیم بازی سختی داریم ولی نه تا این حد. ما می‌توانستیم با پیروزی اهواز را ترک کنیم ولی یکسری افراد باعث شدند تا دو امتیاز حساس این بازی را از دست بدهیم که مسلما در آینده این دو امتیاز در روند موفقیت پرسپولیس تاثیرگذار خواهد شد. این اتفاقات برمی‌گردد به بی‌عرضگی کانون هواداران که نقش اصلی این حادثه را رئیس این کانون برعهده دارد. ایشان بار اولش نیست که باعث این چنددستگی و اقدام علیه تیم می‌شود. او بارها علیه پرسپولیس اقداماتی انجام داده و ما سکوت کرده بودیم و منتظر بودیم تا باشگاه تصمیم‌گیری کند اما این بار باشگاه باید پاسخگوی هواداران پرسپولیس باشد.»

ماهینی در ادامه به نقش این لیدر در بروز برخی حواشی دیگر در باشگاه هم اشاره می‌کند: «فکر می‌کنید چه کسی باعث شد هجمه علیه هادی نوروزی فقید شکل بگیرد و او بی‌خود و بی‌جهت از سکوها فحش بشنود و در پایان آن اتفاق تلخ رقم بخورد؟ چه کسی باعث دودستگی بین هواداران در ماجرای مهدی طارمی شد؟ چه کسی سر محسن مسلمان آن بلا را آورد و فکر می‌کنید آیا منظور فرشاد احمدزاده در آن نامه خداحافظی هواداران پرسپولیس بودند؟ نه؛ اینطور نیست و ما هرچه می‌خوریم از خودی‌هاست. افراد بی‌عرضه نباید در باشگاه حضور داشته باشند.»  سایر بازیکنان پرسپولیس هم به این موضوع واکنش نشان دادند که حتی سیامک نعمتی هم جزو آنها بود. نعمتی که دومین فصل حضورش در پرسپولیس را پشت سر می‌گذارد، می‌گوید: «ما چرا باید در تمرین از کسی که خود را لیدر باشگاه می‌داند، فحش بخوریم؟ دقیقا همین خودی‌ها باعث شدند که ما نتیجه نگیریم. چرا آنها در تهران و بازی مقابل فولاد اینطور رفتار کردند که ما در اهواز دچار چنین مشکلی شویم. همه این اتفاقات از طرف لیدرها رقم خورد و همان رفتاری که لیدرها در تهران مقابل فولاد داشتند را با ما در اهواز انجام دادند. خدا را شکر فقط کشته ندادیم.»

واکنش باشگاه

مدیران باشگاه پرسپولیس که تا همین چند روز پیش در آسمان‌ها سیر می‌کردند حالا با وضعیت نامناسبی مواجه شده‌اند. آنها دو امتیاز ارزشمند را از دست دادند و از آن بدتر اینکه وارد یک جنگ تمام‌عیار خانوادگی شدند. در اولین واکنش، دیروز حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس به خبرگزاری فارس گفت: «من در انتظار گزارش این بازی هستم. از مسوولان تیم خواسته‌ام گزارش کامل و دقیقی به‌صورت مفصل از تمام اتفاقات رخ داده به من بدهند تا چیزی از قلم نیفتد. همچنین روز شنبه جلسه‌ای با مسوول کانون هواداران برگزار خواهم کرد تا همه چیز مشخص شود.»