کی‌روش به شوق قهرمانی آسیا برگشت

بوی خداحافظی هم پیچیده بود

در این مدت شایعات زیادی در مورد کی‌روش و نیمکت تیم‌ملی ایران وجود داشت. از یک‌سو در رسانه‌ها از پیشنهادهای متعدد کارلوس سخن گفته می‌شد و از سوی دیگر شایعات حکایت از مذاکره فدراسیون فوتبال ایران با مربیانی همچون زلاتکو دالیچ داشت. تشنج در این فضا حرف اول را می‌زد و حتی در مقطعی طرفین به جدایی قطعی هم نزدیک شدند. یک‌بار کی‌روش پستی منتشر کرد که مضمون خداحافظی داشت و همان روزها مهدی تاج برای اولین‌بار ضمن اعلام کلافگی از شنیدن خبر پیشنهادهای متعدد کارلوس، اعلام کرد اگر مربی پرتغالی به ایران نیاید دنبال گزینه دیگری خواهد بود. البته که هواداران فوتبال در ایران به این شرایط عادت دارند. در هفت سال گذشته ریسمان همکاری کی‌روش با تیم‌ملی ایران به مو رسیده، اما پاره نشده است؛ اتفاقی که‌ به‌نظر می‌رسد این‌بار هم رخ داد و سینیور در تهران ماندنی شد.

کی‌روش دیروز چه گفت؟

دیروز انتشار یک مصاحبه از کی‌روش با خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داد کار تمام است و حضور او در ایران حداقل تا شش ماه دیگر و پایان جام‌ملت‌های آسیا ادامه خواهد داشت. کی‌روش در این مصاحبه می‌گوید: «در طول این مدت من پیشنهادهای زیادی از کشورهای مختلف جهان داشتم ولی هیچ‌وقت درها را برای بازگشت به ایران نبستم. نیاز است که مطمئن شوم فدراسیون به‌طور کامل از برنامه‌های ما برای جام‌ملت‌های آسیا حمایت خواهد کرد. من طبق مکالماتی که قبلا داشتم و عنوان شده بود شرایط برای جام‌ملت‌های آسیا خوب خواهد بود، جمعه به ایران خواهم رفت. اگر باور نداشتم که شرایط آماده خواهد بود به ایران نمی‌رفتم ولی اعتماد می‌کنم و قرارداد جدیدی با ایران امضا خواهم کرد.» به این ترتیب اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، امروز که شما این مطلب را می‌خوانید کی‌روش در تهران است.

سرمربی پرتغالی در مورد شرایطش برای تمدید قرارداد می‌گوید: «شرایط جزئی من، حمایت مالی تضمین‌شده و مسوولیت‌پذیری کامل برای جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ است. نمی‌توانیم مثل گذشته اشتباهات را تکرار کنیم.» اما حتی همین مصاحبه آشتی‌جویانه کی‌روش هم خالی از غرولندهای مرسوم او نیست؛ پس کارلوس به نتایج ایران در جام‌جهانی اشاره می‌کند و با یادآوری مشکلات می‌گوید: «همه دیدگاه شفافی از عملکرد خوب ما در جام‌جهانی دارند با این حال افراد کمی هستند که مشکلات ما را در این راه بدانند. دیدارهای دوستانه‌ای که لغو شد و ما کمپ آماده‌سازی خودمان را بدون بازیکن شروع کردیم. این چیزهایی است که ما نمی‌توانیم کتمان کنیم.

ما در آستانه صعود از گروه خودمان در جام‌جهانی بودیم. احساس می‌کنم که رتبه‌ای که در جام‌جهانی داشتیم و اینکه به دور دوم صعود نکردیم به‌خاطر مشکلات کمپ و ۳ دیدار دوستانه‌ای بود که لغو شد.» اما چه انگیزه‌ای باعث شده کی‌روش با وجود همه این مشکلات قراردادش را با تیم‌ملی تمدید کند؟ این انگیزه، کسب عنوان قهرمانی آسیا است: «آینده چیزی نیست که من را نگران کند. من می‌توانستم با بقیه تیم‌ها قراردادی ۴ ساله ببندم. می‌خواهم قهرمان جام‌ملت‌های آسیا شوم، ولی می‌دانم این اتفاق آسان نیست. رسیدن به قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا بسیار سخت است و مستلزم این است که همه به سختی برای رسیدن به آن تلاش کنیم.»

قصه از نو

ادامه حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی قطعا بهترین اتفاق ممکن در این مقطع زمانی بود؛ چراکه با توجه به فاصله کوتاه باقی‌مانده تا شروع جام‌ملت‌های آسیا، فدراسیون نمی‌توانست سراغ گزینه دیگری برود. با این وجود بازگشت کی‌روش به ایران، به معنای از سرگیری بخش زیادی از همان مناقشات قدیمی است. از حالا به بعد باید منتظر تکرار جدل‌های او با برانکو، شفر و احتمالا توشاک، اعتراضات همیشگی‌اش به کمبود امکانات سخت‌افزاری و نیز فشارش به باشگاه‌های لیگ برتری برای در اختیار گذاشتن بازیکنان ملی در تاریخ‌هایی غیر از فیفادی باشیم. درحال‌حاضر برای اردوی اول تیم‌ملی دو بازی تدارکاتی در نظر گرفته شده که بازی دوم برابر ازبکستان در تاریخ ۲۰ شهریور در تاشکند قطعی شده، اما هنوز حریف تیم‌ملی در مسابقه ۱۵ شهریور مشخص نیست.