«سد» را بشکن!

نگران رفته‌ها، امید به خریدها

استقلال در شرایطی برابر السد قرار خواهد گرفت که شاید بزرگ‌ترین دغدغه هواداران این تیم جدایی بخشی از ستاره‌های تاثیرگذار فصل گذشته باشد. مهم‌ترین بازیکن کوچ کرده استقلال که سهم زیادی در صعود آبی‌ها به این مرحله داشت، مامه تیام است که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان مجوز بازی‌اش را از فیفا گرفت و حالا برای عجمان توپ می‌زند. سرور جباروف دیگر ستاره جدا شده استقلال است. او که فصل گذشته در خط میانی این تیم آقایی می‌کرد، به‌دلایل نامشخص بازی در لیگ قزاقستان را به ادامه حضور در استقلال ترجیح داد. از سوی دیگر امید نورافکن و مجید حسینی هم استقلال را ترک کرده‌اند تا ساختار دفاعی آبی‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشد. البته شفر و مدیران استقلال برای جبران این کاستی‌ها بیش از ۱۰ بازیکن خریده‌اند، اما این نگرانی وجود دارد که نفرات جدید به اندازه قبلی‌ها موثر یا هماهنگ نباشند. درحال‌حاضر الحاجی گرو و مرتضی تبریزی برای جبران جای خالی تیام به استقلال پیوسته‌اند و طارق همام و نیومایر هم سعی می‌کنند جای خالی جباروف را پر کنند.

این نفرات در مسابقات اخیر نمایش‌های پرفراز و نشیبی ارائه داده‌اند؛ گاهی امیدوارکننده مثل هافبک عراقی و گاهی ناامیدکننده شبیه ستاره آلمانی. البته که هنوز برای قضاوت خیلی زود است، اما شاید از شانس بد شفر، خریدهای جدید خیلی زودتر از حد انتظار به مهم‌ترین بازی فصل برخورد کرده‌اند. قطعا اگر این مسابقه دو ماه دیرتر برگزار می‌شد استقلال می‌توانست با هماهنگی بیشتری به مصاف رقیب برود، اما فعلا شرایط جور دیگری است. الان آنچه تعیین‌کننده خواهد بود، نوع مهره‌چینی شفر در این بازی است. مربی آلمانی در دو، سه بازی گذشته ترکیب‌های مختلفی را امتحان کرده و بیم آن می‌رود که هنوز به ارنج اصلی بازی امشب نرسیده باشد، اما وضعیت فعلی در نقطه مقابل این حسن را هم دارد که کادرفنی و بازیکنان السد کاملا سردرگم هستند. در استقلال غیر از همه بازیکنان آماده این چند هفته، روزبه چشمی و محسن کریمی هم شرایط بازی را پیدا کرده‌اند و باید دید شفر کدام بازیکنان را برای آغاز مسابقه انتخاب خواهد کرد. امشب شاید هنر آنالیز و ارنج کردن مربی آلمانی به‌خوبی محک بخورد.

رقیب مسلح

در نقطه مقابل اما تیمی تا بن دندان مسلح ایستاده است. السد که سابقه قهرمانی آسیا را هم دارد و امسال در رویای تکرار همین عنوان به سر می‌برد، نیاز چندانی به معرفی ندارد. آنها با ستاره سرشناس اسپانیایی یعنی ژاوی هرناندس به تهران آمده‌اند و این بار گابی، ستاره سال‌های قبل اتلتیکو مادرید را هم به او افزوده‌اند. السد در خط حمله هم بغداد بونجاح الجزایری را در اختیار دارد که فعلا با ۹ گل زده آقای گل این فصل لیگ قهرمانان به شمار می‌آید. جالب اینکه او این عنوان را با یوسف العربی، مهاجم الدحیل شریک است! السد پیش از این دو سفر ناکام به ورزشگاه آزادی داشته و برابر استقلال و پرسپولیس شکست خورده است، اما شاید تجربه آن دو بازی، از هراس بازیکنان این تیم برای بازی در دیگ جوشان آزادی کاسته باشد.

مربیان چه گفتند؟

وینفرد شفر در نشست خبری قبل از مسابقه گفت: «احساس خوب و مثبتی نسبت به بازی دارم. عده‌ای فکر نمی‌کردند ما به اینجا برسیم و حالا بخت صعود به نیمه‌نهایی را داشته باشیم. هواداران ما را به جلو هدایت می‌کنند. تیم‌های عربی در مواجهه با استادیوم پر از جمعیت عصبی می‌شوند. نیاز داریم که ضربات آخر را بهتر بزنیم.» اسوالدو فریرا، سرمربی السد هم گفت: «ما نیامده‌ایم که ببازیم، البته ۶ هفته بیشتر فرصت آماده‌سازی برای این مسابقه نداشتیم، با این حال آماده‌ایم که بازی خوبی در پیش داشته باشیم. جو و اتمسفر استادیوم خوب و هیجان‌انگیز است و دوست داریم در این شرایط خودمان را نشان بدهیم.»