اشکان بغض کرد

آن‌طور که سایت رسمی برنامه نود خبر داده، توشاک با پرخاش از مدیران تراکتورسازی پرسیده است: «مگر دژاگه در همه این سال‌ها بازیکن و اخیرا کاپیتان تیم‌ملی نبوده و خالکوبی نداشته است؟ پس چرا الان در این موقعیت حساس که هواداران از ما انتظار نتیجه گرفتن و بردن دارند در آستانه بازی با تیم مدعی سایپا و در مهم‌ترین تمرین تیم برای این بازی نباید دژاگه را داشته باشیم؟ من نمی‌فهمم چگونه است در این ۶ سال دژاگه احضار نشده اما حالا می‌شود. علاوه بر آن نمی‌دانم چرا مهم‌ترین روز تمرینی را برای جلسه انتخاب می‌کنند.» سوالات توشاک البته خیلی از مواقع پرسش‌های مشترک منتقدان کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال در ایران هم بوده است؛ ابهاماتی که هیچ‌گاه روشن نشده و تنها هر چند هفته یک بار به بهانه مصداقی جدید تکرار شده است.

باز هم شروع شد؛ تکذیب‌های مبهم!

حالا دیگر همه این ترفندها کلیشه‌ای شده؛ درست مثل یک چرخه عجیب که مدام تکرار می‌شود. اول شایعه احضار می‌آید، بعد خبری از توضیح و روشنگری نیست، بعد رسانه‌ها شروع به گمانه‌زنی می‌کنند و دست آخر کمیته اخلاق گمانه‌ها را یک به یک تکذیب می‌کند! این بار البته در مورد دژاگه هنوز خود کمیته اخلاق تکذیب‌های نصفه و نیمه و همیشگی‌اش را شروع نکرده، بلکه در درجه اول این وظیفه روی دوش مسوولان تراکتورسازی افتاده است! مرتضی موسوی زنوز، دیروز اولین کسی بود که شروع به تکذیب ماجرا کرد.

مدیر روابط‌عمومی تراکتورسازی به خبرگزاری فارس گفته است: «کمیته اخلاق در مورد موضوعی که در جریان آن نیستم از دژاگه سوال داشت. نیازی هم به حضور این بازیکن نبود و به‌صورت تلفنی اقدام لازم در این مورد صورت گرفت. او یک کار اداری در تهران داشت، اما کارش با کمیته اخلاق به‌صورت تلفنی انجام شد.» بگذارید بقیه داستان را هم ما حدس بزنیم؛ اینکه کم‌کم معاونان کمیته اخلاق هم شروع می‌کنند به توضیح در مورد اینکه اشکان مشکل خاصی نداشته و یک صحبت عادی در مورد چیزی که قرار نیست افشا شود با او انجام شده است و سایر قضایا! معلوم نیست تا کی قرار است با این فرمول کهنه با آبروی مردم بازی شود و کمیته اخلاق تنها برای خودش و مجموعه فدراسیون، هزینه بیهوده بتراشد؟!

وقتی اشکان «غمگین» می‌شود

یادمان باشد اشکان دژاگه همان بازیکنی است که ۶ سال پیش سر دوراهی ایران و آلمان، حضور در تیم‌ملی کشورمان را برگزید؛ کاری که مثلا همین امسال دنیل ارزانی انجامش نداد. پس اشکان جدا از قابلیت‌های فنی‌اش، به‌خاطر حسی که به ما دارد هم برای ما ارزشمند است؛ اما حالا ما با او کاری می‌کنیم که غمگین شود. اگر دژاگه واقعا به‌خاطر خالکوبی‌هایش زیر تیغ رفته باشد، این موضوع از هزار زاویه جای نقد دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است که این پسر سال‌های سال در یک فرهنگ و محیط دیگر بزرگ شده. او کف دستش را بو نکرده بود که قرار است روزی به ایران بیاید و برای کشور ما، تحت چنین قوانینی توپ بزند. بنابراین حالا هم پیله کردن به دژاگه واقعا غیرمنطقی و غیرمنصفانه است. اشکان دیروز روی صفحه شخصی‌اش پستی گذاشت که هم شائبه ایراد گرفتن کمیته اخلاق از خالکوبی‌هایش را تایید می‌کرد و هم غم او را بازتاب می‌داد.

دژاگه متن گلایه‌آمیزش را با اشاره به سوال غیرمحترمانه یک خبرنگار از خودش در تونل ورزشگاه آزادی شروع کرد. آن خبرنگار بعد از بازی استقلال و تراکتورسازی از دژاگه پرسیده بود آیا برای استراحت به فوتبال ایران آمده؟ و حالا اشکان این مورد را با مساله احضارش مقایسه کرده و نوشته: «موقعی که یه خبرنگار بعد از یه بازی به این سختی از من می‌پرسه آقای دژاگه اومدین به لیگ ایران برای استراحت کردن؟ آیا این بی‌احترامی نیست؟ این سوال یه بی‌احترامی به لیگ ایرانه، یه بی‌احترامی به تمام بازیکنای ایرانی و یه بی‌احترامی به فدراسیون ایران و حتی بقیه خبرنگاران عزیز. خب الان من یه سوال دارم؛ آیا من بی‌احترامی کردم که دارم فقط فوتبال بازی می‌کنم و مردم ممکنه تتوهای من رو ببینند؟ یا ایشون که این سوال رو می‌پرسن؟ ولی یه چیزی که من از پدر و مادرم یاد گرفتم تو زندگیم اینه که احترام بذارم به هر آدمی تو این دنیا و به هر قانونی. و این کارم این دفعه می‌کنم و احترام می‌ذارم! یه چیزم لطفا فراموش نکنید که من هر دقیقه که تو زمین فوتبال عرق می‌ریزم، به عشق این پرچمه. لطفا الانم دیگه بذارید من تمرکز کنم روی کارم و بذارید فوتبال بازی کنم.»

ماجرای مسلمان و کعبی

چند روز پیش هم کمیته اخلاق به‌خاطر احضار غیرشفاف و مجهول محسن مسلمان و حسین کعبی خبرساز شده بود. همان زمان رسانه‌ها حدس زدند موضوع مربوط به خالکوبی باشد، اما کمیته اخلاق تکذیب کرد. پس از آن اعلام شد مشکل این دو بازیکن تنها مبلغ مختصری بدهی بوده؛ حال آنکه مشخص نیست این بدهی به کجا بوده و اصلا بدهی مالی به کمیته اخلاق چه مربوط است؟ نکته جالب اینکه مسلمان بعد از آن ماجراها در بازی ذوب‌آهن با سایپا تتوهایش را پوشاند؛ کاری که احتمالا اشکان دژاگه هم در مسابقه روز جمعه انجام خواهد داد!