پایان معجزه شال آبی

استقلال یک بار در پلی‌آف فصل گذشته لیگ قهرمانان، السد را در آزادی شکست داده بود و با توجه به باخت یک بر صفر چند ماه پیش این تیم به پرسپولیس در ورزشگاه آزادی، آبی‌ها گمان می‌کردند با فشار تماشاگران می‌توانند از سد حریف قطری بگذرند و کار را در همین تهران تمام کنند. خوشبینی در مورد این بازی چنان بود که فتحی، سرپرست موقت باشگاه قبل از مسابقه می‌گفت: «با اختلاف دو یا سه گل می‌بریم و گل هم نمی‌خوریم.» از قضا حساب و کتاب استقلالی‌ها حداقل در چند دقیقه اول بازی درست از آب درآمد؛ آنجا که ورزشگاه پر شد و همین مساله گلر جوان السد را دچار آن اشتباه مهلک کرد. استقلال بدون زحمت و با یک گل به خودی که باید آن را به نام هواداران نوشت، یک بر صفر از حریف جلو افتاد، اما از اینجای بازی به بعد ورق برگشت.

این السد آن تیمی نبود که دو سال پیش برای بازی با استقلال به تهران آمد. آنها در این فاصله دو حضور در دیگ جوشان آزادی را تجربه کرده بودند و این تجربه، در کنار عقب‌نشینی تیم شفر باعث شد قطری‌ها جلو بکشند. از اینجا به بعد السد انواع و اقسام موقعیت‌های گلزنی را به وجود آورد و حتی یک بار توپ را به تیر دروازه زد، اما نیمه اول به‌خاطر خوش‌شانسی آبی‌ها با پیروزی یک بر صفر آنها به پایان رسید. در وقت دوم دیگر خبری از بخت بلند استقلال نبود و حملات السد پیاپی به‌ثمر می‌نشست. تیم قطری ظرف ۱۳ دقیقه سه بار دروازه استقلال را باز کرد و شاید اگر به گل‌های بیشتر نیاز داشت، می‌توانست باخت سنگین‌تری به میزبان تحمیل کند. حالا استقلال بازی رفت را در خانه خودی با نتیجه سه بر یک باخته و برای راهیابی به مرحله بعد، محتاج کسب پیروزی با تفاضل سه گل است. دیدار برگشت دوشنبه ۲۶ شهریور در دوحه برگزار می‌شود و اگر چیزی فراتر از معجزه رخ ندهد، استقلال را باید حذف‌شده دانست.

شب ناامیدکننده شفر

از زمان سوت پایان بازی با السد، وینفرد شفر فضایی را تجربه کرده که در یک سال گذشته مطلقا با آن بیگانه بود. او روی دوش هواداران استقلال تیمش را بالا آورد و تحت هر شرایطی به شدت حمایت شد. شفر اشتباهاتی هم داشت که از آن جمله می‌توان به دیر شروع شدن تمرینات پیش‌فصل اشاره کرد، اما هواداران استقلال ترجیح می‌دادند زیاد به پیرمرد آلمانی سخت نگیرند. حکایت این باخت بد اما فرق داشت. رد پای شفر در این ناکامی بسیار محسوس است. او که بنا داشت بازی با السد را با چینش ۱-۳-۲-۴ آغاز کند، به‌خاطر مصدومیت علی کریمی در زمان گرم کردن، در کمال شگفتی نیومایر را جانشین این بازیکن کرد و کل سیستم تیمش را به ۱-۴-۱-۴ تغییر داد. این یعنی سرمربی استقلال استراتژی قطعی برای مواجهه با السد نداشته و نمی‌دانسته در تهران قرار است اولویت را به گل نخوردن بدهد یا به گل زدن؟

به علاوه دستکاری مداوم ترکیب استقلال توسط این مربی هم باعث سردرگمی بازیکنان شده است. تغییر پست‌های پیاپی وریا غفوری و آرمین سهرابیان در کنار آزمودن ترکیب‌های متفاوت در فاز هجومی، استقلال را سردرگم کرده است. اشتباه دیگر شفر، اعتماد به بازیکنان پراشتباه و سلب اعتماد از موفق‌ها است. در شرایطی که اوایل فصل روح‌الله باقری و علی آذری فراتر از انتظار ظاهر شدند، او مدتی است که این بازیکنان را روی نیمکت نشانده. در عوض در برخی پست‌های دیگر می‌بینیم بازیکنان نه‌چندان موفق مثل آرمین سهرابیان و محمد دانشگر مورد وثوق کادر فنی هستند که عجیب است. شفر در طول این بازی تعویض‌های اشتباهی هم انجام داد که بدترین آنها جانشینی دانشگر با نیومایر بود؛ ارسال یک پیام آشکار به میدان در مورد تسلیم شدن استقلال! آنچه مسلم است اینکه شفر حالا از ابرها پایین آمده و شال آبی او هم فعلا معجزه نخواهد کرد.